nakumatt

Nog een vraagje van mij: Welke westerse spullen zijn er in de plaatselijke supermarkten te verkrijgen?
Zijn er nog dingen die we voor de kinderen echt vanuit Nederland mee moeten nemen? En dan bedoel ik geen zonnebrand of medicijnen maar puur levensmiddelen.

Dank je wel alvast.

Typische Nederlandse levensmiddelen die Nakumat misschien niet heeft zijn drop, hagelslag, stroopwafels, vleeswaren voor op brood.

Je kan er wel jam, Hollandse pindakaas, kaas (duur en minder lekker) en mayonaise van o.a. Gouda’s glorie kopen.

Je kan wel brood krijgen in verschillende soorten, maar niet zoveel als bij onze bakkers, en broodbeleg zoals bij ons is minder in keus.

Het voordeel daarvan is dat je wel genoodzaakt bent om lekkere uitsmijters te eten en verse worstjes op brood :drugged:

OH Gilling, ik verheug me ontzettend op het eten aan de kust. Swahili eten is heerlijk! Ontbijtje met Mandazi, of chapati met boontjes in kokos…echt ik zit me er echt op te verheugen! Pilau, Biriani, Ndizi na nazi…mmmm
Maar ja, da’s geen antwoord op je vraag:-)

Hahaha Samoe, probeer dat maar eens uit te leggen al die lekkere gerechten hier.
Daar zullen ze ook nog wel achter als ze hier in Kenia zijn.
Het enigste wat ik hier af en toe mis is een stukje oude kaas met mosterd, maar er zijn inderdaad zoveel andere lekkernijen. :tongue:

Hé somoe, wil je eens uitleggen wat voor gerechten dat zijn? Het klinkt voor mij als een portie chinees… hi hi.

Ha Gilling! Mandaze zijn een soort oliebol-achtige broodjes maar wat “droger” met kardemom erin. Die krijg je bij je mierzoete thee met melk, ik vind het rijstbrood 's morgens ook heerlijk. Die boontjes zijn mijn favoriet, kleine bruine boontjes met wat kruiden in kokossaus en je eet ze met een chapati (een soort roti). Chapati eet je ook bij je curries (en curries krijg je veel in een restaurant)
Thuis eten bij Swahili (of Bajuni, een van de stammen aan de kust) is vaak tussen de middag rijst met vis, pilau kan met kip, vis, garnalen en is rijst met kruiden erdoor, wordt geserveerd met tomatensla met uitjes. De vis is gemarineerd en met saus, dat eet je bij je rijst. Fruit na.
's Avonds bij de thee, bajia, soort hartige koekjes met aardappel, ndizi na nazi zijn bakbanenen gekookt met kruiden en cocos. 's Avonds is ook de mishkaki of shishkebab (gemarineerd vlees aan een stokje) heel lekker.
Er zijn voor 's morgens ook nog allemala zoetigheden te krijgen, meer een arabisch ontbijt, allemaal heel zoete, soort kleine donutachtige dingetjes.
Ik ben zelf ook erg gek op ugali met nyama choma, witte maispap met geroosterd vlees, maar dat is niet iets wat Bajuni nou heel vaak eten, dat is een gerecht van andere stammen, meer binnenland van Kenya.

Er zit in Mombasa stad een restaurantje waar je echt authentiek Swahili kan eten, volgens mij heet het Recoda ofzoiets, ik zal het eens voor je nakijken. Ik weet niet hoe het eten er nu is, maar het was altijd wel erg lekker.
Oh en als het de tijd ervoor is, dan moet je echt ook eens een stengel suikerriet proberen, zo goddelijk!

Hier is de link, voor als je in Mombasa bent

Maar misschien weet Kenya beter of het eten daar nog steeds lekker is?