Wat kost het

De meeste eetgelegenheden hebben gewoon een menukaart wel altijd de bon nakijken want schrijven met een vork kennen ze daar ook, of er iets op zetten wat je niet heb gehad, of besteld maar niet hebt gekregen maar wel moet betalen.

Verder afdingen op eten aan straattentje’s daar kost het al bijna niets 40/50/60 baht om te eten daar ga je toch niet op afdingen, de farang betaald altijd meer helaas het is zo, Roti soort van pannenkoek met zoetemelk of andere ingrediënten voor mij 20 baht als ik hem door me vrouw laat halen 10 baht.

Verder kan je ook goedkoop en lekker eten in de meeste supermarkten daar heb je van die ticketrestaurant’s waar je coupons koopt of soort van chipcard de prijs staat erbij heb je na afloop nog coupons over of staat er nog geld op de chip kan je die gewoon weer cashen bij de kassa/counter.
Gemiddelde gerechten kosten hier vanaf 40 baht en wat hygiënischer dan op straat.

Ik zou persoonlijk ook niet afdingen op eten en drinken. Doe je hier in NL toch ook niet? Zegt toch ook niet in een frietzaak (om t maar even simpel te houden) ik wil 2 kroketten voor 2,50 ipv de gebruikelijke 3,- die je normaal zou betalen.

Dingen waar je zeker op moet afdingen, tuk tuks! Die chauffeurs naaien je waar je bij staat! Maak een duidelijke afspraak en laat je na het ritje niet alsnog flashen! Ben nooit beroerd om een fooi te geven (vaak echt veel meer dan de rit prijs!) maar laat me niet bedonderen! En taxi’s eigenlijk hetzelfde, maar neem gewoon een meter taxi en zorg dat ze m aanzetten. Scheelt je weer een hoop gehannes over de prijs;)

Afdingen is daar zo normaal, maar ik voel me er nooit zo prettig bij. De prijzen zijn vaak al zo laag…voel me dan behoorlijk sneu om die paar bahtjes. Tenzij ze er zelf over beginnen. Dat gebeurde ons met de scooter die we huurden. Hadden m eerst een dag om te kijken of het ons beviel. We moesten 200 baht per dag betalen. We wilden de overige dagen ook dus 8 dagen erbij. Hadden zelf 1600 in ons hoofd. Want tja, 8x200. Die vent zei heel bibberig en iets wat verlegen, 1300? Ok? Haha, wij waren zo blij als een stel kinders! En hij ook want in zijn ogen had ie een goede deal gemaakt! Al met al dus €30,- voor 9 dagen een scooter! Daar heb je m hier in NL nog geen uur voor;)

afdingen op eten is niet gebruikelijk nee.

maar als je aan het afdingen bent doe het altijd met een smile, zie het als een spel. je ziet soms mensen afdingen met het mes op tafel en het gaat dan om 10 baht. regelmatig maak ik dan mee dat de thai neit eens meer zaken wil doen hoeveel je ook biedt daarna het is dan over en uit.

het afdingen bij ons op het eiland wordt al minder omdat men weet dat als ze het niet nu voor de volle mep kunnen verkopen er 10 min. later een farang komt die zonder vragen de volle mep betaald

Ik geef die Thai groot gelijk! Snap ook hun gedachten wel. Farang geeft een hoop centen uit voor de vakantie maar vertikt t om 10 baht meer te betalen:mad: Dan konden ze van mij ook de boom in!

Helemaal mee eens ! Afdingen is in Thailand gewoon normaal en ze staan er juist vreemd van te kijken als je het niet doet, maar ik vind het ook raar dat er soms mensen zijn die moeilijk doen over 10 of 20 Baht…

Als je normaal 40baht voor gebakken rijst met kip betaald, en bij een ander stalletjes vragen ze ineens 80 baht, dan ben ik toch wel nieuwsgierig waar dat prijs verschil vandaan komt… Ik weet het - het is (nu) maar een euro, maar alle kleine beetjes worden uiteindelijk een groot beetje, en op 2 maanden backpacken kan het aanzienlijk schelen. Maargoed, iedereen zijn grenzen lijkt me :smile:.

Ja als je het zo stelt…bij de ene 40 en bij de ander (die ernaast zit;)) 80 dan zou ik ook mijn vraagtekens hebben. Duurder wil namelijk ook niet persé zeggen dat het ook beter is. En je hebt gelijk, alle kleine beetje bij elkaar opgeteld kan best oplopen. Neem nu die beroerde baht. T scheelt niet zoveel op 1 overnachting maar als je een week ergens slaapt dan tikt t wel aan. Wij zaten gemiddeld op zo’n 49,9, ik weet t is abnormaal hoog. Maar zoals van de week, 39,7! Dan tikt t verschil wel aan!

Je moet gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt. Voelt t ok om 10 baht aftedingen en je hebt er dus geen rotgevoel bij dan zeker proberen. (even als voorbeeld, wil nu niet zeggen dat ik vind dat je een pietlut bent omdat jij afdingt;))

Ben wel het hele jaar aan het werk om 3 weken op vakantie te kunnen gaan en dat komt vaak niet in hun gedachten voor, ze denken dat wij een geld boom in de tuin hebben staan, op 10 BHT kijk ik ook niet maar je wilt niet weten hoeveel en hoe vaak alles veel duurder is voor ons farang’s, daarom als ik vaak wat zie laat ik het door me (Thaise)vrouw halen, of als zij wat ziet maak ik me uit de voeten.

En dat is zelfs zo bij bezoekje’s aan attractie’s, dit is ronduit belachelijk, madame tussaud is voor ons net zo duur als voor mijn vrouw of toeristen.

Wat dat aangaat kunnen ze van mij de boom in, nog altijd geen begrip voor en zal ik ook nooit krijgen.

Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens! Wij werken ook hard voor onze centen! Dat het leven hier tig x duurder is dat begrijpen ze vaak ook niet. Ze denken vaak dat we miljonair zijn en dat terwijl we (althans wij) ook echt op de centen moeten letten!

Dagje dierentuin 150 baht voor ons! Geen geld al zeg ik t zelf! Hier in NL betaal je tussen de €14,- en €18,-! Maar voor hen maar 100 baht. Is ook raar, zullen we wellicht ook nooit kunnen begrijpen. Maar dat accepteer ik maar, je doet er toch niets aan. Aan genaai wel! Want dat zal mij niet gebeuren! Meer betalen en fors vaak ook omdat je toerist bent. Ok ben toerist maar niet achterlijk;)

Dit was trouwens geen aanval hoor mocht je dat soms denken…t gaat mij om die paar bahtjes waar sommige moeilijk over doen terwijl ze wel dure tickets hebben en in een luxe resort slapen. En dat jij je vrouw erop uit stuurd! Groot gelijk heb je!

Van mij ook niet, hoop ook niet dat je het zo opvat maar aan je antwoordt te zien is dat ook niet het geval.

Maar alles bij elkaar jaar in jaar uit tikt aardig aan, wel door die prachtige glimlach heen prikken cheer.

dat ze het niet begrijpen dat het in europa veel duurder is komt ook omdat het ze niet verteld wordt, heb het wel verteld aan thaise vrienden en dan begrijpen ze het enigzins sommige prijzen kunnen ze zich gewoonweg niet voorstellen. bijv 35000 baht voor een vliegticket is toch voor veel thai een half jaar werken.

mijn vrouw weet het nu omdat ze in nederland is geweest.

er zijn ook zat toeristen en die gedragen zich als miljonair, ik noem ze de 2 week miljonairs, lekker patsen want hier kunnen ze dat doen.

waarmee ik de farang prijzen niet wil goedpraten

Volgens mij zijn dit de ergste toeristen, die het minste respect op kunnen brengen voor de Thai en hun cultuur.

klopt als een zwerende vinger en heb het gevoel dat dat er steeds meer worden.
een engelse vriend van mij hier zegt we krijgen steeds meer het spanje publiek hier op het eiland en bij ons is het helemaal erg want we krijgen veel jonge gasten ivm alle parties die we hier hebben.

totaal geen respect voor de cultuur en ook niets weten en ik denk google eens een keer en je weet een hoop

Idd…ik noem het altijd Benidorm-publiek (bij deze alvast excuses aan de Benidorm-liefhebbers).
Vroeger was een ticket Thailand natuurlijk nog een stuk duurder dan nu. De laatste jaren zijn de prijzen zo gedaald dat het voor meer mensen betaalbaar is geworden. Ook voor mensen die zich niet van tevoren inlezen over de cultuur en de gangbare gebruiken en doen alsof ze thuis zijn… (en bijv topless op het strand liggen). Want ja, je moet thuis wel kunnen vertellen dat je in Thailand geweest bent…
Zonde…

Ik vind het onvoorstelbaar dat je naar een totaal vreemd land gaat met een totaal andere cultuur en je bent te beroerd om ook maar één reisboekje open te slaan, of informatie te lezen op internet. Laten we hopen dat deze crisis met de dalende euro als enige voordeel heeft dat de “Spanje-gangers” weer naar Spanje zullen gaan.

Ik kan me ook goed voorstellen dat het het ergst is tijdens en rondom de full-moon parties op pha ngan :(…

Komt ie, :smiley:

En, nee ik vatte het ook totaal niet verkeerd op!

nou stel het je maar voor dat mensen echt helemaal niets weten, ze laten gewoon d’r hersens thuis.
de vaste vraag in december is (hoe) viert men hier kerst?
antw. niet
vraag waarom niet? nou het schijnt dat er in thailand een hoop boedisten zijn en die hebben niet zoveel met kerst.

hadden we nou alleen maar de fullmoon party maar we hebben ook nog 2x per maand half moon en 1 x black moon en moonset party en shiva moon.

maar die parties vinden plaats in had rin en ban tai op de rest vh eiland heb je daar geen geluids overlast van, wel meer toeristen.

ik kan legio voorbeelden geven van vreemde vragen, acties ed

Een kennis van me heeft pas geleden haar Turkse vriend naar Nederland laten overkomen. Hij komt dus echt van een berg. Vervoer gaat daar nog met ezels, dit om even aan te geven hoe primitief het daar is. Hij zag haar ook als rijk, heeeeeel rijk! Nou die keek wel op! Schrikt zich nog steeds iedere dag de klaplazarus! Rioolrechten, gasrekening, autobelasting etc was da? Nog nooit van gehoord dus! En hij ziet nu ook dat ze niet het geld kan laten rollen zoals in Turkije maar dat er dingen betaald moeten worden omdat anders de deurwaarder op je stoep staat!

Een keer meegemaakt, een tuk tuk chauffeur noemde ons rich european people. No no no zei mijn man! I work at a bakkery in a factory! It is in Holland no big job i work hard to get to Thailand. Die man keek wel even op, had die ook niet verwacht. Zulke “lullige” baantjes in NL!

En over die prijzen, er zijn ook prijzen in andere delen van de wereld wat wij ons niet kunnen voorstellen. €10,- voor een pilsje in Parijs vind ik ook onvoorstelbaar;) Maar ik weet dan ook dat die Fransen veel meer verdienen dan wij in NL. Maar ja moet ook wel want het dagelijks leven is daar ook duurder.

Vertel ze liever niet wat alles hier kost anders kost alles nog meer lol2.

Hoorde het woord farang prijs :mad: toevallig afgelopen maandag weer toen me vrouw reserveerde voor me ouders in het hotel waar ze altijd graag verblijven en daar dus weer voor 5 weken een double room nemen, mama & papa krijgen al Thaise prijs niet Fa(l)rang prijs ik heb al om korting gevraagd, toch lief van ze :slapen:.

Niet om jullie in de r**t te kruipen maar ik heb vreselijk veel respect voor de Thai! Vind t een prachtig volk met mooie tradities en gebruiken. Kan me dan ook vreselijk pissig maken als mensen zich daar niet aan houden. Oftewel respectloos met de Thai om gaan!

We zaten eens bij een bakkertje op Koh Chang, allemaal schoenen en slippers voor de deur. Dus de boodschap is duidelijk, schoeisel uit! Loopt er zo’n lomperd (een Duitser ook nog…) met z’n bergschoenen vol modder die zaak in! Het personeel zei niets, want nee de Thai is beschaaft.

Later heb ik buiten tegen mijn man gezegd, maar zo hard dat die vent het kon horen. Wat een aso! Schoenen hoor je uit te doen! Tja, dat veel Duitsers Nederlands verstaan kan ik ook niet helpen;)