Wat mag je echt niet missen?

Hoi allemaal,

Half mei vertrekken ik en mijn vriend naar Australie voor 3 maanden. We huren een auto en hebben een route gekozen met vele kilometers. We beginnen in Cairns-Brisbane-Sydney-melbourne-Adelaide-Alice Springs-Darwin-Broome en eindigen in Perth.
We zijn nu een beetje aan het kijken wat we verder op de route allemaal willen zien. Hebben jullie nog tips? Dingen die we absoluut niet mogen missen?

Groetjes,
Marieke

Dat zijn heeel veel kilometers in drie maanden. Jullie moeten het natuurlijk zelf weten, maar hou er wel rekening mee dat je heel Australië zo vanuit de auto ziet, maar het land nauwelijks zult ruiken, proeven, beleven omdat er nauwelijks tijd over blijft voor een wandeling, een tocht langs het strand, enz. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar het blijft jullie keuze.

Waar denken jullie zelf aan om te gaan doen? Wat zou je graag willen zien/doen? Jullie vraag is namelijk nogal algemeen voor zo’n groot land:-) Interesse in natuur, cultuur, extreme sporten…?
Hoe gaan jullie reizen? Camper, autootje, 4WD?

Denken jullie er aan dat het in onze zomer daar winter is en dat het vooral rond Melbourne best koud kan zijn!

We weten dat het vele kilometers zijn. Mijn vriend is gewend veel op de weg te zitten en ik vind het ook niet erg.
Ik ben voornamelijk geintresseerd in de natuur, mijn vriend heeft ook wel iets met cultuur. We houden beide wel van sport, maar hoeven geen extreme dingen te doen. Snorkelen en duiken is prima. Maar geen bungeejumpen of zo.
Wij reizen waarschijnlijk met een stationwagon met kampeerspullen. We weten ook dat er voor sommige gebieden (zoals de kimberley) een 4WD nodig is en daar zijn we nog over bezig hoe we dat gaan doen. Is nogal duur.

Dat het winter is, is voor ons geen probleem. We hopen nog te kunnen skieen/snowboarden bij de snowy mountains. En in het noorden wil dit alleen maar zeggen dat het droger en niet zo extreem warm is. En natuurlijk kun je je op kou kleden:wink:.

Jeetje, ik weet bijna niet waar ik beginnen moet. Jullie willen in korte tijd zo verschrikkelijk veel doen! Ik zou het niet kunnen in drie weken. Zijn julie niet bang dat je dan overal alleen maar aan het doorjakkeren bent en dat je thuis op de foto’s dingen ziet waarvan je geen idee meer hebt waar het was?
Ik zou in elk geval proberen om op sommige plekken even iets langer te blijven, zodat je bijvoorbeeld een paar wandelingen kunt maken. Dan beleef je het land toch meer dan vanuit de auto.
Bijvoorbeeld (ik probeer een selectie te maken):

• wandeling bij Mossman Gorge (onderweg naar Cape Tribulation). Maak kennis met de enorme regenwoudbomen. Prachtig.
  • Neem de tijd om rond te rijden in de Atherton Tablelands. Korte wandeling om de giant fig tree te zien (indrukwekkend) en bekijk de watervallen.
  • Bij Mission Beach heb je een leuke regenwoudwandeling. Hij is alleen ‘one way’ mogelijk kun je iets afspreken met mensen dan je naar het begin gebracht wordt.
  • Ik vond zelf het koraal van Mission Beach ook wel de moeite waard, mocht je zin hebben in nog een snorkeltocht na Cairns
  • Natuurlijk (tenminste, vrijwel iedereen doet het) de whitsundays
  • En Fraser Island
  • Maar tussendoor in Eungella NP ook erg mooi en (voor de natuurliefhebber) grote kans op vogelbekdieren. Zorg dan wel dat je 's avonds in Eungella bent en 's morgens redelijk vroeg naar de juiste plekken kunt
  • Kijk even of het al walvistijd is als jullie in Hervey Bay zijn. Die walvissen mag je echt niet missen!
  • Stap bij Noosa even uit bij het NP om bij het BezoekersCentrum te kijken of er nog koala’s zijn gezien
  • Sydney
  • Blue Mountains
  • Kijk even of je langs de kust of langs de bergen naar Melbourne wilt
  • Great Ocean Road
  • Grampians NP (neem ook hier wat extra tijd voor een wandeling)
  • Flinders Ranges (zo ongeveer een beetje tussen Adelaide en Alice) kun je prachtige wandelingen maken.
  • Alice, Uluru, e.d. (let op de rotstekeningen, maakt de wandelin om Uluru heen. Zeer indrukwekkend)
  • Katherine Gorge (ik heb hier een uitgebreide wandeling gemaakt naar meerdere kloven en vond dat wel zo mooi als de kanotocht die je hier ook kunt maken). In Katherine heb je lekkere warmwaterbronnen.
  • Kakadu NP (neem ook hier minstens twee dagen voor. Een van de mooiste nationale parken, vind ik). Hier is ook veel aboriginal art te vinden
  • Naar Darwin hoef je niet, ga na Kakadu gewoon weer terug en rij dan richting The Kimberley.
  • Neem de tijd voor de Kimberley. Zeker als je de GRR neemt, moet je wel de tijd nemen, want dit rijdt niet zo snel aan.
  • Karlamilyi NP als je tijd hebt
  • Sla zeker Coral Bay niet over. Leuk snorkelen vanaf de kust!
  • Pinnacles bij Cervantes
  • Als je nog tijd over hebt bij Perth: Rottnest island of bij meer tijd: ga nog naar het zuiden

Pff, wel lastig om heel Australie in een notendopje te stoppen. Hopelijk kunnen jullie er iets mee.

3 Maanden, niet 3 weken :wink:
In 3 maanden kan je de geplande route prima doen hoor. Hebben we ook wel eens zo ongeveer gedaan en eindigden met 15.000 km. Kom er later nog wel op terug. Je moet idd wel van veel rijden houden. Hoe hoog zijn de drop off kosten tegenwoordig?
Yeehaw

Voor zover ons bekend is mag je een huurauto/camper niet aan de ene kant van Australie ophalen en aan de andere kant inleveren.
maar als dit anders is hoor ik het graag.
dit hebben ze namelijk gisteren op de vakantiebeurs verteld

Ach ja, drie maanden. Dat zat ook wel in mijn hoofd ipv die drie weken die ik opschreef;-)
Ik ben alleen van het langzame reizen (‘slow travel’?), dus mij klinkt drie maanden al heel erg kort, vandaar.

@Thedra: Het ligt eraan bij welke maatschappij je een auto huurt of je hem kunt afleveren of niet. En hoeveel je er voor wilt betalen, natuurlijk…ik zou even goed rondkijken. Het kan je veel tijd schelen als je niet terug hoeft naar dezelfde plaats.

Volgens mij kan dat wel. Van Cairns naar Perth is bij Apollo AUD 750,-- en bij Hertz AUD 990,–
Vroeger waren one way rentals naar Perth vanaf bv Melbourne,Sydney, Brisbane, Cairns etc naar Perth gratis. In 2006 hebben wij dat nog meegemaakt. Dat is veranderd. In 2009 moesten we AUD 880,-- betalen tussen Sydney en Perth. Toen zijn we dus teruggereden naar Adelaide vanaf WA en waren er helemaal geen drop off kosten (Hertz)… Eigen schuld :wink: Daarom ben ik benieuwd wat de OP nu moet betalen. De oplossing heb ik al gegeven. Dan komt er nog 2500 km bij maar ach…
Yeehaw

Wij huren een auto van Europcar van Perth naar Darwin en betalen daarvoor 990 AUD drop off. Volgens mij kan je bij elke verhuurfirma kiezen voor drop off op een andere locatie, zolang je maar betaalt. Die 990 AUD is het hoogste bedrag, tussen andere steden kan het goedkoper.

Nog een vraagje. Is de kimberley met een 2wd te rijden in de australische winter?h

De Gibb River Road is in geen enkel seizoen te rijden met een gewone auto. In de winter, dus buiten het regenseizoen, zijn met een 4WD meer plaatsen bereikbaar.
Als je een gewone auto neemt, kun je nog steeds mooie stukken van The Kimberley zien, maar niet de GRR.