huizenprijs kenia

een goed huis in kenia is in kenia niet goedkoper dan in onze omgeving
wie zo een huis kan kopen moet naar keniaanse maatstaf ook wel veel verdienen
je komt ze volgens mij ook niet veel tegen in kenia
ze leven gescheiden van de armen

http://www.afrikanieuws.nl/?p=2398

Beste Murungi het is altijd intressant om negatief te zijn maar weet je dat de huizenprijs in Kenya voor een redelijke flat op dit moment rond de 6.00.000 Ksh lgt en dat is een appartement met een oppervlak van 120 M2 in Ongata Rongai en dat een bungalow in Kitengela rond de 8.000.000 ksh is en dat is dan niet in de laagste klasse maar in een middenklas area met alle voorzieningen.

Je kan Up country en dat is dan ongeveer 60 km van Nairobi al grond kopen voor 200.000ksh/acre en een huis bouwen in eigen beheer voor 1.500.000 ksh dat zijn in mijn opinie wel redelijke prijzen voor de midden klasse waar voor ook leningen verstrekt worden en wel tegen een redelijk intrest van 10 - 15%.
Maar wanneer je verder vergelijkt dan kom je met de rijke huizen in de buurt van Bloemdaal- Wassenaar etc. en daaar leeft ook de gewone Nederlander niet.

Probeer eens wat positiever te zijn en wat achtergrond info te krijgen, ik krijg persoonlijk de indruk dat jij geen Kenya liefhebber ben of zwaar teleurgesteld in wat zaken hier.

deze priizen die u nu geeft zijn zeker zeer redelijk
wellicht leg ik de nadruk teveel dat het leven in kenia ook relatief duur is
in verhouding met het loon zijn de levensmiddelen in kenia in verhouding met loon in holland toch vrij duur
voorbeeld een liter melk is in holland goedkoper dan in holland
en u weet ook dat vele kenianen in een one room huis maandelijks 4000kes betalen en 10000 kes loon hebben
dat bedoel ik met in verhouding duur
wellicht komt het negatief over en heb ik niet de volledige informatie
maar wel een kenya liefhebber
hakuna matata

mijn fout kan wel zijn dat ik het teveel vergelijk met het leven hier
maar ik niet, maar vele landgenoten denken dat alles hier maar vanzelfsprekend is
goed huis
mooie auto
vele vakantie en weekendjes weg
in iedere kamer een TV laptop computer
jarrlijks een nieuw mobiel I-phone
etc etc

voel me altijd fijn in kenia dat men daar het ook wel graag wil maar er niet van grootste levensbelang is
hopende dat het iets verduidelijkt

groet

Ik denk dat iedereen vergelijkt, maar eigenlijk moet je dat niet doen want Nederland en Kenia zijn wel heel verschillende landen.
Ik probeer niet te vergelijken, wat ik wel weet dat de meeste mensen hard voor hun geld moeten werken. De één is tevreden met een stukje land met een huisje en een groenten tuin, de andere wil liever een groot huis met een auto en 3 tv’s. Bij ons in de buurt hebben de meeste mensen een eigen stuk land, waar ze een huis op kunnen bouwen of groenten op kunnen verbouwen. Het gebeurd steeds vaker dat het land verkocht wordt en met dit geld kopen ze dan een huis in een ander gedeelte van Kenia. Om zo een beter leven op te bouwen. Het belangrijkste is om je weg te vinden en gelukkig en tevreden te kunnen zijn met wat je hebt.

wie kan dan de recente cijfers van kenia hier plaatsen
daaraan kan je wel veel aflezen
cijfers zoals
de inflatie van laatste jaar
stijging van loon
spaarrente
lening of hyphotheek rente

ik lees hier dat de inflatie bijna 20% is maar is wel een cijfer van een jaar geleden
als dat wel zo is dan moeten de lonen toch in gelijke tred volgen om géén probleem te krijgen

wie kan de recente cijfers noemen

bvd
dank

Over een paar jaar zal het beter worden. AL zijn meteen het westen en verre oosten erbij als de kippen nu er wat te halen zal vallen in Kenya.

Money rules the world, maar mijn vrienden in Kenya moeten het stellen met een maandloon van 9000 - 10000 Ksh ookal is de Ugali van 75 ksh naar 220 gegaan in een 3tal jaar tijd.

OLIE DOLLARS LAND AFPIKKEN

De grond in zelfs Marsabit zal binnenkort niet eens meer beschikbaar zijn voor native Kenyans, laat staan betaalbaar…

Ik begrijp de mening hier niet,waarom zou je niet mogen vergelijken?
Hoe kan je anders wat weten?
Ik ben er net een weekje geweest voor een keertje en het lijkt me juist een prima land
met goede bevolking met over het algemeen juist mensen die over het algemeen juist
vriendelijk zijn.
En natuurlijk zijn daar nog meer mensen arm dat komt gewoon door de toestroom van heel rijken ,
die daar investeren omdat het lekker goedkoop is.
Dat heb je hier en dat heb je daar.
Dus ik zou niet weten waarom je Kenia niet gewoon met Nederland zou mogen vergelijken.
Voor Nederlandse begrippen is een huis juist spot goedkoop lijkt me zo.
Wat dat betreft ben ik het ook niet met Murugi eens dat je daar niet veel rijken hebt omdat
anders er niet zo veel heel armen kunnen zijn dat is het zelfde als hier.

Jaap

1 like

Ten eerste liggen de verhoudingen van onroerend goed in Kenia met Nederland scheef omdat Kenia nauwelijks sociale woningbouw kent.

Heel veel land is hier in bezit, maar nog lang niet alles … waardoor in verhouding is een leeg stuk land (in Kenia) meer waard dan waar een gebouw op staat … ook is er geen schoonheidscomissie en heeft men als grondeigenaar in Kenia veel meer vrijheid om te doen en laten met een stuk land.

Dan zijn er nog andere factoren, zoals de ligging van onroerend goed, de bijna onbegrensde mogelijkheid om enkel in onroerend goed te mogen investeren, de markt is anders omdat hier de bevolking veel harder groeit dan in Nl, etc.

Onroerend goed in het overgereguleerde Nederland vergelijken met Kenia is net als appels en peren vergelijken.

1 like

(Onroerend goed in het overgereguleerde Nederland vergelijken met Kenia is net als appels en peren vergelijken.)
Verder schrijf je dat Kenia nauwelijks sociale woningbouw kent,maar dat is hier toch ook al lang niet meer,
dat is iets van begin vorige eeuw en politiek/media nu nog leuk om over te praten.
De werkelijkheid in Nederland is nu geheel anders,het is nu iets van bestuurders die meer dan een ton verdienen als het al
niet veel meer is (boven balkenende normen is al geen uitzondering meer,daar is niets sociaal meer aan)

Maar zal het even voor je onderbouwen.
Murugi schrijft (en ik geloof dat)

Kenia 10.000kes inkomen en 4,000kes huur (en kan daar dus niet mee uitkomen)
Nederland (gewone AOWer) 1000 Euro inkomen en huur (36meter) 400euro.
Kan er dus ook niet mee rondkomen en moet ook hand op houden(steun subsidie/bijstand)

Wat is er mis met deze vergelijking?
Jaap

Jaap er is een klein verschil en je geeft het zelf al aan je kan je hand op houden voor subsidie en/of bijstand helaas bestaat dat hier niet.
Maar aan de andere kant wanneer je een stukje land heb dan kan je daar bouwen wat je wilt en hoe je het wil mabatti,hout, leem of steen dat zoek je zelf maar uit groot of klein het zelfde verhaal dua je kan het helaas niet vergelijken in Nederland voor een aanbouw aan je huis of zelfs een interne verbouwing moet je toestemming vragen hier start je gewoon en kan je huis groeien met je familie en wat je kan verdienen. Enzo wordt een klein verschil toch nog een groot verschil

Het verschil Jaap, is wat de AOWer met inkomen - huur = 600 Euro kan doen en wat een Keniaan kan doen met inkomen - huur = Kes 6.000 kan doen.
Voor Ksh 4.000 heb je niet of nauwelijks een tochtige slaapkamer, trouwens.
Die 6.000 mag je maal 3 doen omdat Kenia goedkoper is dan Nl (goedkopere prijzen, minder belasting, minder gas en electraverbruik etc), dus zeg in verhouding ruim 150 Euro voor kleding, eten, drinken, schoolfees etc.
Geef mij dan die 600 Euro maar (= Kes 70.000)

1 like

het blijft wel moeilijk om echt te vergelijken het kan ook niet om het 1 op 1 te vertalen
om alles in verhouding te berekenen ook niet
maar in verhouding durf ik wel te stellen dat het leven(sonderhoud) in kenia duurder is
wij in het westen kunnen een groot deel van ons inkomen aan leuke dingen spenderen

wist u dat wij in nederland ongeveer maar 18 % van ons inkomen aan voedsel en drinken uitgeven!!!

ik hoef niet aan kenya en keeska te vragen hoe dat % in kenia is ,maar het is veel hoger
en dan koopt men daar wat ik de basis noem rijst-mais groente-vlees niets mis mee
nee wij kopen alles bijna panklaar BAH

wij (noord-europa) kunnen ondanks de crisis nog steeds bijna alles kopen wat we willen
dus wat dat betreft alleen maar respect voor vele kenianen

Keeska:De eerste zin(hier kan je nog je hand op houden,helaas kan dat daar niet) niet met je eens ,
in de korte tijd die ik daar even geweest ben,had ik eerder de indruk dat het helaas daar veel gebeurd.
Voor de rest ben ik het met je eens met je helder inzicht,dat als je wilt (als buitenstaander) dat het
wel mogelijk moet zijn om voor een lage of hoge prijs iets daar te bouwen.
Waar ik wel van schrok is dat de mensen daar vreselijk daar moeten lijden onder de grootgraaiers,en
rijke investeerders die met groot geld investeren ten koste van de armen.(de witte boorden en andere maf…)

Kenya:Je zegt geef mij die 600 Euro maar. Dat is natuurlijk een verkeert beeld het gaat om de verhouding.
Er is geen enkele AOW die dat van zijn AOW kan overhouden,naast huur komen er nog wat (kleine;) kosten helaas.

Murugi:Natuurlijk ben ik het met je eens dat het wat moeilijk is om 1op 1 te vergelijken of in verhouding te berekenen.
Dat wil toch niet zeggen dat het niet kan? Juist hier kan je dat zonder andere invloeden gewoon doen.

Ik wist inderdaad niet dat wij in Nederland maar 18% van ons aan inkomen aan voedsel en drinken uitgeven.
Dat komt omdat % iets is dat leuk is om te zeggen maar helaas (vooral in de politiek) misbruikt wordt om je
iets wijs te maken,dat gaat een Nederlander dan nog vaak geloven ook.

Ik zal het even onderbouwen:Gemiddeld inkomen werkenden Nederland bruto 5000 = 900 aan drinken en voedsel per maand.
Bij het voorbeeld (AOW) dus van 1000=180 euro als je daar dus nog het drinkwater aftrekt blijft er een 150 euro over.
Je ziet het zal wel heel moeilijk zijn om voor twee euro per dag te winkelen laat staan het te verwarmen.
(% wordt hier dus misbruikt om je te belazeren)

Neemt niet weg dat de armoede door veel kapitaal juist verergert word.
Dat wat ik gezien heb en een Keeska bijna zeker beter kan uitleggen is dat daardoor juist de armen,
in de steden het heel moeilijk hebben.
Daar is het al zo dat een vrouw met kind die een inkomen haalt van een 1200 de huur
in januari zomaar verhoogt word van een 6.500 (ca 65euro) tot een 80.000 (ca 80.000)
Dat komt er wordt daar geinvesteerd door kapitaal en bouwt dus huizen van een drie verdiepingen.
Niet voor hun zelf maar gewoon als investering.
Zelf zat ik in een hotel (22 euro per dag incl.airco,barkoelkast,flatschreen TV Ventilator,breakfast enz.enz.)
Ik zat dat even uit te rekenen en kwam gelijk tot de conclusie dat zoiets natuurlijk nooit kan,even
dieper er in gedoken blijkt dat het investering geld is van de overschotten van rijke Somaliers die
de winstgevende piratenhandel enz. allemaal in Kenia investeren dus dat maakt niets uit.
Al die dingen maakt een beetje eerlijke handel dus wel heel moeilijk.
Dus maar een 4 tal telefoontjes daar gekocht (wat een prijzen 20-25euro en Sim vrij)

Jaap