Hey,
Ik ga van Augustus tot begin September naar Amerika (twee weken Minneapolis en twee weken Alabama, bij vrienden) en er werd mij verteld dat ik dus ergens een document nodig had om Amerika binnen te mogen.
Wonderful. Heb mij ondertussen al zotgegoogled maar nog geen enkele site heeft mij kunnen zeggen:
A) wat heb ik nu juist nodig? Pasport card? Pasport book? Allebei? (Officieele Amerikaanse sites hebben blijkbaar moeite met duidelijkheid te verschaffen)
B) WAAR haal ik dit?
Moest het belangrijk zijn hoe ik juist naar daar ga:
Ik koop een round-trip vliegtuigticket naar Birmingham van daar neem ik direct de bus naar Minneapolis. Daar blijf ik twee weken dan komen vrienden mij halen en ga ik terug naar Birmingham, blijf daar twee weken en neem het vliegtuigticket terug.
Waarom zo’n raar traject? Ik ben 17, student, en dat was het goedkoopste om zowel Minneapolis en Birmingham te kunnen bezoeken.
AHAH!
Eindelijk ESTA (of iets dergelijks) ik heb een aanvraag formulier gevonden! Hooray!
Zijn er nog andere documenten die ik zou moeten hebben? Ik heb een aanvraag ingediend voor een VISA en dan nu zo’n ESTA-ding.
Hoi,
Allereerst moet je zorgen dat je een paspoort hebt van je eigen nationaliteit (haal je op het gemeentehuis). Zodra je deze hebt, kun je de ESTA-verklaring aanvragen, welke een afreistoestemming naar de VS is. Hierbij moet je je paspoortnummer namelijk doorgeven (bij een fout paspoortnummer wordt je niet op het vliegtuig toegelaten of bij de douane in de VS teruggestuurd naar Nederland).
Een visum hoef je niet aan te vragen, want je valt onder het Visa Waiver Program, wat inhoudt dat je alleen een formuliertje in het vliegtuig hoeft in te vullen. Deze geef je aan de douanebeambte, hij doet een strookje hiervan in je paspoort en zorg ervoor dat deze eruit wordt gehaald als je incheckt voor de terugreis.
Ook moet je alvast een eerste hotel/hostel/motel hebben geboekt, daarvan moet je het adres doorgeven bij de ESTA-aanvraag en bij het invullen van de Visa Waiver.
Hopelijk lukt het hiermee.
Jurjen
1 like
Wat als ik helemaal niet naar een hotel/hostel/motel ga? Ik blijf telkens bij vrienden slapen.
En bedankt! ;D
Dan geef je uiteraard het adres van je vrienden op. 
1 like