Wonen in Kenya?

Ik ben kunstschilder en wil een aantal jaren in Kenia gaan wonen en schilderen. Wie kan mij informatie verschaffen over de maximale duur van mijn verblijf en kosten voor levensonderhoud en huisvesting etc.?
Ik zal ook op gezette tijden mijn schilderijen naar Nederland moeten verzenden en regelmatig zullen er ook materialen naar mij verzonden moeten worden. Ook hierover is alle informatie welkom.
alvast bedankt…

Ben je er nog nooit geweest?
Indien nee, dat lijkt me wel raadzaam.

Ga er eerst eens even rondkijken voor een paar weken. Dan kan je daarna waarschijnlijk ook de meeste van je vragen beantwoorden.
Ik heb een paar (buitenlandse)kunstenaars ontmoet in Kenya die daar langer wonen. Als jij gaat zal je die vast ook ontmoeten. Zij kunnen ook veel van je vragen beantwoorden.

Ik ben 4 keer naar Kenya geweest en ben zelf geboren in Nigeria dus ik weet waar ik aan begin Emma.

Ik heb in Nakuru een vrienden kring die mij allemaal ander advies geven, Saada. Elke vraag wordt steevast met “hakuna matata” beantwoord.
Het zou inderdaad heel mooi zijn om, van hier uit, met andere kunstenaars in contact te komen. Mocht je mij verder kunnen helpen, graag!
Alvast bedankt

Waar zou je willen gaan wonen? Want de kunstenaars die ik ontmoet heb wonen allemaal op Lamu. Dat is een heel andere kant op dan Nakuru:-)

1 like

Waar ik mij uiteindelijk definitief ga vestigen weet ik nog niet. Nakuru ligt voor de hand maar het kan zomaar Kisumu of Mombasa worden.
Ik weet niet of je nog contact heb met deze mensen, maar iedere tip van ervarings deskundige is welkom.

Ik heb zo geen mailadressen voorhanden, maar kan wel even voor je navragen of iemand daar aan kan komen. In dat geval zal ik je prive mailen.

1 like

Dat zou heel fijn zijn Sadaa, bedankt!

Huisvestingskosten en levensonderhoud hang af van het bestedingspatroon die je gewend bent, dat is moeilijk inschatten op een forum.
Ook de plek waar je wilt vestigen maakt verschil. Een vergelijkbare woning op Lamu zal een stuk duurder zijn als in Nakuru.

Met een normaal toeristenvisum mag je 90 dagen in Kenia verblijven. Bij de immigratiedienst van Nairobi of Mombasa kun je maximaal 90 dagen verlengen. Ben je getrouwd met een Keniaan dan kun je in aanmerking komen voor een residentpasje voor drie jaar. Om te mogen werken is een werkvergunning nodig, naast een residentpasje. Daar moet flink voor betaald worden. Als kunstschilder die geen kunstwerken in Kenia verkoopt zul je die waarschijnlijk niet nodig hebben.

Transport via de normale post is nooit gegarandeerd, vaak missen postzendingen of delen daarvan. Bovendien moet je bij het ophalen van pakketjes op het postkantoor hier flink bijbetalen, worden post en paketten regelmatig open gemaakt, en bij waardevolle spullen vraagt men regelmatig smeergeld om paketten af te geven. DHL is een duurdere maar snellere en veiligere manier om goederen te verzenden.

1 like

Bedankt Kenia, voor deze nuttige informatie!!
Ik heb mij laten vertellen dat de kosten voor huisvesting met water en electra circa 200 euro bedragen. uitgaande van een niet al te groot huis in een redelijke wijk in een plaats als Nakuru of Kisumu.
Weet je hier misschien ook iets over te vertellen?
alvast bedankt René

Ik ben niet bekend met de prijzen in Nakuru en Kisumu maar het moet goedkoper zijn dan hier aan de kust.
Hier betaal ik 120 euro ex elektra voor een 2 kamer appartement.

Een klein huisje zal dubbel zo groot zijn met ruimte om je huis … dus ik denk dat 200 euro redelijk is.

Voor een huis zonder meubels vraagt men standaard 2 (soms 3) maanden depot + een maand huur vooruit.
Het depot kun je uit laten lopen als je van plan bent te verhuizen door geen huur te betalen de laatste maanden, of je krijgt het terug als je bent verhuisd.
Het is om eventuele schade aan het huis te repareren en staat garant voor je opzegtermijn.

1 like

Afhahankelijk waar je wil wonen en welke eisen dat je stelt

In de rual area’s is de prijs van een woning met een beetje comfort zoals je gewend ben c.a. 150 tot 200 euro per maand

Wanneer je de grote steden wil reken dan maar op de europese prijzen vanaf 300 tot 1500 euro afhankelijk van je wensen.

De duur van je verblijf is maximaal 6 maanden en je krijgt heel moeilijk een werkvergunning.

Voor je transport zal je een auto nodig hebben een redelijke auto is rond e de 3000 euro voor een toyota station en voor een 4x4 een redelijke c.a 6000 euro voor de oude type’s

Dit zijn de globale prijzen.

Maar een goed aalternatief kan een pension / gasthuis zijn waar je voor een redelijke prijs kan wonen. Zodat je eerst eens de eerste 3 maanden rond kan kijken en uit proberen of je hier wil werken.

Wanner je wil kan ik je hier wel verder me helpen.

C.Penders

Ngong Kenya

Dank je wel voor je goede tips, ik ben jullie allemaal heel dankbaar.
Ik ben geen verwende vent maar realiseer me dat ik fors in levens kwaliteit zal moeten inleveren en ben daar toe bereid.
Ik ga dus niet uit van het leven dat ik gewend ben in Nederland maar gezien het werk dat ik doe heb ik wel een aantal prioriteiten.
Mijn voorkeur gaat uit naar Nakuru omdat ik bevriend ben met een familie aldaar en het is toch altijd prettig om mensen om je heen te hebben die je vertrouwen kunt.
Ik ben ook in Mombasa geweest maar dat was vakantie…Ik wil niet dat mijn schilderwerk vanuit een vakantieachtige sfeer ontstaan. Ik wil in een doorsnee Afrikaanse stad leven,
Voor het werk dat ik doe heb ik wel een aantal eisen betreffende woonruimte; Geen etage woning, ik moet zowel binnen als buiten kunnen werken, veel licht is belangrijk ivm mijn werk.
2 à 3 kamers lijkt mij voldonde.
Zeker geen door security beveiligde wijk waar ik als kind in Lagos leefde maar ook geen sloppenwijk… Gewoon …Kenyaans modaal dus!

Heb ik echt een auto nodig? Ik kan dus niet één keer in de maand DHL bellen en vragen of zij een pakket van een paar vierkante meter bij 10 , 20 cm. op kunnen komen halen?
En vice versa dan? Ik laat mijn familie maandelijks materialen verzenden moet ik deze zelf ophalen bij een postkantoor of wordt dit aan huis bezorgd?

Nog een vraag!! Keniaans juridisch denk ik haast; Ik ga dan wel in Kenya wonen maar ik verdien de kost vanuit Nederland, Ik laat me inspireren door Kenia, meer niet! Maar ik verkoop mijn werk vooralsnog in nederland!
Waarom zou ik dan een werkvergunning nodig hebben?

Ik kom zeker nog wel meer aan jullie kop zeuren maar vast en zeker ook langs in Ngong en Mombasa bedankt; Keeska, Kenya en Saada.

Groetjes René

Hallo Rene

Wat betreft de juridische kant er zijn geen problemen zijn als je inkomen uit NL is en je vraagt niet om een werkvergunning.

Hay romainrene

Wat betrefd het verzenden DHL is kostbaar maar via Air cargo is het te doen Brusssels Airwyas is wat dat betrefd goed en vlug inklaren hier gaat via een agent maar die weten de weg.

Inleveren op woonruimte en leefstijl hoeft niet als je het vergelijkt met de Nederlandse prijzen.

Ik zelf woon in Ngong en niet in een wijk met beveiligings agenten maar gewoon tussen de mensen, maar als westerling moet je toch wat zaken in acht nemen.

De prijs voor een woning hier met 2 tot 4 kamers is tussen de 300 en 600 euro per maand en dat zijn comfortabele huizen beter dan in NL.

wanneer je alle kosten bij elkaar telt dan kan je hier met een inkomen van c.a. 800 / 1000 euro comfortabel leven zeker wanneer je normale eisen stelt en de Kenyaanse manier van leven wil volgen.

Transport hoeft geen probleem te zijn want je gebruik de matatu en die kan je overal brengen.

DHL bezorgt aan huis maar heeft in elke stad wel een servicepunt. Wat betreft de prijzen die kan je in Nederland direct opvragen maar hou wel rekening dat DHL hier de Vat en Duty door kan berekenen dat is mij 2x gebeurd daarom verzend ik nu mijn zaken direct per air cargo.

Groetjes vanui Ngong

Voor jou informatie Ngong is het gebied van de film out of Africa en vlakbij Karen.

1 like

ik woon zelf in kisumu mijn vrouw is nu opzoek naar een stuk grond daar en dan kunnen we beginnen met bouwen. mischien zie ik je wel een keer :slight_smile:

1 like

Dank je wel Kahawa,
Ik ben ook een keer in Kisumu geweest ik verbleef in hotel Sunset met uitzicht op lake Victoria.
De moeder van mijn vriendin woont daar, ik zal dus zeker regelmatig naar Kisumu gaan, dan komen we jullie opzoeken.
groeten René

altijd goed. we hebben een mini supermarket gehad in kisumu maar huurde de winkel en
we willen graag iets voor ons zelf. dan hoeven we geen huur en electra te betalen nu willen we een stuk grond kopen klein huisje bouwen met een shop. zonnepanneel opt dak. vrouw is nu zoeken naar grond en ik trug in nederland om de kosten te betalen. ons plan is om grond te vinden en bouwen en alles moet klaar zijn voor de kerst dan ga ik trug naar kenia en wil er voor goed blijven