Zaden meenemen naar Kenya

Ik verblijf ieder jaar een aantal weken bij Keniaanse vrienden op het platteland. Ik neem altijd een aantal zakjes zaad mee om te verbouwen. Geen bijzondere dingen, zoals koriander, bieslook, zonnebloemen, diverse soorten tomaten, courgettes, pompoen, pepertjes. Mijn vrienden gebruiken altijd de inheemse soorten voor hun uien, bonen en tomaten. Maar daarbij ze zijn gewoon dol op de Hollandse kwaliteit. Nu las ik laatst een artikel waarin staat dat het importeren van zaden wereldwijd verboden is. Ik doe dit al een jaar of 7 en heb nooit iets gemerkt bij de koffercontroles, noch in Amsterdam noch in Nairobi. Ik koop altijd de kleine zakjes bij de tuincentra. Die zijn gesealed, dus geen open zakjes. Niet meer dan 10 zakjes per keer, dus een kleine hoeveelheid. Door dat artikel ging ik het me toch afvragen want ik wil natuurlijk geen gedoe bij de douane. Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

hallo shamba
als je kleine hoeveelheden meeneemt is dit geen probleem
ter plaatse is natuurlijk ook wel zaad te koop van verschillende kwaliteiten
heb ervaring dat
koolraap
peen
koolsoorten
bonen (bruine-witte-capucyners)
rode biet
rode ui
het lokaal ook erg goed doen,ligt er natuurlijk wel aan hoe de grond is

1 like

Hi Murugi, dank voor je antwoord. Ik zit een uurtje rijden ten oosten van Nrb. De grond is klei, vaak erg droog. Als het heeft geregend is het juist kledder. Dus altijd weer spannend wat er opkomt. Koolraap heb ik nog niet eerder meegenomen, goed advies. Onze kolen (rode, witte, bloemkool) verpieteren in de grond. Zo worden we steeds wijzer.

Hallo Shamba

Kijk eens goed in de diverse shops waar ze zaad verkopen en je zie de hollandse merken daar zelfs bij Nakumat in het rek.

Wt devoedsel kool betreft de Glory van Enkhuizen doet het hier geweldig het zelfd met de Chinese kool en de zakjes zaad gewoon hier gekocht en wel van een Nederlandse zaadteler verpakt en geseald als in Nederland.

Maar wat betreft het meenemen van zaden , stekken of voedsel zoals wat ik doe zoete aardappelen en doma is international veboden en strafbaar.
Geziend de strengere contoles nu op de Keniaanse vliegvelden special JK is het verstandiger om dit te stoppen zeker om de moeilijkheden te voorkomen.

Wanneer ze de zakjes zien op de scan wat nu zeer goed gedaan wordt gezien de aanslag van de laaste keer kan je zeker moeilijk heden verwachten.

Vanwege de extra contoles moet je nu in plaats van 2 uur 3 uur voor vertrek op het vliegveld zijn is het advies van zowel de ambassade als de locale overheid.

Het zelfde geldt bij aankomst daar duurt het op dit moment ook langer voor dat je bagage naar buiten komt en je de douane bij de uitgang voorbij ben.

1 like

Weet er ook iemand wat er goed te telen is aan de noordkust? We hebben een vrij grote compound en ik zou graag zelf telen. Weet iemand wat er goed te telen is in de zandgrond aan de kust. Ik ga ook in potten telen, omdat het water hier erg snel weg is.

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Spruitjes doen het goed in Machakos en omgeving, tomaten niet. Bij on sin Kilifi kan je allerlei zaden kopen in de …apotheek !
Vooral proberen om de inheemse vergeten groenten weer te telen !
Je vind trouwens een schat aan info, wat wel en niet lukt in welke streek op deze supersite : INFONET