Voorbereidingen - info

Hoi iedereen,

Wat veel fijne info op dit forum! :slight_smile: Wellicht kunnen topics mijn vragen al beantwoorden, maar om ze voor mijzelf ook even op een rijtje te zetten, open ik zelf ook een topic.

Na jaren gedroomd te hebben over Australië, kan ik nu eindelijk gaan. Ik wil rond oktober vertrekken met een toeristenvisum voor 3 maanden. Starten in Cairns om vervolgens naar beneden te rijden tot Sydney om na 3 maanden vanaf Sydney weer naar huis te vliegen.

Een paar vragen:

Tijdsduur: Ik ga alleen reizen met het idee daar genoeg mensen te ontmoeten en niet te afhankelijk te hoeven zijn van een ander. Ik wil veel zien, maar ook relaxen. Ik wil niet met een al te strak schema reizen, wil ik ergens wat langer zijn, moet dat kunnen. Is drie maanden dan ruim voldoende?

Vervoer: Ik twijfel over het vervoer, is een camper een idee wanneer je alleen gaat reizen? Of eventueel een auto huren voor steeds periodes, van plek tot plek, daar inleveren en paar dagen verblijven, opnieuw een auto huren? Of andere ideeën?

Budget: Met welk budget voor 3 maanden Australie moet ik rekening houden? (dit ligt natuurlijk ook aan het vervoer ;))

Bedankt alvast! Alle overige tips zijn welkom! :slight_smile: Ik ga het forum even doorspitten. :wereld:

Drie maanden is voldoende. Er zijn mensen die denken het in drie weken te kunnen… Qua weer zit je ook goed en je kunt mooi op tijd zijn voor oud en nieuw in Sydney. Auto huren en in hostels overnachten en wellicht reisgenoten voor etappes ontmoeten is een leuke optie. Camperen is ook goed te doen, alleen dan gaat het idee van paar dagen huren, inleveren enzovoorts niet op. Je kunt wel je eigen potje koken. Allemaal zaken die je rustig moet overdenken. En toch proberen een plan te maken, ook over je route. Je hebt voldoende tijd om niet alleen de kust te blijven volgen. Dus Undara Lava Tubes http://undara.com.au/ , Waltzing Matilda Centre in Winton http://www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-g499696-d2201021-Reviews-Waltzing_Matilda_Centre-Winton_Queensland.html, het dynosaurus centrum bij Winton http://www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-g499696-d2198103-Reviews-Australian_Age_of_Dinosaurs-Winton_Queensland.html
Stockman’s Hall of Fame in Longreach http://www.outbackheritage.com.au/, Emerald en terug naar de kust is een hele aparte en leuke afwisseling. Echt eens wat anders. En zo zijn er meer wanneer je de ‘tourist traps’ een beetje vermijdt.
Succes,
Willem

Hi Willem,

Super bedankt voor je reactie & tips! Daar heb ik wat aan! :slight_smile:

Gelukkig heb ik nog even de tijd om een plan compleet te maken, wellicht dat het anders loopt wanneer ik daar ben, maar dat weet je nooit van te voren. Ben wel blij om te lezen dat ik ruim voldoende de tijd heb. Ik las inderdaad al hier en daar dat sommige mensen de route in een veel kortere periode doen! Maar ik wil ook wel wat relaxen en inderdaad eventueel afwijken. Dus fijne tips en links, zo kan ik de plannen wat meer uitbreiden!

Ah, heerlijk, eindelijk iemand die gewoon lekker de tijd neemt om volop van een mooi stuk Australië te genieten! Je hebt in drie maanden inderdaad alle tijd om van alles te zien en doen. Als je het ziet zitten en het kunt betalen, zou ik zeker overwegen om een auto te huren. Dat geeft je zoveel vrijheid! Een camper is natuurlijk ook een optie, maar een auto met tent is dan weer goedkoper. Je kunt er ook tussenin gaan zitten en zo’n slaapbusje huren. Geen wc enzo, maar wel kookmogelijkheden en een bed in de auto.
Ik zou volgens mij gewoon voor de hele periode iets huren. Dan kun je alles lekker laten staan en je bent ook geen tijd kwijt op (saaie) verhuurstations.
Omdat je in je eentje bent, zullen de kosten relatief duurder uitvallen. Op campings wordt vaak per plek gerekend of je nu alleen bent of met zijn tweeen. In hostels kun je wel gewoon 1 bed huren. Reken op minimaal 1200-1500 euro per maand, excl de reis. Verder ligt het er ook enorm aan of je zelf je potje kookt (op campings of in hostels) of veel uit eten gaat, of je rookt, veel drinkt, enz.