Ik las dat je per persoon 1 fles sterke drank mag meenemen, maar wat mag je allemaal NIET invoeren in Kenia?
Mag je kaas meenemen? Etenswaren? Wasabi? Soysauce? Bloembollen? Kadootjes in mooi pakpapier? Stroopwafels? Hagelslag?
Wie heeft ervaring:-)?
Stroopwafels iig wel, want afgelopen februari had ik deze bij me. Ik had tevens chocolate chip cookies mee, chips, hagelsslag en nog wat andere snoep.
Maar of het mag of dat het per se verboden zou ik niet weten
Officieel mag je geen etenswaren invoeren in Kenia.
Dat is omdat wij veel conserveringsmiddelen gebruiken waar Kenianen ziek van kunnen worden.
Datzelfde was gebeurd toen destijds de VS voedseldroppingen deed in Bosnie.
Het handigste is om een paar repen chocolade mee te nemen.
Als je naar de uitgang loopt staat er meestal een dame aan de rechter kant bij de controle voordat je naar de uitgang loopt.
Zij is erg redelijk, en als ze je koffer wil controleren, bied haar een paar repen chocolade aan.
Zij blij, en jij mag doorlopen zonder controle.
Doet men wel erg moeilijk, houd dan voor de zekerheid ook een tientje bij de hand.
Vraag om een bonnetje van het te betalen bedrag.
Dan geef je de keus:
Neem een tientje, en ik hoef geen officiele bon, of noteer wat ik achter moet laten c.q. moet bijbetalen.
Wedden voor een tientje, dat ze voor de snelle oplossing zonder bonnetje gaan?
Wat een goede vraag. Ik heb daar nog helemaal niet over nagedacht en dacht je gewoon van alles mee kon nemen. Geen bederfelijk spul maar wel sultana’s, snoepjes, koekjes etc.
Wat je met een tientje toch allemaal kunt doen he?
Hoi,
Wij slepen altijd koffers met etenswaren mee naar Kenia omdat we daar 's winters altijd verblijven. Geen problemen bij de douane. Paspoort laten zien met daarin gevouwen een biljet van 500 Ksh of 5 euro. Let eens op hoe snel dit verdwijnt! Eigenlijk is het tegen ons principe om mee te werken aan de corrutie, maar als we alles gaan aangeven komen we nooit het land in en wordt alles in beslag genomen. Onze neus bloedt altijd dus… Etenswaren en zaden zijn in ieder geval NIET toegestaan, officieel dan. Niet bang zijn, gewoon ‘go with the flow’…
Groetjes
:vak02:
Corruptie bestaat in vele vormen.
Geen enkele vorm van corruptie is zuiver natuurlijk, maar er bestaan wel grote verschillen.
Als het gaat om de beloning voor het verlenen van een dienst, of in dit geval, het door de vingers zien van wat je importeerd, dan is dat nog niet zo heel erg kwalijk.
Een ander verhaal wordt het, als ambteneren dusdanig misbruik van hun positie maken dat ze niet doen wat ze wel horen te doen, bvb:
Je koopt een huis maar het huis komt in het eigendomsbewijs op iemand anders z’n naam te staan.
Een rechter die door smeergeld iemand onterecht de gevangenis in stuurt.
Je huurt een auto, iemand rijd je aan en jij mag betalen van de dienstdoende politie.
Als doorsnee toerist merk je over het algemeen niets van dit soort corruptiepraktijken.
Bij het invoeren van Kadootjes of etenswaar doet een reepje chocola of Kes 500 wonderen. Ik zou het alleen niet overdrijven.
1 fles sterke drank dat mag, maar neem dan geen 10 flessen mee als je dat weet. :retard:.
Met electronica en kleding dat duidelijk niet voor eigen gebruik is: doe het met mate.
Eten en drinken, net wat Diani zegt, doe of je neus bloed :so:
Wat er ook gebeurt (waarschijnlijk niets) altijd vriendelijk blijven lachen ![]()
Ik heb het vroeger vaak meegemaakt, bij de grens van Oeganda en bij de grens van Tanzania, als je met locals reist word je als ze eenmaal in de gaten hebben dat je geen Keniaans paspoort hebt maar een Europees paspoort, uitgemolken tot het bot:-) Door douane, politie en ambtenaren die iets kunnen tegenhouden wat jij heel graag wil hebben. (visum ofzo)
De repen chocola vind ik een heel goed idee. Op en neer reizen naar Oeganda hebben we ook wel zo geprobeerd destijds, weliswaar niet met chocolade maar de dames van de douane wilden graag het maandverband dat ik mijn koffer lag:-)))
Ik word er wel altijd een beetje nerveus van :-)))
NOg even ter verduidelijking. Het is de eerste keer dat ik dit alleen met de kinderen doe. Voorheen was ik samen met mijn man (en hij deed altijd e onderhandelingen), maar die staat nu aan de andere kant van de douane. Van hem mag ik niets ingepakt laten, alle kaartjes van de kleding halen, niets in doosjes of originele verpakking laten etc.
Maar ik vind die ingepakte kadootjes nu juist zo leuk ![]()
Dan moeten wij ook uitkijken. We hebben een paar nieuwe schommels voor het speeltoestel van dcv. Touwen etc maar uit de verpakking halen dan…
Daar zou ik dus echt nooit aan gedacht hebben.
Goed dat je dit topic opende zeg. Thanks.
Samoe, in Mombasa hoef je niet dezelfde problemen te verwachten als aan de grens met Uganda of Tanzania hoor.
Het is wel een hele goede tip van je man om de prijskaartjes van kleding af te knippen, de originele verpakkingen thuis te laten en kado’s niet ingepakt mee te nemen.
Misschien kun je kadopapier meenemen en kado’s inpakken als je al in Kenia bent?
Er is natuurlijk ook een goede reden dat je maar voor een bepaald bedrag in mag voeren, nl om de lokale economie te beschermen, maar ja, met mate (en een reepje chocolade) moet kunnen.
Kenya, ik ben nog nooit in Mombasa aangekomen, altijd Nairobi. Ben blij om te horen dat ze in Mombasa standaard niet zo moeilijk doen.
Mombasa is veel informeler dan Nairobi. Ken je de uitspraak Mombasa raha (Mombasa lacht).
Raha tele, tabu ya nini:-)))
Kabisa? Aja basi, kufurahia
Ik kan jullie niet meer volgen hi hi…
lol2 lol2 lol2
Hahah, Gilling, het lijkt heel wat, maar mijn Kiswahili is op dit moment vooral passief, ik herken heel veel woorden, snap ook wel een langzaam gevoerd gesprekje, maar daar houdt het echt mee op:-)
't Is allemaal een beetje weggezakt, ik hoop dat het weer boven komt als ik aankom in Kenya:-)
Ha ha, nou ik snap er echt helemaal niets van!!! Kom jij van oorsprong ook uit Kenia? Of heb je er lang gewoond? Begrijp ik het goed dat jouw man of ex-man nu nog in Kenia woont? Gewoon belangstelling hoor.
ben echt superbenieuwd aan het worden en kan bijna niet meer wachten. We hebben ook zo’n lange voorbereiding gehad. Vanaf november al. Toen hebben we de vluchten al geboekt. Daarna de akties voor fahari en nu komt het ineens dichtbij en krijg ik de kriebels al een beetje hi hi.