afrikanieuws.nl /fair trade

nog maar 0.3% van alle verkochte rozen zijn fair-trade,dus bijna te verwaarlozen zo weinig
is het echt een verbetering of een commercieel praatje
lees het maar eens op afrikanieuws.nl
je ziet foto’s van verschillende dames maar lees ook eens het verhaal in woord
te vinden rechts bovenaan; aanklikken

http://www.powerofthefairtradeflower.nl/

voor meerder nieuws over kenia en andere afrikaanse landen

keniaanse marathon lopers lopen gezamelijk, promoten voor vreedzame komende verkiezing
http://www.afrikanieuws.nl/?p=2389

Murugi

Weet dat de Union erg actief is in de rozen wereld en dat er ook een minimum salaris betaat voor de vaste krachten wat op dit momnet het merendeel van de werkers is. en dat er een medische verzekering moet worden afgesloten voor de arbeiders.

Dat is de wettelijke regeling en daar wordt goed opgecontroleerd. Dus er zijn achterhaalde berichten die soms als nieuw worden betiteld.

even iets anders
nederland doet toch wel veel zaken in kenya
vraag een keniaanse boer naar een beste koe, hij zal dan zeggen een Friesian koe
komende van het friese stamboekvee

ja we hebben toch veel kennis van veehouderij en land-tuinbouw
en die kennis spreiden we over de gehele wereld,soms noodgedwongen om dat onze arbeid te duur is geworden

Het goede nieuws, is dat er bij op ons land Kenianen werken, zij hebben ook heel veel kennis van veehouderij en land-tuinbouw. Als ik bonen plantte, deed ik er 5 in een gaatje, nu weet ik door opleiding van een Keniaan, dat ik er maar 2 in moet doen, anders groeien ze niet goed! De Nederlandse koeien zijn goed, maar het zaad is enorm duur, dus niet voor iedere boer toegankelijk En wat geldt voor Keniaanse koeien, geldt ook voor Nederlandse koeien, er moet genoeg te eten zijn. Hoe meer groen gras des te beter de melk, geen groen dan weinig melk.
Ik denk zelf dat het niet ligt aan de kennis, maar vaak aan het geld wat de buitenlandse boeren meenemen, een Nederlander kan makkelijker iets opstarten/investeren dan een Keniaan.
Groetjes van een boerin in spé

Jose

Even voor je informatie er is nu een koe hier in Kenya geintroduceerd wat perfect is voor dit land van oorsprong Duits maar gekruisd met de Fries en er zijn al diverse kruisingen hier in Kenya met de Jersey en de ordinaire koe.

http://www.organicfarmermagazine.org/a-cow-with-high-milk-production/

Dit ras is hier geintroduceerd door een Nederlander en het is geen boer maar iemand met een hart voor kenya

Fleckvieh semen goes for between KSh 800 to KSh 400 depending on the sire (bull) a farmer chooses. Ik neem aan dat ze bedoelen upto 4000 ksh. Dan zie je zelf hoe veel geld dat is voor een Keniaanse boer, dan moet dat ingebracht worden bij een Keniaanse koe, dan moet je maar hopen dat het aanslaat, niet iedere koe is een goede drager. 9 maanden lang moet de koe onder supervisie van een veearts staan, want je wilt niet dat er iets mis gaat met dit dure zaad! Als je dan in een gebied woont waar niet veel regen valt, is het moeilijk om de koe groen voer te geven, wat wel nodig is om dit kalf goed ter wereld te brengen. Ik weet zelf goed hoe het gaat, wij hebben een koe laten insemineren met UK seed. Daar komen ook goede koeien vandaan, maar helaas heeft onze koe het niet gered om de zwangerschap te voltooien, nu is ze gedekt door een Keniaanse stier en dat gaat wel goed, maar ook nog moeilijk met het geven van groen voer. We hopen er het beste van.

Hallo Jose

Ik heb ook een kleine shamba met 15 geiten en ben gestart met 1 drachtige koe toen had ik 1 koe met een kalf vorige jaar inseminatie met een Kenayaans koe 3x mis was 2000 Ksh nu raak 1 stierkalf maar de dochter niets maar ik heb gehoord dat de fleckvieuw een gegarandeerde bevruchting heeft en dat wanneer het niet aanslaat er een tweede keer voor niets volgt.
Ook dat wanneer een stierkalf geboren wordt een gegarandeere koop is.
Er zijn al diverse tweelingen geboren onderandere in Karentina. Ik wil mijn koe nu laten insimeren met feckview en dan het reseltaat afwachten. Ook voor mij is de 4000 een uitgave daar ik mijn inkomen ook uit mijn bezigheden hier moet hebben en naast de zorg voor mijn gezin ook de rest van de familie en weeskinderen moet zorgen. Het leven in Kenya is goed maar ook hard als je geen background van uit Europa heb.

Ik ben benieuwd of het gaat lukken, veel succes