Beste allemaal
Is het bij jullie misschien bekend of ik voedingsmiddelen vanuit kenya mag meenemen naar Nederland?? Denk bijvoorbeeld aan maïsmeel voor ugali.
Ik kan hier helaas niks over vinden
Vriendelijke groet,
Beste allemaal
Is het bij jullie misschien bekend of ik voedingsmiddelen vanuit kenya mag meenemen naar Nederland?? Denk bijvoorbeeld aan maïsmeel voor ugali.
Ik kan hier helaas niks over vinden
Vriendelijke groet,
Ik heb vorig jaar een kilozak maismeel meegenomen—maar of het mag???
Ik weet ook niet of het mag, maar hier zijn in de koffer honing, kruiden, chapati’s, koffie, jaggery, thee, mahambri, mango, en ik weet niet wat al niet meer meegegaan. Alleen schelpen en koraal moesten we “chai” voor betalen.
Wij nemen standaard altijd zo’n 15 joekels van mango’s mee terug. Niemand heeft ooit iets gevraagd of gezegd, maar ik kan me voorstellen dat het niet mag. O ja, ik neem ook altijd een halve koffer met kanga’s en kikoi’s mee terug, kan het maar niet laten…
Diani:vak02:
Bij surinaamse winkel in Nederland kun je ook ugali kopen. Heel lekker.
Af en toe neem ik ook Kenyaanse ugali zonder probleem. Volgens mij dat mag.
Gr. Helen
Schelpen en koraal mogen in ieder geval niet in en uitgegoerd worden … chai is altijd welkom, maar je kunt voor het luchthavenpersoneel en jezelf problemen veroorzaken …
Woow! Al dat fruit! Geen idee of het toegestaan is maar kleding/stof neem ik ook mee. Laat meestal veel eigen kleding/schoenen achter dus kan er weer wat mee terug.
Ik heb weleens grote schelpen ‘meegesmokkeld’ maar nu ik weet dat het niet mag doe ik het zeker niet meer! Ksh mogen ook niet in/uitgevoerd worden maarja je hebt soms geld over! Dat gaat wel mee terug.
fruit mag je in geen geval uitvoeren ( ook wij doen het wel eens) maar bij ons gaan ook standaar ugali, meel, kruiden etc mee terug naar Nl en somseen paar blikjes Tusker. En alle andere “normale” souvenirs natuurlijk
Fruit/Groenten en wat andere dingen, mag je voor eigen gebruik meenemen, tot max. 5 kg.
Zie hier een gedeelte van de site van de douane:
Planten, bloemen, groenten en fruit (Fytosanitaire producten)
Neemt u fytosanitaire producten mee naar Nederland? Dan moet u voor die producten een fytosanitair certificaat hebben. Alleen bij kleine hoeveelheden is een certificaat niet nodig. Is er geen fytosanitair certificaat bij de goederen aanwezig, dan neemt de Douane de goederen in beslag.
Fytosanitaire producten zijn bijvoorbeeld planten en delen van planten, snijbloemen en bloembollen, wortelknollen, bepaalde soorten groenten en fruit, enzovoort.
Bij kleine hoeveelheden geen fytosanitair certificaat nodig
Een fytosanitair certificaat is niet nodig voor:
•een kleine hoeveelheid fruit (maximaal 5 kilo)
•een kleine hoeveelheid snijbloemen (maximaal 5 bossen)
•enkele bloembollen, bloemknollen zonder blad en bloem (maximaal 5 kilo)
Voorwaarde hierbij is dat deze producten:
•door reizigers zelf als bagage worden meegebracht voor persoonlijk gebruik
•niet bestemd zijn voor direct of indirect commercieel gebruik
•niet bestemd zijn voor wetenschappelijke doeleinden
Zie ook www.douane.nl voor verdere invoer van producten.
haaaaaaa
thanks Izzie, das duidelijk.
Ik neem altijd mango`s en passievra(u)chten mee en ook een bllikje simba curry en uiteraard thee en koffie.
En van dat afwasspul in een plastic potje wat zo goed ontvet (ideaall voor fietpotten) maar waarvan de naam me ff ontschiet en ook dettol zalf, dettol zeep…
GRTZ
Kenya ik weet dat schelpen niet mogen. Maar mijn jongens hadden deze zelf gevonden en tja, toen moesten ze mee…Koraal was dood, ook zelf gevonden op het strand van Manda, het ligt er helemaal vol mee. Net als met bijzondere schelpen. 2 Zakken vol…Maar de scanner zag het natuurlijk. En het was op Mombasa airport.
Ik geloof best dat je weet wat wel en niet verantwoord is om mee te nemen Saada.
Maar je komt ze ook vaak tegen … verkopers van koraal en schelpen tot aan schildpadhuid toe.
Ze proberen een boterham te verdienen, niets mis mee, maar als men als toerist denkt dat je die zomaar uit mag voeren … kun je van een koude kermis thuis komen.
Officieel mag je ze meestal niet in, en ook niet uitvoeren.
Soms krijgt een verkoper chai, zonder dat ik iets koop …