Is het mogelijk om in 3 maanden heel Australie te bezoeken (met een eigen auto) of heb je daar langere tijd voor nodig? Ik merk namelijk dat er veel mensen zijn die maar 3 maanden naar Australie gaan, ik dacht dat een periode van 3 maand te kort is. Of vergis ik mij? Als 3 maand te kort is, hoeveel maanden heb je dan nodig om heel Australie te bezoeken met een eigen auto?
En hoeveel tijd heb je ongeveer nodig voor heel Australie met een combinatie van binnenlandse vluchten+openbaar vervoer?
Laatste vraag: kan ik overal in Australie wel aan benzine (tankstation) komen (dus ook in de outback)? Zo nee, hoe kan ik dan door de outback reizen?
3 maanden is veel te kort, tenzij je echt alleen maar in de auto wilt zitten. Voor drie maanden moet je keuzes maken. En half jaar is echt het minimum als je alle deelstaten wilt bezoeken (incl. WA enTassie). Wil je echt net zoals een Japanner ‘Europe in a week’ doet ‘Oz in three months’ doen, dan is Qantas-hoppen een optie. En er is overal waar asfalt ligt ook benzine te krijgen. Ook overal waar geen asfalt ligt trouwens, maar dan moet je wel opletten dat je tankt wanneer je de kans hebt. Er is soms honderden kilometers tussen tankstations. En dan is een jerrycan een optie.
Hey
Lennart heeft helemaal gelijk! Als je in drie maanden Australie wil doen moet je in iedergeval WA en NT overslaan (Alleen Alice Springs niet missen), en zelfs dan is het nog erg krap en zal je keuzes moeten maken!
Qua benzine hoef je je langs de oostkust geen zorgen te maken (wel altijd blijven opletten natuurlijk…) vaak word je gewaarschuwd dat er bv aankomende 200 km geen benzinestation is. De grootste afstand zonder benzine station die ik heb gezien is de (onverharde) weg tussen Uluru en Leonora(ri Perth) dat was 1140 km zonder benzine, dan is een jerrycan wel handig!
Oke, bedankt!
Remco overdrijft een beetje, tussen Uluru en Leonora zijn pompen in Warakurna Roadhouse, Warburton, Tjuykarilja Roadhouse en Laverton. Hoe ik dat weet? Nou er bestaan kaarten waar alle pompen on de outback op staan.
En drie maanden? Nou ja, wij gaan volgend jaar weer eens terug en zijn dan meer dan 7 maanden in Australia geweest en hebben dan nog lang niet alles gezien.
Hey Yeehaw,
Wellicht is de situatie nu veranderd, het is al weer 4-5 jaar geleden…
op het moment is iemand in Nederland op zoek naar de foto van het verkeersbord waar het op staat(kan dus even duren, want al mn spullen zitten in dozen) …volgens het bord wat net voorbij Uluru staat, is er wel diesel aanwezig, maar geen benzine.
Mocht het in de afgelopen 4 jaar veranderd zijn, geef ik graag mn ongelijk toe.
Groeten uit Canada
Remco
Hoi Remco
Zou prima kunnen. Bord heb ik gemist, was te druk bezig op dat washbord.
Dus ik geloof je meteen… In dat geval: I stand corrected -lol-
Yeehaw
NEE…
echt niet doen, daar is het te groot en te mooi voor, kies een kleiner gebied en geniet!
Oke, bedankt voor de tips! Heeft iemand nog tips wat een bezoekje waard is?
Welke tijd van het jaar en welk gedeelte?
Ik ga ongeveer half oktober tot half januari. Als ik dus niet een groot gedeelte van Australie kan bezoeken in 3 maand wordt het waarschijnlijk New South Wales, Victoria en Tasmania. Tasmania is gewoon bereikbaar met een boot neem ik aan?
ik denk dat dat een goede keuze is en mocht je dan nog tijd over hebben kan je altijd nog Queensland in rijden!
Leuke dingen om te doen zijn:
Great Ocean Rd (VIC) (absoluut niet missen)
The Grampians (VIC)
de Goudzoekers stadjes rond Bendigo
Phillip island (VIC)
Melbourne (natuurlijk)
Yarra Ranges NP (VIC)
Canberra
Blue mountains NP (NSW)
Sydney
Broken Hill e.o. (NSW)
en ga zo maar door!
er gaat idd een ferry naar Tasmania, waarop je je (huur)auto kan meenemen!
Half ocotober zou ik beginnen in Cairns. Hopenlijk nog net voor het stingerseizoen en nog voor de Wet. Prachtige tijd van het jaar maar de Wet is al een beetje “building up”. Het zwemwater is al zo’n 28 gr. Cairns heeft geen stranden maar vlak daarboven wel. Bv. Trinity Beach of Palm Cove. Post Douglas is ook prachtig.
Enige plekken om te bezoeken: Daintree NP, Cape Trib. Atherton Tablelands en natuurlijk Great Barrier Reef.
Ik zal een aantal plaatsen geven tussen Cairns en Brisbane:
- Tully
- Mission Beach en Dunk Island
- Townsville en Magnetic Island
- Bowen
- Airley Beach en Whitsunday Island (Whitsundays zijn nogal duur, In Airley beach zijn veel backpackers)
- MacKay en Brampton Island
- Yeppon en Great Keppel Island
- Gladstone en Heron Island
- Bundaberg, Town of 1770 en Lady Musgrave Island
- Hervey Bay en Fraser Island (een absolute must)
- Noosa en Sunshine coast. Prachtig climate maar meer voor ons ouderen.
- Ten noorden van Brisbane: Australia Zoo (van wijlen Steve Irwin) Geweldige dierentuin en Glass House Mnts, ook aardig.
Ok ga maar een googleen en zie wat van je gading is.
Brisbane:
CityCat tour, South Bank. Winkelen in Queen street. Koala sanct. Mnt Cootha. Brisbane is niet bekend om zijn nachtleven.
Ten zuiden van Brisbane is de Gold Coast. Ik heb hier een gruwelijke hekel aan, vooral aan Surfers Paradise maar voor een jongeling is het geweldig met al die feesten en amusementparks en niet te vergeten het surfen.
Verder naar NSW.
Byron Bay. Een van de mooste stranden en veel aktie. Ook Nimbin, het voormalig hippieparadijs is er nog. Van Byron Bay zou je langs de kust kunnen rijden of via het binnenland (door New England). Ben niet echt kapot van de kustweg maar Coffs Harbor is OK. Heel wat NP’s langs de kust.
Sydney.
Zeg ik niets over. Koop een boek en ontdek. Mis nooit de Manly Ferry en beklim de brug. Moet er niet aan denken om dat laatste zelf te doen maar het schijnt een sensatie te zijn.
Natuurlijk ook naar de Blue Mountains. Enkele dagen zou best kunnen.
Als je besluit om Sydney tot het eind van de vakantie te bewaren zou je nu de Outback in kunnen gaan vanaf Port Macquarie. De volgende route: Tamworth.Walgett. Ga nu noord naar Lightning Ridge voor de opals. Dan naar Bourke. In Australia zeggen Back OBourke. Dat betekent dat je de beschaafde wereld gaat verlaten. Slaat nergens op. Nou ja Bourke is echt outback.Wij hadden hier eens een Springhanen plaag. Moest je om de 50 km de voorkant van je auto schoonmaken. Gebeurt niet iedere dag.
Ok van Bourke naar Cobar en naar Broken Hill.Hier moet je een paar dagen blijven. Lekker stadje en vergeet een uitstapje naar Silverton niet. Wilde Westen in Australia.
Wat nu? Ik zou nu eerst naar de Flinders Range gaan en enkele dagen blijven… Prachtig. Dan Stuart Hw naar Coober Pedy.Opals again. En alles ondergronds. Helaas is Crocodile Harry dood anders zou dat iets bizonders zijn. In deze omgeving zijn ook der opnames voor Priscilla Queen of the Desert gemaakt.
Dan door naar Uluru op en neer. Als je via Kings Canyon naar Alice wil rijden heb je een 4x4 en een permit nodig. Dan de lange weg terug naar Adelaide.
Fleurieu Peninsula is prachtig en ook Kangaroo Island. Daar mag je alleen met een huurauto van Thrifty op, dus…
Als je ervan houdt kan je ook nog naar Handorf gaan ten oosten van Adelaide. Glenelg heeft lekkere stranden en Adelaide is de muziekstad, met tram en al.
Nu op weg naar Melbourne.
De mooiste route (vinden wij) gaat langs de kust (Coorong NP) naar het mooie Robe. Dan door de wineries naar Naracoorte (mooie caves) naar Horsham en naar de Grampians. Dit NP mag je beslist niet overslaan. Enkele dagen ten minste. Dan naar Warrnambool en GOR naar Melbourne. Neem hier de tijd voor. Van Torquay naar het noorden naar de gems van Ballarat. De omgeving ten NW van Melbourne is fraai.
Nu naar Melbourne. Daar kan je van alles over lezen.
Na Melbourne min of meerlangs de kust naar Lake Entrances, en dan via Canberra (ten minste enkele dagen, hier is het mooiste museum van Australia en de houses of parliament. Vergeet niet een bezoek aan Questacon) en door naar Sydney.
Ok, dit zal je wel even bezighouden en feel free to ask.
Happy planning
Yeehaw
niets meer aan toe te voegen! (alhoewel er altijd nieuwe dingen te ontdekken zijn)
maar hou altijd wel ruimte voor de onverwachte uitstapjes!
Bedankt voor de tips, ik ben mij al aan het verdiepen!
Is het trouwens makkelijk om een hostel te vinden of is het nodig om er van tevoren eentje te reserveren vanuit Nederland voordat je vertrekt?
Gewoon gaan, er zijn zat hostels in Sydney waar echt wel een slaapplaatsje te vinden is, maar als je op zeker wilt spelen kun je altijd vantevoren reserveren. Maar persoonlijk zou ik zelf gewoon op de gok gaan, doe ik ook altijd.
Hoi, inderdaad gewoon gaan superbanaan!
Zelfs in de kleinste plaatsjes zijn er genoeg hostels. Wij moesten alleen reserveren in kerstperiode, verder echt helemaal niet.
Veel plezier Down Under:dag:
Ja het kan zeker. Heb zelf met vriendin van Adelaide naar Cairns binnen 6 weken gedaan. Werd wel een kwestie van plannen op een gegeven moment. Stuur maar even prive berichtje voor details en zo, kan je genoeg vertellen, heb dit nog geen jaar geleden gedaan!
groetjes Eva