ik merk dat de laatste tijd de schilling daalt
half januari was het ongeveer 101
half maart is het nu ongeveer 117
wel leuk om nu te wisselen, lokaal moet je toch 120 kunnen krijgen
maar dit betekend vaak wel dat er meer inflatie in kenia is,
en de prijzen van dagelijkse producten stijgen voor de kenyas
wie kan dat nu bevestigen
en wat kost het litertje melk nu 105 of al meer?
dan is de melk in kenya duurder dan de petrol
dan mogen wij in nederland nog steeds niet klagen!!!
is het de euro die sterk is?
ik dacht dat de schilling nu zwak is,wat is de oorzaak??
Ik denk dat de oorzaak van de zwakke shilling is dat bijna alle prijzen in december en januari omhoog zijn gegaan … kan er naast zitten.
De koers is kes 118 per euro … merk je niets van, want de prijzen zijn ook hoger …
Verse melk kost kes 50 per liter, houdbare weet ik zo niet, petrol is inderdaad omhoog gegaan.
Vooral mobiele telefoons, laptops, tv’s en andere electronica worden momenteel veel verkocht in Mombasa stad.
Op de zwarte markt kun je 125 shilling voor een euro krijgen.
Wat voor de Keniaan vooral duurder wordt is groenten en vlees.
Een kip krijg je niet meer onder 400 shilling, een kilo vlees (geen fillet/met bot) niet onder 300 shilling.
Door de hoge brandstofprijzen wordt alles uiteindelijk duurder…
Wij hebben geluk als we reizen naar kenia, voor ons is het een stuk voordeliger, maar voor de lokale bevolking zijn de prijzen haast met 50% gestegen, vooral meel,zonnebloemolie, mais, bonen. benzine (was eind mei 117 kes). Ik denk dat het komt door de droogte,de toestanden in noord-afrika en de ocampo-six, op de dag dat deze mensen voor het gerecht in den haag moesten verschijnen, was de shilling zowat op een diepte punt. Het proces wordt voortgezet in september, ben benieuwd hoe er dan aan toe zal gaan.
de schilling staat nu wel erg laag (of hoog)
net van welke zijde u het bekijkt
de koers is bijna €1. = kes 130
dus bij forex zal je wel 140 kunnen bedingen
of dit goed is?
het lijkt leuk
maar het is het niet voor de kenyans
Een beetje onderhandelen over de aangeboden koers kan … maar echt veel meer krijgen dan de officiele koers?
Dat is mij nog nooit gelukt…
Het is inderdaad niet leuk voor Kenianen dat in een korte tijd levensmiddelen 30 procent duurder zijn geworden …
Klopt, Kenya… zelf heb ik ook nog nooit meer gekregen dan misschien 1 à 2 (max. 3) shilling meer dan de officiële koers… Wou net vragen aan Murugi waar zij hun geld wisselen… tip??? :cheer:
Inderdaad, goed voor toeristen, maar heel jammer voor de lokale bevolking dat alles zoveel duurder is geworden… het wordt voor allemaal afzien in deze tijd…
de koers van de schilling daalt de laatste dagen veel
ten opzichte van andere valuta (dollar, euro)
€1 is nu kes 137
het lijkt leuk voor ons,maar in wezen is het natuurlijk een slechte zaak voor kenia
import producten(olie)wordt onderhand onbetaalbaar voor de kenianen
dit doet de inflatie in kenia nog meer stijgen