de prijs van een liter melk was de laatste tijd nogal verhoogd,
door dat de productie erg laag is ,en als er een tekort van iets is
gaat altijd de prijs erg omhoog
nu hoorde ik dat als er al melk in de shop was
het wel kes: 190 voor één liter
wat is de huidige prijs?
ik had het idee om een pak melkpoeder mee uit holland te nemen ?
nu de vraag mag je melkpoeder invoeren in kenia of krijg je
problemen bij de keniaanse douane ?
en mag ik ook zakjes groente zaden mee nemen ?
tomaat-wortel-paprika-biet
De melkprijs zal niet zo hoog blijven als nu het geval, door de regen wordt alles weer groener, hebben de koeien meer te eten en zullen ze binnenkort weer meer produceren … waardoor de prijs zakt.
Om met wit poeder de grens over te gaan, lijkt me geen goed idee, melkpoeder is eventueel ook in de supermarkt in Kenia te krijgen.
Je mag geen zaden etc uit Kenia uitvoeren, invoeren weet ik niet.
Vraag even bij iemand die daar verstand van heeft of de zaden uit Europa ook in Afrika groeien, lang niet alle zaden doen het ook goed in Afrika … probeer in Kenia bvb maar eens een ronde (Europese) tomaat te vinden, ronde tomaten groeien niet in de Keniaanse grond/klimaat.
Wij hebben het de vorige keer nagevraagd en er mogen geen zaden ingevoerd worden in Kenia.
Officieel dan…
Eerlijk gezegd hebben we de gok toen genomen en het lukt maar het is erg apart dat de meeste zaden het toch niet doen in Kenia die je van hier uit meeneemt.
Melkpoeder zal ook niet mogen want alles wat met eten en drinken te maken heeft, mag niet ingevoerd worden.
Ik had koffiemelkpoeder mee naar Kenia en dat was geen probleem (of ik heb mazzel gehad)
Als je met een baby naar Kenia reist, mag je toch ook melkpoeder meenemen of heb ik dat nou fout?
Wij hebben gelukkig een eigen koe, maar ik hoop niet dat het echt zoveel geld is, misschien ligt het in welk gedeelte in Kenia je bent.
Ik weet dat je geen zaadjes mee mag nemen uit Nederland, maar 1 of 2 zakjes daar zal niemand over vallen. Al is het inderdaad wel de vraag of ze op komen. Ik heb ooit tulpenbollen op schiphol gekocht maar die zijn nooit boven gekomen. Ik denk dat je beter zaadjes in kenia kan kopen, ze hebben van alles en heel duur is het niet. Alleen de paprika zaadjes kosten veel geld. Dan houd je de lokale winkels ook aan het werk.
Je kan natuurlijk van alles uit Nederland mee nemen, maar ik ben er voor om dingen in Kenia te kopen bij de lokale winkeltjes.
Wij hadden van alles meegenomen en volgens mij zijn alleen de tomatenplanten opgekomen.
Nu zijn er alsnog veel African veggies gekocht en die zullen het vast en zeker doen.
Zaden breng je inderdaad beter niet mee, zoals eerder gezegd, de meeste soorten doen het hier niet.
Melkpoeder is te verkrijgen, maar daar weet ik de prijs niet echt van. Zal ik even moeten checken.
Melk is inderdaad heel schaars. Weken vonden we slechts enkele pakjes in iedere supermarkt. Nu vind je er al meer, maar er wordt gevraagd slechts 6 pakjes per karretje mee te nemen, vrijdag was het zelfs maar 4. Prijs momenteel is inderdaad ongeveer KES 150 à 180 per liter (of zelfs meer), maar de prijzen veranderen dagelijks.
Oja, ik heb het hier wel over prijzen in Diani, weet niet hoe het zit in North Coast, misschien (hopelijk) toch iets goedkoper.
Boter daarentegen is sinds weken (denk dat we al over maanden beginnen te spreken) niet meer te verkrijgen. In één supermarktje hier vind je dagelijks een paar pakjes, het is voor de vluggerds. In Nakumatt hebben ze er ook, maar worden gereserveerd voor ‘vriendjes van’ (wat ze in de kleine supermarkt niet aan mee doen).
Ik schrik wel van deze prijzen! Wij wonen niet aan de kust maar ten oosten van Mount Kenia, vlakbij de plaats Meru.
Ik ben dan ook wel benieuwd wat biijvoorbeeld een tomaat of een mango bij jullie kost?
normaal gesproken neem ik ook niet veel mee,
maar omdat er een melk schaarste is/was
dacht ik om dit eens mee te nemen
maar heb ongeveer omgerekend dat nutricia melkpoeder
ook € 1.75 dus kes 190 per liter kost
of je moet het zo dun aanlengen dat het wel erg magere melk wordt
dus de melk zie ik vanaf
de zaden is gewoon een probeersel
voor provincie central nairobi noord
paprika
holl. ui
bospeen
winterwortel
vleestomaat
suikermais
koolraap
heb op de site van douane gekeken
melkpoeder mag je wel in/uitvoeren moet wel in originele verpakking zitten
groente zaden is me nog niet geheel duidelijk,
men schrijft ; het mag niet voor commerciele doel bestemd zijn
p.s
ik koop bijna altijd local
de nakumatt probeer ik ook te mijden
Vanochtend zo’n klein pakje melk, zo’n driehoekje (is geloof ik 250 ml?) voor 43 Kes gekocht in het lokale shopje naast ons huis. Vorige week nog 40 kes.
Vorig jaar radijs, verschillende soorten sla en tuinkers geprobeerd, maar geen van allen opgekomen.
Ik was jullie berichtjes aan het volgen vanwege de zaden. Ik ben dol op tuinieren en ga volgend jaar (hopelijk) emigreren naar Kenia als ik een baan daar kan vinden. Ik had dus hetzelfde idee om heel wat zaden mee te nemen. Hebben jullie alle zaden altijd direct in de grond gedaan, of eerst in kleinere potjes? Wellicht dat het daarmee te maken had?
Sorry, over melk of melkpoeder heb ik niet echt iets te melden
In Nederland planten we de zaadjes eerst in potjes omdat ze dan in huis kunnen opgroeien.
Wij (in Kenia) zaaien de zaadjes altijd gelijk in de grond, omdat het een stuk warmer is. Sommige zaden zoals tomaten, wortels, courgette
worden eerst in de nursery gezaaid en later als de plantjes wat groter zijn worden ze op het land gezet. Andere groenten, zoals mais, bonen, aardappels worden direct in het land gezet.
Het beste is om te kijken wat er bij “jou”" in de omgeving groeit. Is er veel of weinig water. Tomaten hebben veel water nodig. Wij hebben een grote tuin waar we van alles in uitproberen, de zaadjes komen altijd uit Kenia. Bloemkool kwam niet op, maar de aardbeienplantjes ( die we na veel zoeken hebben gevonden) doen het prima.