Een tijd terug heeft mijn paspoort helaas een wasje in mijn wasmachine meegedraaid… Hij ziet er nog prima uit verder; er is niets gescheurd, maar de papieren bladzijdes zijn wel wat golvend geworden. Overigens zijn mijn vorige stempels ook nog redelijk leesbaar. Naar Griekenland hoorde ik er niemand over, maar in januari ga ik een tijd naar Canada. Denken jullie dat het problemen kan opleveren? Hij is nog tot oktober 2015 geldig, dus ik wil 'm niet ‘zomaar’ vervangen.
Hoi Jorien,welkom op wereldwijzer!
Ik denk eerlijk gezegd dat je best eens naar je plaatselijke gemeentehuis gaat voor meer inlichtingen betreffende je reispas,deze mensen zullen je wel zeggen ofdat je er nog kunt mee reizen.
Indien je nog met vragen zit over Canada,dan kan je altijd een berichtje posten op het Canada Forum
Succ6 nog met de voorbereidingen,Jorien!
groet,georgessiam.
Nou dan weet ik denk ik de uitkomst al. Die gemeente gaat zeggen neem maar een nieuwe pas voor de zekerheid. Aangezien de gemeente in nederland papoorten verstrekt zijn ze immers niet onpartijdig, en hebben ( financieel ) belang bij het uitgeven van een nieuwe pas.
Ik zou proberen de pas weer in vorm te krijgen door lange tijd een zwaar voorwerp erop te leggen zodat de golven er uit gaan. Stempels van vorige trips zijn niet zo belangrijk of die nog goed leesbaar zijn of niet. Veel belangrijker of je naam en verdere gegevens en foto goed intact zijn.
Ik denk de chip in het paspoort nu kapot is vanwege contact met water. Die chip wordt gelezen bij binnenkomst in Canada en ook als je door de elektronische paspoortcontrole van Schiphol gaat. Je krijgt geheid problemen als ze de chip niet kunnen lezen, dus ik zou maar een nieuwe kopen. Ook nat papier is niet goed, zeker als stempels gaan vervagen.
Naar Griekenland is Schengen, dan wordt het paspoort niet uitgelezen. Er komt dan geen grenscontrole aan te pas en ook bij het inchecken gelden soepelere vereisten.
Btw: de gemeente kan je wel een bestuurlijke boete opleggen vanwege de beschadiging van het paspoort.
Je hebt volkomen gelijk! Ik heb paspoort en rijbewijs door elkaar gehaald.Waarom een paspoort voor volwassenen geen 10jaar geldig zou kunnen zijn? Inkomsten voor gemeenten opschroeven??
Er is over gesproken om de geldigheid naar 10 jaar te verhogen, de tweede kamer heeft al ingestemd. Het is nu wachten op instemming van de eerste kamer. De verlengde geldigheidsduur geldt uiteraard alleen voor nieuwe paspoorten