Ik heb al een tijdje het idee om een tijdje te gaan reizen door Australië. 2/3 maanden ongeveer.
Ik heb alleen heel veel vragen hierover.
Aan welk budget moet ik bijvoorbeeld denken. Ik heb wel veel gespaard, maar wanneer is het genoeg.
Wat is de handigste manier van reizen door Australië? Ik heb zelf geen rijbewijs, dus dat is wel lastig.
Wat zijn dingen die handig zijn om te weten?
Hoe zit het met een visum? Waar doe je goed aan?
Afijn, ik ben echt nog in een begin stadium dus en heb nog weinig uitgezocht. Maar aangezien ik nu eindelijk afgestudeerd ben, durf ik me eraan te wagen om alles uit te zoeken.
Wie kan mij informatie verstrekken?
Ik zou in ieder geval even gaan rondkijken in het forum van Australie daar staat al veel info over de vragen die je stelt.
Als je niet wil werken dan heb je genoeg aan een toeristenvisum deze is 3 maanden geldig en hierbij moet je wel een uitreis bewijs hebben dat is dus een vliegticket dat je binnen 3 maanden het land weer gaat verlaten.
Budget vind ik wat lastig als je low budget wil reizen denk ik dat je zo’n 1000 a 1500 euro per maand nodig hebt. Dit is voor in het land zelf.
Hou ook extra geld achter de hand om leuke dingen te kunnen doen zo kan je in Sydney de brug beklimmen kost je alleen wel zo’n 200 AUD.
Je kunt in Australie vliegen dit kan met Jetstar en Virginbleu redelijk goedkoop daar werkt wel hoe eerder je boekt hoe goedkoper het is.
Verder zou je met de bus kunnen gaan ik ken de busmaatschappijen niet maar die kun je vast wel vinden in dit forum of iemand anders kan je hierbij helpen.
Mijn advies koop een lonely planet daar kun je ook veel informatie uit halen.
Ik ben er in oktober t/m januari geweest. Qua budget had ik van tevoren dingen gelezen over zo’n €1000 per maand maar ter plekke kwam ik er al snel achter dat je het daar zeker niet mee gaat redden Ik heb 5000 euro uit gegeven in 3 maanden, exclusief ticket (van €1100). Maar dan heb ik wel alles gezien en gedaan wat ik wilde. Vond het in het begin wel lastig dat mn geld zo hard ging, maar later had ik zoiets van ik ben hier misschien maar 1 keer. In het begin iets teveel uit eten geweest dus dat had wat goedkoper gekund door van begin af aan al zelf meer te koken. Hostels hadden soms ook wel goedkoper gekund, maar ik betaal liever iets meer voor iets wat netjes en schoon is dan goedkoop en vies enzo. Tours zijn er gewoon aardig duur, maar je wilt er natuurlijk wel wat zien dus geef je het geld eraan uit…
Makkelijkste reizen is dan met de bus, bijv greyhound. Je kan er een routepas voor kopen en kan je overal in en uitstappen waar je maar wilt (wel ff reserveren). Je hebt ook nog ozexperience, die is wat duurder maar die heeft bijv kleinere busjes en dan stop je onderweg om dingen te bekijken enzo. Tis maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Visum zou ik toeristenvisum nemen, die kan je makkelijk via internet aanvragen. 2 a 3 maanden is voor Australie eigenlijk nog vrij kort, ik zou er daarom niet gaan werken (zonde van de tijd als je er niet zo lang bent) en daarom op toeristen visum gaan (dat heb ik ook gedaan en thuis maar wat harder gewerkt).
Andere dingen die handig zijn om te weten? Uhhh haha. Bedenk vooraf wat je ongeveer wilt zien maar leg niet teveel vast. Het verandert daar toch wel weer. Als je de kans heb ga dan ook naar Tasmanie, is ook super mooi
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel
Budget is heel erg afhankelijk van je manier van leven. Als je in een dorm slaapt is het een stuk goedkoper dan als je een eigen kamer wil, in een hostel zelf koken is vanzelfsprekend een stuk goedkoper dan uit eten, met meerdere koken is weer goedkoper etc. Om een goede indicatie te krijgen van kosten voor slapen zou ik de Lonely Planet aanschaffen. Hier staat ontzettend veel informatie in!!
Ik heb zelf de ronde Sydney, Melbourne, Adelaide, Darwin, Cairns, Sydney en alles er tussen in met Greyhound gedaan. http://www.greyhound.com.au/ . Is mij prima bevallen, toch vrij flexibel, je kunt uit stappen waar je wil en in stappen wanneer je weer verder wil, even een dag van te voren bellen voor een plekje en klaar is kees. Het nadeel is weer dat als je daar mensen ontmoet met wie je mee kunt rijden je voor niks een buspas hebt gekocht, keuzes keuzes.
Bedenk van te voren je route een beetje, niet welk hostel en wanneer je waar wil zijn maar grofweg of je de oostkust, westkust, Outback wil zien zodat je een logische route kunt nemen en niet te veel tijd verspild. Verder zo weinig mogelijk vast leggen, het mooie van reizen is dat je zo vrij bent als een vogeltje. Probeer niet te veel in 2 a 3 maanden te proppen, het is een gigantisch land en in 2 maanden kun je lang niet heel Australië doen. Ik heb over de oostkust alleen al ruim 2 maanden gedaan en me geen moment verveeld.
hallo, hoe zit dt eigenlijk met dat reizen in Australie…Ik ben 48 en wil al sinds mn 20 een lange reis door Australie maken…Toen heel ongewoon, nu heel gewoon. Zijn er meerdere alleenreizende vrouwen van die leeftijd of ben ik een bezienswaardigheid…
Allereerst wil ik iedereen even bedanken voor de reacties! Zat in frankrijk dus kon niet reageren. Morgen ga ik langs bij Djoser, en hopelijk kan ik daar dan gelijk een reis boeken…
Toch maar gekozen voor een groepsreis, helemaal alleen doe ik mijn familie niet aan haha, dan slapen ze wekenlang slecht;)
En smitty; ik ben dan toevallig jonger, maar kan me niet voorstellen dat je de enige bent. Volgens mij zijn er veel meer mensen die nu de kans grijpen. Een aantal jaar geleden was het ook helemaal niet zo makkelijk om naar Australië te gaan. Ik zou een topic aanmaken bij ‘reisgenoten gezocht’, waarschijnlijk krijg je dan zat reacties…als bevestiging dat je geen bezienswaardigheid bent.
Juist in Australië kwam ik backpackers van werkelijk alle leeftijden tegen: jonge meiden van 17, maar ook oudere dames van ver in de 60 die gewoon in hostels sliepen.
Als je het al zo lang wilt, zou ik zeggen: vooral doen! Zorg dat je gewoon wat extra geld achter de hand hebt, dat als het echt helemaal je ding niet blijkt te zijn, je een kortere reis kunt maken met alleen de hoogtepunten en dan naar huis kunt. Anders blijf je er altijd over nadenken… :wereld: