veel werk - weinig loon

Unilever (nederland-brits) laat de mensen in Congo werken op de palmplantages voor een schamele $ 19 dollar per maand

de hollandse kwekers laten de keniaanse rozen plukkers werken voor ongeveer $ 45 dollar per maand
en recentelijk verplaatsen ze hun kwekerijen naar Ethiopie
want daar betalen ze een schamele $ 25 dollar per maand

http://www.afrikanieuws.nl/unilever-in-afrika/

in alle gevallen niet voldoende voor een leefbaar loon !
zal men zich daarvoor niet schamen ?

Ik vind het persoonlijk altijd moeilijk om een lokaal loon te vergelijken met onze Westerse normen .Ik woon ook in Afrika nu en tracht altijd iets meer te geven dan de lokale gewoonte,maar wat zou er gebeuren als we een Westers loon uitbetalen in Afrika?De Afrikanen zouden ons gek verklaren en staan te drummen om werk!Ik heb trouwens op deze site ook al gemerkt dat men steeds een lokaal reisagentschap zoekt dat zijn waar aanbiedt aan een zo laag mogelijke prijs met de meeste service!

als je regelmatig in africa komt of er woont, weet je wat men ongeveer per maand nodig heeft
wat men aan voedsel nodig heeft is in verhouding met ons wel veel
b v ; een liter mek is in nederland goedkoper
en je weet ook wel wat de huur voor een huisje in Kenia is !
en het beetje electra wat men verbruikt is in verhouding ook prijzig

dan kan men van 45 dollar niet rondkomen, men moet een loon betalen waar men plaatselijk minimaal van kan leven
ik bedoel, men moet een loon betalen waar men plaatselijk redelijk van kan rondkomen

sawa ?

De prijzen in Kenya wijken niet veel af van die in Nederland. Van een gemiddeld loon wat wij betalen,ook al is dat meer dan gemiddeld,kan men dus niet eten en drinken zoals wij dat gewend zijn.
45 dollar is dus zeker niet voldoende.
Het is mij al eerder opgevallen dat de discussies op dit forum vaak gaan over waar we het goedkoopst terecht kunnen voor safaris,kamers,huizen,vaklieden etc etc
Het blijft een moeizaam verhaal om de levensomstandigheden hiet te vgl met daar.Zouden we met zijn allen besluiten dan maar niet meer te gaan zou een slechte oplossing zijn. Betalen naar onze normen is ook geen optie.
We moeten wel in gedachten houden dat veel westerse mensen naast het loon vaak nog meer doen voor hun personeel zoals scoling kinderen ,assisstentie bij grote uitgaven zoals bouwen van een huisje etc
Het lijkt mij op dit moment het belangrijkst om te blijven gaan en daar geld uit te geven

1 like

mee eens Wim

maar de rozen kwekers en andere grote multinationals als Unilever e.a
kunnen wel wat meer loon betalen,
mede omdat werknemers in de omgeving van de werkplekken ook meer geld aan huur kwijt zijn, dan op het platteland

sawa ?

Natuurlijk kunnen die best wat meer betalen,maar dat betekent wel dat de thee een dubbeltje duurder wordt en de rozen een paar cent per stuk omhoog gaan. (schat ik)
De vraag is of wij dat willen betalen?

als men de keniaanse rozenplukkers een loonsverhoging van maar liefst 50% geeft,
dus van ongeveer $ 45 dollar naar $ 67 dollar!

dan wordt een roos in nederland maar één cent duurder !

dus kijk eens bij de bloemist wat gemiddeld een roos uit Kenia kost !!!
dat moeten (kunnen) we er toch wel voor over hebben ?

Lijkt me niet meer dan billijk. Zelfde geldt trouwens voor koffie thee etc
Nog interessanter is de vraag of wij als rijke westerlingen vruchtbare grond in mogen pikken voor luxe artikelen alleen omdat wij dat kunnen betalen…

1 like

Ik ben een op een thee plantage geweest van lipton (unilever) daar waren huisjes gebouwd voor het personeel en hun gezinnen. Maar ze kregen geloof ik 4 dollar per dag als loon. Dat is natuurlijk erg weinig. En de rozen worden hier in Nederland op de klok verkocht dus de prijs Word bepaalt door de koper die op een knop drukt.

ja de prijs wordt bepaalt op de klok (vraag en aanbod)
maar dat heeft NIETS van doen met de hoogte van het loon

kijk eens bij de bloemist naar de prijs van een roos, en bedenk dat een plukker $ 45 dollar per maand verdient
en daarvoor ook nog eens zes daagse werkweek heeft
heb gelezen dat het ongeveer op 2 cent per roos uitkomt
dus bij een enkele cent loon verhoging kan een plukker maar liefst 50 % loons verhoging krijgen !!!

sawa

Dat bedoelde ik ook. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat als de mensen meer loon krijgen wij meer voor de rozen betalen omdat de prijs wordt bepaald door de koper die op een knop drukt.