Kleding die in laagjes over ekaar kan (makkelijker aan te passen aan warmer / kouder wordend weer). Een winddicht fleece vest kan erg fijn zijn. Een muts kan geen kwaad voor in bergen waar het best koud kan worden 's avonds. Ik heb ook altijd een thermische lange onderbroek bij me, die kan onder een normale broek overdag, of 's nachts als pyama. Ik gebruik het liefst broeken (2 lange) van lichtgewicht materiaal die snel drogen, met zijvakken en handige kontzakken (met klepjes met klittenband, of dat klittenband naai ik er zelf in… dan kan niemand ongemerkt je zak openmaken). Een afritsbroek kan handig zijn.
Neem niet een hele dikke jas of trui mee die veel ruimte inneemt in je bagage, maar als je het koud hebt, combineer dan bloezen, trui en fleece vest (of wat je dan ook mee hebt).
Ik heb ook altijd een kreukvrij rokje net over de knie bij me. Verder een stuk of 5 shirtjes en ±2 bloezen met lange mouwen en een truitje met lange mouwen.
Het is het handigst als je geen spierwitte kleding meeneemt of andere besmettelijke kleuren. Zandkleur, groen, bruin, grijs is allemaal wel handig, maar voor in de steden kun je best wat anders dragen.
Goede bergschoenen heb ik al jaren niet meer mee op reis, wandelingen doe ik op sandalen, dsnoods met mijn sokken erin; of op gympies. Nooit schorpioenen of andere engerds tegengekomen. Ligt er aan wat voor wandelingen er voor jullie in de planning staan… urenlange hikes? Of af en toe van truck naar hotel? 
Tip: neem ook een verrekijkertje mee. Dan kun je ook rustig kijken naar de dieren i.p.v. alleen maar foto’s maken.
En genoeg geheugenkaartjes en reserve batterijen voor op safari; misschien kom je een paar dagen niet in de buurt van een plek waar je kunt opladen, geheugenkaartjes overzetten op cd / usb-stick, of dat soort dingen.
Sterk zonnebrandmiddel neem ik ook liefst van thuis mee, dan weet ik dat het niet al jaren over datum is. En bovendien is het daar ook moeilijk te vinden (niet veel mensen gebruiken het) en net zo duur.
Meer tips in mijn lijst reistips, zie handtekening.
En neem ook een hoop geduld mee, in Afrika gaat niet alles zoals je had gepland.
Veel plezier!
Cécile