Zaden meenemen naar Kenya

Ik verblijf ieder jaar een aantal weken bij Keniaanse vrienden op het platteland. Ik neem altijd een aantal zakjes zaad mee om te verbouwen. Geen bijzondere dingen, zoals koriander, bieslook, zonnebloemen, diverse soorten tomaten, courgettes, pompoen, pepertjes. Mijn vrienden gebruiken altijd de inheemse soorten voor hun uien, bonen en tomaten. Maar daarbij ze zijn gewoon dol op de Hollandse kwaliteit. Nu las ik laatst een artikel waarin staat dat het importeren van zaden wereldwijd verboden is. Ik doe dit al een jaar of 7 en heb nooit iets gemerkt bij de koffercontroles, noch in Amsterdam noch in Nairobi. Ik koop altijd de kleine zakjes bij de tuincentra. Die zijn gesealed, dus geen open zakjes. Niet meer dan 10 zakjes per keer, dus een kleine hoeveelheid. Door dat artikel ging ik het me toch afvragen want ik wil natuurlijk geen gedoe bij de douane. Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

hallo shamba
als je kleine hoeveelheden meeneemt is dit geen probleem
ter plaatse is natuurlijk ook wel zaad te koop van verschillende kwaliteiten
heb ervaring dat
koolraap
peen
koolsoorten
bonen (bruine-witte-capucyners)
rode biet
rode ui
het lokaal ook erg goed doen,ligt er natuurlijk wel aan hoe de grond is

1 like

Hi Murugi, dank voor je antwoord. Ik zit een uurtje rijden ten oosten van Nrb. De grond is klei, vaak erg droog. Als het heeft geregend is het juist kledder. Dus altijd weer spannend wat er opkomt. Koolraap heb ik nog niet eerder meegenomen, goed advies. Onze kolen (rode, witte, bloemkool) verpieteren in de grond. Zo worden we steeds wijzer.

Hallo Shamba

Kijk eens goed in de diverse shops waar ze zaad verkopen en je zie de hollandse merken daar zelfs bij Nakumat in het rek.

Wt devoedsel kool betreft de Glory van Enkhuizen doet het hier geweldig het zelfd met de Chinese kool en de zakjes zaad gewoon hier gekocht en wel van een Nederlandse zaadteler verpakt en geseald als in Nederland.