Ik ben nieuw op dit forum en was op zoek naar ervaringen van mensen die net als mij, 6 maanden in Nederland leven en 6 maanden in Kenya.
Groetjes Anna
Hoi Anna,
Wij doen dit nu al 7 jaar, van eind september tot eind maart verblijven wij aan de Keniaanse kust. Niet de meest voor de hand liggende plaats om te overwinteren. Ook niet de gemakkelijkste of de veiligste en ook al niet de goedkoopste. Maar wij zijn verslingerd aan Kenia, houden van het strandleven en zijn fervente golfers, Allemaal dingen die je daar de hele winter kunt doen.
Wat wil je precies weten?
Groet,
Diani
Hoi Diani,
Dat hebben jullie goed voor elkaar, zo maak je de koude winters in Nederland niet meer mee.
Ook ik ben helemaal verslingerd aan Kenia en ik wist vanaf de eerste keer dat ik zeker zou terug komen. Vanaf eind 2012 ben ik al 5 keer op en neer gevlogen en ik heb mijn ticket voor september al weer op zak. (Ik ga 2 keer per jaar ongeveer 3 maanden naar Kenya en werk dan weer 3 maanden in Nederland.)
Ik leef in een klein dorpje ongeveer 10 minuten van Ukunda, richting Msambweni. Ik werk en woon samen met de mensen uit het dorp.
We hebben geen stromend water, elektriciteit en andere luxe die ik in Nederland wel gewend ben maar mis het geen moment,
Ik heb eigenlijk geen vragen maar vind het gewoon erg leuk om ervaringen van anderen te horen over hoe ze het leven in 2 uiterste werelden ervaren enz…
Ik kom n.l. weinig mensen uit Nederland tegen in Kenya maar zou dit wel erg leuk vinden.
Groetjes Anna
Hallo Anna
Kenya is inderdaad een fantastisch land om te wonen en als je het doet zoals jullie heb je het beste van twee werelden.
Wij hebben zelf een paar kaar in Kenya gewoond in de 70er jaren en hebben nu nog een strandhuis in Msambweni.
Meestal zijn we twee keer 6 weken daar in de winterperiode.
Mocht je zin hebben,dan ben je welkom om in oktobet of november langs in Msambweni om eens te praten over het leven in Kenya aan de kust.
Met vr gr. Wim Fabrie
Ik ben ook een paar jaar heen en weer gereisd, 6 maanden Kenia en 3 maanden Nederland. Sinds begin dit jaar woon ik volledig in Kenia. Ik ben getrouwd met een Keniaan. Wij wonen in Ruiri, dat is in Meru County. Hier komen weinig toeristen, en er is een handje vol blanken. Wij wonen op het platteland, wel in een mooi huis met water en elektriciteit. Met een stuk land waar we fruit en groenten op verbouwen. We proberen zoveel mogelijk de mensen om ons heen te helpen, we hebben een klein bedrijfje in Interlocking Bricks, hier trainen we de lokale mensen en zij werken ook voor ons. Ik mis weinig uit Nederland, soms een kletspraatje in het Nederlands, maar verder voel ik mij hier op mijn plaats. Een heerlijk land en erg vriendelijke mensen. Groetjes José
We hebben al een tijdje contact nu via je andere berichtje, maar misschien wel leuk voor anderen die op zoek zijn naar Nederlanders in Kenia om te lezen…
Ik ben Marriëtte en ik woon sinds april 2012 permanent met Keniaanse man en dochter (ruim anderhalf jaar) in Ukunda aan de Zuidkust van Mombasa. In 2011 heb ik hier ook een half jaar gewoond waarin ik ook vrijwilligerswerk heb gedaan bij Kebene Children’s Home en de Rainbow4kids primary school.
Wij wonen in Ukunda, tussen de lokale bevolking in een selfcontained doubleroom in een swahilihuis (huur) op een mooie compound met veel kinderen. Dit bevalt ons erg goed. Ondertussen ben ik contactpersoon in Kenia voor de stichting Bikhuk, die enkelr scholen in Ukunda ondersteunt met het aanbouwen van lokalen, toiletten ed. (www.bikhuk.nl)
Regelmatig reizen we naar Kaphingo (het geboortedorp van mijn man, in the midle of nowhere in de buurt van Mariakani), waar mensen echt nog leven volgens de oude tradities en gebruiken. Er is geen stromend water en electriciteit in de huisjes. De mensen daar hebben eigenlijk gewoon niets. Wij slapen in het kleihuisje van mijn zwagers totdat ons eigen huis klaar is (een zoveeljarenproject
)
Bij het dorp staat een school gerund door 2 onderwijzers en voor de rest ouders die lesgeven.De school heeft nu met behulp van de gouverneur enkele (compleet lege) lokalen. Wij hopen binnen nu en een jaar iets voor de school te kunnen gaan betekenen in de zin van sponsors zoeken voor schoolbanken en lesmaterialen zoals schoolboeken. Hiervoor zou ik eigenlijk nog 1 (of meerdere) contactpersonen/stichtingen in Nederland/België/waardanook willen vinden die ons daarbij wil/kan helpen de sponsors te vinden. De inkoop van de schoolbanken (incl naam vd sponsor erop) en andere lesmaterialen doen wij dan zelf hier in Kenia. Daarnaast wil ik zodra ons huis redelijk bewoonbaar is ook wat gaan betekenen op pedagogisch gebied in de vorm van bijv. zwakkere leerlingen ondersteunen/lesgeven, leerkrachten handreikingen geven hoe meer naar het individuele kind te kijken en ieder kind op zijn niveau poberen les te geven ed.
Een hoop plannen die hopelijk snel meer vorm gaan krijgen en we kunnen gaan starten uit te voeren.
Verder ben ik op dit forum aardig actief en probeer ik mensen zoveel mogelijk te adviseren over vakantie (accommodaties, safari/excursies bij een lokaal betrouwbaar reisbureautje waar ik goede ervaringen mee heb, lokale uitjes, en andere vakantiezaken) alsook over (permanent) verblijf in Kenia of vrijwilligerswerk bij bijv Kebene Children’s Home of een ander project hier in de buurt.
Nou, lang verhaal, maar dit ben ik dus! ![]()
Groetjes Marriette
P.S. bij José is het echt prachtig! Fantastisch mooi huis, in een adembenemende omgeving. Echt dichtbij de natuur (soms een beetje té dichtbij als de olifanten weer eens de pompoenen in de tuin staan op te eten
) Als je de mogelijkheid hebt, zeker eens langsgaan! Zeer gastvrije vrouw dus je bent vast van harte welkom en ze kan je ook wel helpen met overnachting(en).
www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu
Wat ontzettend leuk al deze verhalen te lezen, ik dacht bijna dat ik de enige was met een extreme drang naar Kenia. Jose Meru County ligt toch wat in het midden van Kenya? Wow, jij hebt dus dit jaar de stap gemaakt om volledig in Kenya te gaan wonen, kan er op dit moment alleen maar over dromen. Ik zit nog erg in de onderzoekende fase, een tussenfase zal ik maar zeggen. En alles heeft tijd en rust nodig om te kunnen ontwikkelen en groeien zoals ik van de Kenianen heb geleerd…En niet snel, snel zoals wij dat hier gewend zijn.
Ja Meru County ligt in Central Kenia, wij wonen aan de oostkant van Mount Kenia.
En het is mooi zoals je het beschrijft, alles op zijn tijd. Wij Nederlanders willen vaak dingen te snel. Hier gaat alles op een trager tempo. Vrienden maken vind ik het lastigst, het sociale leven hier op het platteland is heel anders dan in de grote stad in Nederland. Maar ik heb geduld, dan kom ik het verst. En inderdaad als je een keer langs wil komen om de andere kant van Kenia te zien, ben je van harte welkom.
Nou wat ontzettend lief om mij uit te nodigen, ik hou het zeker in mijn gedachten. Inderdaad vrienden maken is hier heel anders…maar ook de tijd die ik daar in kan steken is zo minimaal. De dagen vliegen om en ik heb altijd net genoeg tijd om mijn dagelijkse werkzaamheden te doen.
Ik merk dat wij Nederlanders eigenlijk erg open zijn in het vertellen van onze levensverhalen en andere problemen, daarentegen heb ik veel Keniaanse mensen ontmoet die beslist niet over hun privé leven praten en al helemaal niet over hun gezinssituatie. Vaak is het in onze ogen oppervlakkige gesprekken, maar alles heeft te maken met respect voor de familie en gezin.
Daarom gebeurt het mij ook geregeld dat ik vragen stel en men begint te lachen en dan krijg ik weer te horen dat ik so funny ben…ja ja, Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel begin te begrijpen…maar inderdaad Jose het is heel anders.
Waar ik vooral moeite mee heb is dat de dagen zo kort zijn en wanneer het donker is veranderd de sfeer, vaak moet ik er tegen rennen om een beetje op tijd weer thuis te zijn, zelfs de politie en militairen maken het e niet veiliger op.
Grappig dat je dat zegt! Als mijn man ‘s nachts uit zijn werk komt, probeert die de politie die hier in de buurt zogenaamd patrouilleerd voor de veiligheid juist te ontlopen… Zij zijn het juist die voor overlast zorgen met hun corrupte gedoe…
www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu
Hallo Wim,
Wat ontzettend leuk dat je me uitnodigt, ik weet de weg goed in Mwambweni…Wat hebben jullie in de paar jaar gedaan in Kenia?Hoe zijn jullie zover gekomen om toch de stap te nemen? Konden jullie het daarna weer een beetje vinden in Nederland? Ik blijf het een enorme overgang vinden en heb er meer moeite mee om in Nederland weer mijn draai te vinden dan dat ik terug kom in Kenya.
Het lijkt mij erg leuk om eens bij te praten over het leven aan de kust …
Groetjes Anna
hoi Anna,
Je kunt de ervaringen lezen van Mirjam van Roode, die twee boeken heeft geschreven over haar leven in Kenia. Kan ik je echt aanraden, je leest ze in één adem uit. Het ene boek heet De roep van de mapori en het andere heet Wat zijn dat voor manieren?!
Kijk maar eens bij bol.com. Echt leuke boeken.
groetjes,
Mare
Hoi Mare,
Wat leuk, daar had ik nooit aan gedacht…
Ben binnenkort weer voor 3 maanden in Kenya en zal vast ergens tijd vinden om ze in één adem uit te lezen.
Bedankt voor de tip.
Groetjes Anna