Wie is in beide landen geweest en kan mij de grootste verschillen aangeven?:vak02:
Wij, ik, mijn man en onze 7 jarige dochter, willen een rondreis plannen in een van beide landen ergens juli/augustus 2011.
Zelf lijkt mij Namibie interessanter, maar mijn man heeft de voorkeur voor ZA.
Heeft iemand misschien ervaringen die gedeeld kunnen worden?
Waar moet je rekening mee houden?
Leuke tips/accommodaties mbt onderstaande reisplanning Namibie:
Windhoek (1) - Mariental/Kalahari (1) - Fish River Canyon (2) - Aus of Helmerig (1) - Sossuvlei en Sesriem / Naukluft (2/1) - Swakopsmund en Cape Cross (2 of misschien wel 3) - Twyfelfontein (1) - Damaraland/Kaokoland (2) - Etosha (3) - Waterberg (1 of 2) - Windhoek
Tussen haakjes staan de overnachtingen.
Is er echt een 4WD nodig? We denken eventueel aan het huren van een camper…
Allereerst is een 4wd voor beide landen niet persé noodzakelijk, al kun je met een 4wd uiteraard wel sommige spectaculaire routes rijden zoals de Van Zijlspas. Maar alle doorgaande wegen, ook de onverharde , zijn in Namibia in prima staat.
Of Namibia of de RSA nou aan te raden is is ontzettend persoonlijk. Zuid Afrika heeft mooie vakantietrip. Namibia alles droog en hard en is voor een avontuurlijke reis. Als je van bossen houdt moet je daar beslist niet heen…
Als ik voor mezelf moest kiezen zou ik voor Namibia kiezen.
Weet niet hoelang jullie de tijd hebben. Als je nou een week of 5,6 had zou je ook een camper in Kaapstad kunnen huren en dan via de EastCape naar Nambia rijden, krijg je wat van allebei de landen mee.
Ik ben in (okt) 2009 naar Zuid-Afrika geweest.
Ik zal je hieronder enkele tips geven wat je in ieder geval gezien moet hebben:
Kruger National park (als je het leuk vind om wilde dieren…zoals the big five… wilt zien. Je kunt met je auto over het asvalt rijden terwijl je met de verrekijker goed om je heen moet kijken om wilde dieren te spotten)
Johannesburg … daar heb ik de eerste nacht overnacht… het schijnt daar erg gevaarlijk te zijn, Ons werd afgeraden om in het donker buiten te lopen en diezelfde nacht schijnt er iemand niet ver van ons hotel neergeschoten te zijn. LET OP DUS!
Swaziland is ook leuk om even gezien te hebben. Dit is een klein koninkrijkje. Je vind daar Afrikaanse dorpjes geheel in hun eigen style.
Drakensbergen… hier heb je wel de 4W nodig anders kom je die berg niet op (zag zelf onderweg een auto naar beneden … achteruit…rijden omdat deze geen 4W was) Prachtige natuur, mooie bergen, enkele apen te zien onderweg.
Lesetho is ook wel leuk om naar toe te gaan…kleine hutten/huisjes zijn zichtbaar erg ouderwets
Kaapstad : de tafelberg (naar boven met zo’n skilift) waar je uren kunt wandelen (wandelroutes zijn uitgestippelt) en er is een café waar je wat kunt eten/drinken mocht je dat willen Prachtig uitzicht…AFhankelijk van het weer kun je Robbeneiland goed zien. Dit is overigens ook een goede aanrader om naartoe te varen (mij is het niet gelukt omdat de boottocht niet door is gegaan ivm weersomstandigheden)
Ik wens jullie vast veel plezier mochten jullie kiezen voor Zuid Afrika. Het voordeel hiervan is trouwens dat je gewoon Nederlands kunt praten…vele verstaan je en praten ook in het Nederlands terug.
Dank je voor de info.
Uiteindelijk hebben we besloten om voorlopig helemaal niet naar Africa te gaan :wasted:. Ik houd je info achter de hand, we zullen wel op niet al te lange termijn er toch naar toe gaan.
Zowel mijn man als dochter geven Azië de voorkeur:zon02: