Dat is dan weer het voordeel van de kust, daar is de benzine goedkoper. Hoe Noordelijker je gaat hoe hoger de prijs van de benzine wordt
heeft allemaal met transport te maken
wat verder weg gaat wordt duurder
petrol komt binnen in mombasa is daar dus iets goedkoper
groente/fruit en zuivel komt uit centraal kenia is dus daar goedkoper
maar een uitzondering is dan weer rozen
rozen uit kenia zijn in nederland goedkoper dan de nederlandse roos,
maar ja dat heeft weer te maken met loonkosten
Ik kom zelf uit een agrarisch gebied in Nederland, dus ik ben wel benieuwd naar de rozen-teelt. Ik vroeg me daarom af in welke gebieden in Kenia rozen worden gekweekt? Weet jij dat toevallig, Murugi? Dan kan ik dit wellicht aanschouwen wanneer ik aan het eind van het jaar (of begin volgend jaar) weer richting Kenia ga ![]()
hoofdzakelijk rift vally
rondom de meren naivasha
bekijk deze docu ook maar eens
het is onvoorstelbaar dat de rozen hier zo goedkoop zijn
alleen nu even niet maar komt door moederdag en dat het regentijd in kenya is
Ik ben in Maart naar Lake Naivasha geweest, het staat er vol met grote witte tenten (kassen) met rozen, je kan er niet zoveel aan zien. Het vervelende van deze rozen teelt is dat het water in het meer ernstig vervuild is, en de inwoners dit water niet kunnen gebruiken. Als het werk erop zit, zie je de werkers lopen met grote flessen water op hun hoofd die ze van de rozenkwekers krijgen.
Oserian is een grote kwekerij, die ook nog wel iets goeds voor de inwoners en de natuur doet.
http://www.oserian.com/oserian_wildlife.html
Het is dubbel als je erbent, het is heel mooi, vergeet niet het Hell’s gate park te zien. De inwoners hebben werk, dat is al heel fijn in Kenia, maar helaas zijn de leef omstandigheden niet altijd even fijn.
Maar dat is niet alleen daar, dat zal je overal zien in Kenia. Het verschil tussen arm en rijk is groot, er zit niet zoveel tussen.
Dank voor jullie posts. Ik zie dat de eigenaar van Oserian een Nederlander is. Kijken of ik in contact met hem kan komen, zodat tegen de tijd dat ik in Kenia ben, ik wellicht een ‘kijkje in de keuken’ mag nemen ![]()
vele rozen kwekerijen hebben nederlandse management
of in samenwerking met indieers want dat zijn vaak de landeigenaren
en de nederlanders de kennis
zijn vaak nederlandse kwekers die in westland hun grond en kassen moesten verkopen ten behoeve van uitbrieding van dorpen en steden
Laat ik nu net uit het Westland komen. En mijn vader heeft destijds ook zijn kas moeten verkopen doordat de gemeente Den Haag er huisjes neer wilde planten…
Maar inderdaad, ik weet dat er een aantal van deze geannexeerde tuinders naar landen als Kenia (of Australie, Canada, etc) zijn vertrokken… Echter wist niet dat zij ook de overhand hadden in (bijvoorbeeld) de rozenteelt in Kenia.