Ik denk dat je zulke zaken best verpakt met dingen van eenzelfde consistentie, bijvoorbeeld iets van keramiek of van steen. En daar nog wat kabeltjes van oplaadapparaten bij. En ik vrees dat, moest ik als mannelijke vijftiger een zielig gezicht trekken, dat daar niemand voor zou vallen.![]()
Beetje flauwe opmerking misschien, maar er is een reden dat schelpen officieel niet mee mogen. Die reden is simpel: handelaren en vissers duiken schelpen op voor de verkoop, er is overbevissing, de bewoners van de schelpen raken met uitsterven en ook de citters die in lege schelpen van andere dieren wonen (als de heremietkreeft) kunnen nergens terecht. Dit leidt tot minder prooi voor grotere vissen, en zo raakt het ecosysteem helemaal ontwricht.
Van één schelp? Nee, uiteraard niet van een schelp. Maar als je bekijkt hoeveel mensen hier al ‘een paar’ schelpen meenemen…
Ik houd ook van schelpen en het onderwaterleven. Ik maak er foto’s van, dat zijn mijn souvenirs. Opdat ook de mensen na mij nog van schelpen en het onderwaterleven kunnen genieten.
Neen, Jenny. Het is allesbehalve een flauwe opmerking. Je hebt natuurlijk overschot van gelijk. Het is echt niet mijn bedoeling om een ecosysteem te ontwrichten. Ik wil enkel een paar kleine strandvondsten meenemen. Ik denk dat daar niets mis mee is. En als ik mooie exemplaren tegenkom onder water, zal ik er zeker ook mooie foto’s van trachten te maken om ze nadien, mooi ingekaderd, aan de muur te hangen.
En ik zal zeker geen enkele kopen omdat ik weet dat ik zo een fout systeem mee in stand help te houden.
Het nadeel is dat de douane het verschil niet ziet/wil zien tussen dingen die je op het strand vindt en die je koopt. Voor schelpjes van het strand ga ik daarom liever naar Zeeland ![]()
Ik denk wel dat er in Kenia iets andere schelpjes liggen dan in Zeeland. Ik heb er ook van de Noordzeekust, van Frankrijk, Ierland, Kaapverdische Eilanden,… Het blijven de mooiste souvenirs.
Wij hebben hier al honderden kleine schelpjes die mijn kinderen van hun 2 jaar tot nu (18) hebben gevonden. ZOalang je geen kilo’s meeneemt en niet van die prachtige opgeblonken schelpen die de vissers te koop aanbieden is dat geen probleem.
Ook NOOIT iets opduiken of van het rif af plukken.
M.a.w. : gewoon gezond verstand gebruiken :zon02:
Helemaal mee eens natuurlijk. Ik koop ook echt niets, maar wanneer mijn kinderen een mooie schelp op het strand vinden dan ben ik de laatste die zegt dat ze die niet mee mogen nemen. Je moet ze natuurlijk niet gaan opduiken e.d of kopen, dan wordt het weer wat anders. Maar hier in Nederland vinden ze op het strand ook mooie en die neem je toch ook mee naar huis, niemand die daar aanstoot aan neemt, dus in die zin zeg ik dat ze mee mogen.
Verder gaan wij de natuur echt niet aantasten.
Je moet natuurlijk je gezond verstand gebruiken en ook niet overdrijven.