In september ga ik een rondreis doen omg. westkust. Ga dit ongeorganiseerd doen, dus boek alleen een retourvlucht San Francisco. Ben alleen in de USA geweest ivm een transfervlucht, verder nooit. Ook dan had ik een ESTA nodig.
Nu vind ik het nogal een beetje spannend allemaal. Heb ik nu ook alleen een ESTA nodig? Of nog iets anders? Kan ik de vlucht al boeken en nadien de ESTA aanvragen? Of moet ik eerst de ESTA aanvragen wil ik de vlucht kunnen boeken? Je hoort allemaal horrorverhalen van mensen die op de eerste de beste vlucht terug naar huis worden gezet. Hoop dat iemand me wat tips kan geven.
Ik vraag altijd eerst esta aan maar nodig is het niet. Je kan dit tot 3 dagen voor de reis naar de Usa doen als ik mij goed herinner maar je kan dit allemaal nakijken op de officiele esta site.
Wij boeken altijd eerst de vlucht en daarna pas de esta. Maar we stellen dit niet uit tot 3 dagen voor de vlucht, maar ergens een maand of 2 voor de vlucht. Mocht er dan een probleem zijn met de Esta dan heb je nog wat tijd en hoef je niet zo vlak voor de reis in de zenuwen te zitten.
Bij de aanvraag van de ESTA vragen ze voor zover ik me kan herinneren het vluchtnummer en de plaats waar je (het eerste) zult verblijven. Het is wat mij betreft dus het meest logisch als je dus eerst boekt en dan de ESTA invult.
Vluchtnummer is bij mijn weten geen verplicht veld, en kun je naderhand nog aanpassen. Een Esta is 2 jaar geldig. Wij passen het tweede jaar die gegevens aan, maar vragen geen nieuwe Esta aan.
Heb vorig jaar nog een ESTA aangevraagd, dus die had ik nog kunnen gebruiken mits mijn paspoort niet aan vervanging toe was geweest deze maand. Dus moet een nieuwe aanvragen. Beetje geldklopperij is het natuurlijk wel.