Over 4 dagen ga ik voor 2 maanden naar de Verenigde Staten. Voor de laatste voorbereidingen ben ik nu een adressenlijst en lijst van telefoonnummers aan het samenstellen welke ik nodig heb als ik bijvoorbeeld mijn bankpas, cash passport of paspoort verlies. Alleen is het mij nog niet duidelijk wat ik precies moet doen als ik mijn paspoort verlies. Ik las op internet iets over een noodpaspoort, maar vanwege veiligheidsmaatregelen zit dat weer anders in Amerika dus ik weet niet echt wat ik nu moet doen als ik mijn paspoort verlies. Kan iemand mij hier opheldering over geven?
Ik ben enkele jaren geleden in China mijn paspoort “kwijtgeraakt” (vermoedelijk gestolen), niet iets wat ik je kan aanraden…
Wat je in ieder geval zal moeten doen:
bij de politie aangifte doen.
naar een Nederlandse ambassade of consulaat om een noodpaspoort aan te vragen. Neem indien mogelijk vooraf contact op, voordat zij een noodpaspoort kunnen afgeven zullen ze namelijk eerst je gegevens moeten controleren bij je gemeente, dat kan wat tijd kosten, al is het maar vanwege het tijdsverschil. Het meest praktisch is als je ze vooraf een kopie of scan van je paspoort kan mailen/faxen, dan hebben ze alle benodigde gegevens.
In China moesten we daarnaast nog een exit-visum regelen, ik zou zo niet durven zeggen of je in de VS nog iets dergelijks moet regelen voor je verloren visa waiver, maar dat kan de politie je dan vast vertellen.
Bedankt, ik weet nu denk ik voldoende. Trouwens een mooie tip om vooraf al contact op te nemen, zodat als het toch nog fout mocht lopen, dat het allemaal wat soepeler verloopt!
er staat: neem zodra je je paspoort kwijt raakt contact op met de ambassade, voordat je langs gaat. Nu al contact opnemen is een beetje zinloos: de ambassade zou het veel te druk hebben als iedereen dat zou doen.
Maak kopieën van alles. Van je pas, maar ook van je visa en stempels. Het is handig als je je toch kan legitimeren, bijvoorbeeld met een rijbewijs.
Ik ben mijn pas ooit in Zweden kwijtgeraakt. Vervelend, maar er zijn ergere dingen.
Een scan van je paspoort en bankpassen kun je makkelijk opslaan in je Hotmailbox / Dropbox / FTP-server bijvoorbeeld. Inderdaad een mooie tip!
In de VS heb je inderdaad geen exit-visum. Vroeger had je een strookje in je paspoort voor de VS, dat je weer moet inleveren als je het land verlaat. Als je die verliest moet je dit direct aan immigratie laten weten (USCIS uit mijn hoofd). Ik heb ook verhalen gehoord dat in de laatste paar jaar dit strookje is afgeschaft, dus dan zit je goed.
Voor de VS vraagt de airline wel doorgaans je paspoortnummer. Wellicht contact opnemen met de airline, als je ineens een nieuw paspoort hebt.