Wie kan mij helpen …in een boekje van marco polo staat dat je een paspoort nodig hebt van na 2006 en op internet sites staat dat ie gewoon 6 maanden na terug komst nog geldig moet zijn dat het paspoort niet uit maakt?? ik ga in juni naar de states en heb een paspoort uit juni 2005… ook met een chip maar heeft iemand anders dit ook meegemaakt …kan je gewoon met het paspoort naar de states .???
als iemand mij kan helpen hoor ik het graag groetjes liselotte
Beste Liselotte,
Je kunt gewoon reizen op een geldig paspoort (min. 6 maanden). Zelf heb ik wel een biometrisch paspoort genomen. De Verenigde Staten is het langzaam wel aan het invoeren. Alhoewel het toch niet mogelijk is om na het verlopen van het paspoort een ander paspoort te nemen zonder biometrische chip. Met andere woorden: wanneer je een nieuw paspoort neemt, is deze automatisch ‘uitgerust’ met een dergelijke chip.
Groetjes,
Ken
graag zou ik hier op willen reageren,
wij gaan namelijk in oktober 2009 naar USA.
Nu lezen wij dus dat er ook een vingerafdruk in je chip moet zitten.
ik heb net zitten lezen bij postbus 51 dat er ook een vingerafdruk in de chip moet zitten.
:
De biometrische kenmerken worden in een chip opgeslagen in het paspoort of de identiteitskaart. Opname van deze kenmerken zorgt ervoor dat er beter gecontroleerd kan worden of het document wel echt toebehoort aan de persoon die het gebruikt. Op dit moment bevat de chip alleen een gezichtsopname. Uiterlijk 28 juni 2009 moet het Nederlandse reisdocument ook voorzien zijn van uw elektronische vingerafdruk.
Nu het leuke deel ervan, 6 van de 7 hebben dus net een nieuw paspoort (maand oud) zonder vingerafdruk.
Weet iemand of die vingerafdruk toe te voegen is of dat je nu dan weer een heel nieuw paspoort moet halen?
Zelf ben ik hier ook nog over aan het zoeken, dus als ik er achter ben zal ik het hier ook schrijven.
groetjes
Esther
Die vingerafdruk is niet toe te voegen, het is niet een geheugenkaart waar je zomaar nieuwe data op kan zetten. Dit gaat dan met een nieuw paspoort.
Maar wees gerust, dit is nog niet verplicht. Ze nemen gewoon vingerafdrukken van je op het vliegveld waar je de VS binnenkomt en dat is dan voldoende.
Hallo,
Ik heb zelf een paspoort uit 2006 heeft die ook die chip of niet? Vanaf wanneer zit dat in je paspoort? Want ik heb ook het plan om na in 2010 3 weken naar Amerika te gaan. Moet ik dan dus een nieuw paspoort gaan aanvragen?
gr van Moira
ik heb gister dus een beetje rondgesurft op het internet en het is allemaal een beetje dubbel.
Op de ene site moet je een paspoort hebben met een chip…dit is te herkennen aan een vierkantje met een rondje op de voorkant van je paspoort…ook op het achterste blaadje van je paspoort…en bij de gegevens (het plastic gedeelte) zit ook dit tekentje…en de chip zit helemaal rechts op de hoogte waar je achternaam staat.
of je paspoort wel of geen chip heeft heeft gelegen aan de gemeente waar je je paspoort heb gehaald. Het was toen namelijk nog niet verplicht om er een chip in te doen en dus niet elke gemeente deed daar aan mee.
Wij halen voor die ene van de 7 waar wij in oktober mee naar amerika gaan voor de zekerheid toch nog maar een nieuw paspoort waar dan wel een chip in zit.
Uit ervaring weet ik dat als je de verkeerde persoon treft bij de douane je maar beter gewoon alles op orde kan hebben en netjes ja en amen kan zeggen…ach wat maakt het ook uit…zeker als je niets te verbergen hebt toch?!
Maar voor mensen die nog nooit in amerika zijn geweest en gelijk zon vervelend persoon voor hun krijgen met allemaal moeilijke(althans zo lijken ze in eerste instantie) vragen is dat niet zon prettige ervaring.
Over die vingerafdrukken in je paspoort ben ik ook niet echt veel wijzer geworden…kan niet concreet vinden of ze dat nu wel of niet willen…maar volgens mij niet.
Heb wel gelezen dat de vingerafdrukken in de nederlandse paspoorten pas in september worden verwerkt in je paspoort als je dan een nieuw paspoort aanvraagt.
groetjes
esther
Zolang je zorgt dat je paspoort op de datum dat je terugkomt in Nederland nog geldig is (bij vertragingen voor de zekerheid iets langer), komt het goed. Afgelopen november nog in New York geweest met een hele studieklas. Er werd nergens over moeilijk gedaan, sowieso nemen ze ook eigen gegevens (vingerafdrukken, foto) en ik heb geen moeilijkheden meegemaakt met paspoorten zonder chip. Ze gaan er gewoon vanuit dat paspoorten vernieuwd moeten worden en dat ze dus na verloop van tijd sowieso zijn uitgerust met een chip.
Overigens lopen we in Nederland redelijk voorop met onze paspoortentechnologie, aangezien ons landje zich altijd graag voordoet als het beste kind in de klas. Ik kan mij voorstellen dat sommige landen nog niet zo ver zijn met deze reisdocumenten en die mensen worden immers ook niet zomaar geweigerd aan de grens. Je zal hoogstens iets langer bij de ambtenaar aan de grens staan, omdat hij wat meer moet overtypen ipv scannen (mits het je eerste bezoek aan de VS is).
bedankt jurjenb,
ik denk ook niet dat ze je zomaar kunnen weigeren eigenlijk, ik bedoel ze kunnen toch niet verwachten dat je elk half jaar een nieuw paspoort aanschaft omdat er weer iets nieuws bijkomt.
Zoals ik zei, om gezeur bij de douane te voorkomen schaffen we voor die ene persoon zonder chip in paspoort een nieuwe aan.
En verder zien we wel hoor…heb ook nog nooit problemen gehad bij de douane.
heb er zin in!
Groetjes
Esther
Weet iemand misschien ook of het echt noodzakelijk is ESTA aan te vragen? Ik zie op de meeste sites staan dat je het voor de zekerheid beter wel kunt doen, maar het kost me toch weer $50,-…
Deze geef ik liever aan iets anders uit als het niet echt noodzakelijk is.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
dan zit je op de verkeerde sites…want het kost helemaal niets…ik zal zo even kijken voor de juiste site
https://esta.cbp.dhs.gov
volgens mij is dit de juiste site…je moet namelijk gewoon de originele site hebben van de goverment zelf zeg maar.
Dit is de link die ik van mijn reisburo gehad heb en ik ga nu die esta invullen…dus schrijf zo hoe en wat.
Ik heb erover gehoord. De I-94 wordt nog steeds ingevuld in het vliegtuig, alhoewel de ESTA is mandatory/vereist. Mijn broer is nu hier en ik heb hem er niet over gehoord.
De ESTA neemt de plaats in van het invullen van de I-94 formulier. Dit is allemaal van horen, maar het schijnt dat je het zelf (persoonlijk) niet hoeft aan te vragen, ook gehoord dat het reisbureau het voor je doet. Het lijkt me sterk dat het geld kost… er waren geen kosten verbonden met de I-94.
Zo ik durf je niet echt aan te raden om het niet aan te vragen… Better be save, then sorry… zou ik zeggen.
Ik heb deze US Gov. website gevonden. Zou zeggen begin hier
:vak02:Peggy
Dank allemaal. Ik zag op de site van TROS Radar dat er inderdaad bedrijven zijn die er dus $50 voor vragen, maar als je het op de goede site doet het gratis is. Ik heb het zojuist ingevuld, zo gebeurd ![]()
nou ik heb net voor 7 mensen alles ingevult…wat een werk
haahha…maar heb ook alle 7 al gelijk positief reistoestemming gekregen.
Dus het is heel simpel…en zeker niet die 50 dollar betalen hoor…dan zit je echt op de verkeerde site…vraag anders de site aan je reisburo!
$50,- verdienen aan een gratis ESTA-aanvraag, dat is dus gewoon oplichting. De juiste link naar de ESTA-website staat al hierboven, maar volgens mij wordt die ook vaak door de luchtvaartmaatschappij of touroperator meegestuurd met de boekingsbevestiging.
Voor wat betreft de paspoortdiscussie: ik heb gekeken op de website van de CBP (die bloedchagrijnige Amerikaanse douane-dudes) en daar staat het volgende.
Effective July 1, 2009, all emergency or temporary passports presented for application to the United States under the Visa Waiver Program (VWP), including transit through the United States, must be electronic passports (e-Passports). An e-Passport contains an integrated chip that stores biographic data, a digitized photograph, and other information about the bearer, and is distinguished by a gold-colored symbol on the passport’s front cover.
Dat gaat dus specifiek over noodpaspoorten. Zie ook dit artikel op Nu.nl. Verder staat er:
VWP applicants who are citizens of the following countries must present electronic Passports (e-Passport): Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, the Republic of Korea, and the Slovak Republic.
The passport requirements for VWP applicants who are nationals of these 27 countries: Andorra, Australia, Austria, Belgium, Brunei, Denmark, Finland, France, Germany, Iceland, Ireland, Italy, Japan, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, the Netherlands, New Zealand, Norway, Portugal, San Marino, Singapore Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, and the United Kingdom:
- October 26, 2005 – Passports issued prior to this date must be machine-readable.
- October 26, 2005 – Passports issued on or after this date must have a digital photo.
- October 26, 2006 – Passports issued on or after this date must be an e-Passport.*
Nederlandse paspoorten zijn al jaren machinaal leesbaar en ook de pasfoto met het nietje is allang vervangen door een digitale foto. Het biometrisch paspoort werd op 28 augustus 2006 in Nederland geïntroduceerd, dus daarmee voldoen alle Nederlanders met een geldig paspoort automatisch aan de richtlijnen. Tenminste, zo lees ik het en als ik het mis heb dan hoor ik het graag. Mijn paspoort loopt op z’n einde en ik wil in september toch graag de States binnen.
we hadden dus van de 7 man waar we mee op stap gaan 6 met een chip en een nog zonder…dus die ene hebben we voor de zekerheid…om eventueel gezeur door die lieve mensen bij de douane te voorkomen…een nieuwe laten halen!