Elke vakantie loopt ik met mijn hoofd voorovergebogen over een strand, op zoek naar mooie schelpjes. Voor augustus heb ik een vakantie geboekt naar Kenia. Nu heb ik echter vernomen dat het verboden is schelpen mee te nemen. Kan iemand me zeggen of er toch een mogelijkheid is om er mee te nemen? Of kan je er eventueel officieel kopen en zonder problemen in je koffer steken? Ik ben wel niet van plan om echt grote exemplaren mee te nemen.
Je kunt op veel plaatsen schelpjes kopen, maar uitvoeren mag idd niet.
Ik neem ook altijd (kleine) schelpjes mee in mijn handbagage en dat heeft geen problemen opgeleverd; je handbagage gaat door de scanner, dus mag aannemen dat het geen punt was?
@Marike.
Was dat ook wel van plan. Je kan misschien best zo geheimzinnig mogelijk doen.
Haha je bedoelt denk ik niet zo geheimzinnig doen?
Het is verboden om schelpen uit te voeren en je zult vebaasd staan wat in de scan kunnen zien.ik werd zelf onlangs gesnapt met een paar exemplaren voor de kleinkinderen en kreeg direkt opdracht dit af te handelen met de KWS man die wat verderaf stond.
Gelukkig viel het allemaal wel mee,maar je kunt het niet meer afkopen met wat geld zoals dat vroeger ging.
Ik denk trouwens dat het ook verboden is om ze hier in te voeren
Oeps, ik heb het 3 keer gedaan vanuit Kenia en 2 keer vanuit Tanzania en Zanzibar…
Dat zullen ze toch wel gezien hebben?
Zal me zo’n ouderwetse onderbroek met gulp aanschaffen.![]()
Proberen zal ik toch wel iets.
Als ik van Boavista kwam had ik ongeveer 1.5 kg aan schelpjes en koraaltjes bij.
Zijn nog steeds de leukste en ook de goedkoopste souvenirs.
Je kunt het natuurlijk altijd proberen. De dames achter de scans bij de ingang van het vliegveld letten echter goed op.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt op Dusseldorf dat een paar toeristen 175 euro of dmark boete kregen omdat ze een paar stukjes dood koraal bij zich hadden
Nu ja, eigenlijk hebben ze wel gelijk. Moest iedereen van alles beginnen meenemen, zou een heel systeem ontregeld worden. Maar voor mij blijven het toch de mooiste aandenkens. Ik zie ze elke dag staan. Op de schoorsteen, het boekenrek, in de keuken en de badkamer. Meer nog dan de foto’s. Dus als ik maar één schelpje kan meebrengen, zal ik het op een goed zichtbare plaats tentoonstellen.
Gewoon in je broekzak steken als ce schelp tenminste niet te groot is
koraal is ten strengste verboden
bij schelpen ligt het er aan of het een beschermde diersoort is
heb eens enige schelpen gekocht middel-grote
werd toevallerge wijze bij terugkomst op schiphol gecontroleerd,
stonden niet op lijst van beschermde diersoort, maar kreeg wel de waarschuwing mee om géén risico hiermee te nemen
Maar ik vermoed dat de controle op de luchthaven van Mombasa strenger zal zijn, om niets verboden te exporteren. Iemand ervaring hiermee?
Werd bij mij ook een mooi groot exemplaar eruitgehaald op Mombasa. Eerlijk gekocht van de strandjongens in Kikambala voor een goeie prijs.
Douane zagen het direct. Wat geld betaald en weg ermee. Nog steeds sieraad in mijn huis. Net als het flesje met Tsavo zand.
Ik neem ook altijd schelpjes mee, ook vanuit Kenia. Vorig jaar februari heb ik ook weer het nodige aan schelpen meegenomen. Ik verspreid ze vaak door alle koffers,sokken,onderbroeken,etc heen.
Wat ik afgelopen keer heb gedaan is de schelpen in kokosnootsouveniers stoppen. Misschien dat het op de scan dan lijkt op standaard versiering van souveniers ofzo maar ik heb werkelijk waar nog nooit problemen gehad. Geloof mij, met 4 kinderen gaat het niet om 2 schelpjes (ook niet om kilo`s hoor!!). Ik heb hier een grote schaal en die word iedere vakantie aangevuld met schelpjes.
Ik neem ook regelmatig kleine (soms grote) schelpjes mee. Gewoon in de koffer tussen de kleding of in de toilettas. Nog nooit problemen mee gehad. Van een vriendin vorig jaar een grote schelp gekregen, tussen de kleding gedaan, in een tshirt gerold. Is niet naar gekeken. Ik denk dat je er gewoon geluk mee moet hebben, pikken ze je bij de douane er uit voor een controle, dan kan het natuurlijk problemen geven en geld kosten.
http://assets.wnf.nl/downloads/2007souvenirsfolderafrika.pdf
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/vanuit_een_niet_eu_land/bijzondere_producten_en_huisdieren/bedreigde_dier_en_plantensoorten
wij hebben vorig jaar door een overboeking meerdere overstappen naar verschillende maatschappijen gehad. Op Heathrow zijn zelfs onze tassen eruit gehaald omdat ze “iets” hadden gezien. De tas waar nog een paar schelpjes in zaten hoefde niet open. Op 4 luchthavens zijn we er gewoon “mee weg gekomen” terwijl we heel wat scans gehad hebben. Misschien is het inderdaad een kwestie van geluk.
Inderdaad een kwestie van geluk hebben.afgelopen januari had ik misschien een dame die extra goed oplette.
Ik had de 4 schelpen toen in een kokosnoot vogelbakje verpakt. Het werd er feilloos uitgehaald
Het vreemde is dat je de meeste schelpen hier in Ned gewoon kunt kopen
Ik heb vorig jaar een vrij grote schelp meegenomen, in mijn koffer, dus niet handbagage, ook met de gedachte: op hoop van zegen… Hij werd direct gezien op de scan en moest eruit. Maar aangezien ik de schelp had gekregen van iemand die veel voor me betekende, heb ik even zielig gekeken en toen mocht ik voor 100 shilling door. Normaal niet mijn stijl, maar dit was een uitzondering
Ik denk idd dat het geluk is, maar als je ze goed verstopt, in een toilettas ofzo…?
Via Wereldwijzer app