De oktober peiling: Is Thailand een duur land?

Ieder jaar gaan vele Nederlanders en Belgen naar Thailand. Maar is Thailand in vergelijking met Nederland en Belgie wel aantrekkelijk qua prijzen van producten en/of diensten?
Maak een keuze uit de bovenstaande peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe

http://4.bp.blogspot.com/_vQCdH-f_IfM/TTwAJuZNM0I/AAAAAAAAAUo/uu6xcmdyiSQ/s1600/Bangkok_Thailand_MBK_Shopping_Mall.jpg

Optie 1.

Sommige dingen zijn naar mijn idee de afgelopen 3 jaar bijna verdubbelt.

:chin:vooral Bangkok is duur aan het worden maar nog aan merkelijk goed koper als Nederland/Belgie:THAILAND::cambodia:

Thailand nog steeds belachelijk goedkoop. Vooral eten en drinken en overnachtingen kosten zeer weinig. Ook transport is goed te betalen. Kleding en souvenirs voor toeristen worden wel duurder. De winkeliers en handelaren in deze souvenirs weten dat toeristen andere prijzen gewend zijn in hun eigen land

Word idd steeds duurder, echter ligt dit uiteraard ook aan de dure Baht op dit moment. Was een verschil van 20% in november 2011 met begin 2010. Maar al met al nog steeds goedkoper dan een willekeurige plaats in europa…

Thailand is nu éénmaal een land in ontwikkeling. Als de gemiddelde Thai er beter van wordt, zie ik er geen graten in om een beetje langer te sparen om daar een mooie vakantie te spenderen.

Leef je een leven als een Thai, qua wonen, voeding en vertier dan is Thailand zeer goedkoop.
Leef je een leven als dat je dat gewend bent te doen in het Westen, dan doet Thailand niet onder voor Nederland e.a.

Thailand is de afgelopen 9 jaar inderdaad wat duurder geworden. Dit heeft volgens mij echte te maken met de devaluatie van de euro ten opzichte van de baht. Daar waar ik voor 100 baht in 2004 nog ongeveer 2 euro moest bestalen, moest ik voor hetzelfde aantal baht in januari van dit jaar 2 euro 50 betalen. De prijzen op zich echter zijn in de afgelopen jaren niet echt structureel verhoogd. Wat bijvoorbeeld te denken van het voorrijtarief van een taxi van 35 baht. Moet je maar eens proberen in Amsterdam.
Zeker als je kleding o.i.d koopt op een markt of het MBK ben je niet veel meer geld kwijt dan een aantal jaren geleden.

groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Mijns inziens is Thailand, behalve het eten en huurprijzen voor woningen etc, niet spectaculair veel goedkoper als Nederland of België. Ik heb een aantal dingetjes ns op een rij gezet, werktuigen, zoals stroomgeneratoren, kettingzagen, lasapparatuur… zit in nagenoeg dezelfde prijsklasse. Elektrische guitaren, versterkers, same-same.
Het hangt er vaak vanaf of het een inlands produkt is of een ingevoerd. Vb een Kawasaki moto kost er aanzienlijk minder als bij ons, Kawas worden dan ook ter plekke gemaakt, KTMs zijn dan weer een stuk duurder, ingevoerd uit Oostenrijk.
Raar genoeg, de Honda CRL250 wordt er ook terplekke gemaakt (hebben ze mij verteld) maar die kost op enkele 100en Euro na hetzelfde als hier…
Verder hangt er veel af van waar je iets koopt, kledij uit een stalletje of uit een boutiqueje, een basic guesthouse of een sterren hotel, een cola aan een kraampje of een cognac in een hotellounge…
Als je aanhanger bent van “gierig is plezierig” kan je er nog goedkoop leven, wil je er je levensstandaard behouden, ga je moeten dokken.

Maar daar zit nu ook wel net het punt…de gemiddelde Thai wordt er niet beter van die gaat ook gewoon meer betalen.

Thailand is nog steeds goedkoop, maar wel duurder geworden de laatste jaren. Ik zie het ook met dagelijkse boodschappen in de 7/11. Genoeg producten die de laatste maanden verhoogd zijn, voor mij geen dramatische verhogingen, maar zoals Rik al zegt gaat de gemiddelde Thai er niet op vooruit, en kan ik me voorstellen dat het voor hen wel allemaal zeer vervelend is.

Ook de koers van de Baht t.o.v. de Euro (momenteel rond de 39) maakt het voor Nederlanders allemaal wat duurder hier. Een aantal jaren geleden kreeg je nog 50 Baht voor een Euro, dat zie ik niet meer gebeuren.

Maar Thailand is voor veel Nederlanders nog gewoon erg goedkoop. Tuurlijk, ga ik een biertje in een toeristische buurt in de stad drinken, ben ik zo’n 2 Euro of soms zelfs iets meer kwijt voor een kleine Singha. Drink ik hier in de buurt een (grote) Singha, dan betaal ik evenveel als in de stad.

Echter als ik hier een taxi neem vanaf mijn huis naar Sukhumvit (toch een 25-30 minuten rijden) betaal ik meestal 200 Baht, dus iets meer dan 5 Euro. In Nederland beginnen ze geloof ik al met een starttarief van 7,50 Euro en dan heb je nog geen meter gereden !
Haal ik hier 's avonds m’n avondeten bij het restaurantje verderop, dan betaal ik vaak 45 Baht, 1,15 Euro. Daar krijg je in Nederland alleen een blaadje sla voor.

Ook hotels zijn hier nog steeds goedkoop vergeleken met Nederland. Een 4-sterren hotel in Bangkok voor een 65 Euro vind je in Nederland niet !

Nou als ik de dure prijzen vergelijk hier in Belgie van oa: Tassen en Schoenen,Thaise zijde, CD’s en DVD’s,bloemen en last but no least het lekker eten,dan betaal je hier in de Benelux een 10 voud voor wat je betaald in Thailand.
Je moet maar eens een pak op maat laten maken hier in Nederland of Belgie,denk dat je verschiet hoeveel euro’s je kwijt bent dit tenopzichte als je een maatpak laat maken in Bangkok.

Vooral als je gewend bent op stap te gaan is pattaya duur en zeker voor de toeristen ook ik zie dat veel vrienden weg blijven uit thailand.
De prijzen in winkels voor eten is duurder geworden de laatste jaren tops een van de duurdere winkels maar die importeren veel uit buitenland maar bij de gewone man is het duurder vroegen laatst voor een boxerschort in jou pattaya joep 300 baht dus tel uit je winst bij zeeman toch goedkoper dacht ik.

het lijkt inderdaad duurder te worden…
sinds mijn 1e keer in 2007 tot nu zeker,maar dat komt natuurlijk door de baht…toen kreeg ik 52bht voor een euro en nu slechts 39…
Uiteraard is thailand goedkoper dan nederland.
huisvesting,electra,water maar ook benzine.
en natuurlijk al het lekkere eten op straat met een koud drankje kost een schijntje…
aan de andere kant zijn er ook dure hotels en dure kledingszaken…
voor elk wat wils…
mijn antwoord is dus…nee lekker goedkoop!
enige baalmomentje is de ticketprijzen haha…

Jeroen

Thailand is goedkoop, hoewel veel mensen zeggen dat Thailand duurder wordt, dat buurlanden Laos en Cambodja goedkoper zijn, is Thailand nog steeds belachelijk goedkoop. Vooral eten en drinken en overnachtingen kosten zeer weinig dit tenopzichte bij ons in de Benelux.
Nou wat betreft de ticketprijzen Jeroen,op internet kun je veel aanbieders van goedkope vliegreizen vinden wie zoekt die vind.(gewoon wat flexibel zijn met je afreisdatums) en zorgen dat je bent ingeschreven in de nieuwsletters van verschillende reisorganisaties,zelf krijg ik dagelijkse meldingen van skyscanner. ( http://www.skyscanner.nl/ )
Tickets zijn goedkoper als je op een dinsdag, woensdag of donderdag vertrekt. Als het mogelijk is om wat te schuiven met je vakantiedagen kun je de tarieven van vluchten op verschillende dagen vergelijken. Kijk ook eens naar de prijzen van tickets op de dagen rond je terugvlucht.

Ik koop regelmatig een (origineel) dvd’tje in MBK…69 Baht, dus nog geen 2 Euro…daar heb je in NL echt geen dvd voor :slight_smile:

Nou gewoonlijk als ik in Chinatown wandel dan spring ik gewoonlijk de supermarktjes binnen voor “tijgerbalsem” spotgoed,Dave!
Denk eraan om geen koffer mee te nemen en alles terplaatse te kopen.(een paar t-shirts,shorts ,wat ondergoed en enkele verzorgingsproducten)

Ik heb 721 euro betaald voor een retourtje Bangkok met China Airlines, rechtstreekse vlucht. Dat is ruim 100 euro goedkoper dan de goedkoopste rechtstreekse vlucht op dezelfde data op Skyscanner.

thailand is voor nederlandse begrippen een goedkoop land, echter wordt het wel steeds een beetje duurder, wonen in thailand is vele malen goedkoper dan in nederland (huisprijzen, huur, water, electriciteit, etc, etc) ook benzine en diesel zijn hier behoorlijk goedkoper. uit eten is ook een stuk goedkoper echter als ik hier een biertje ga drinken is het weinig goedkoper dan in nederland (hier en daar op het platteland) verder zijn alle electrische apparaten ongeveer even duur
ik verblijf in Udon Thani en heb hier een voor thaise begrippen luxe leef stijl en dit is vele male goedkoper dan mijn leven in nederland
uiteraard kan je het net zo duur maken als je zelf wilt…

Om nog niet te spreken van de gezondheidszorg dat heel goedkoop is in Thailand.(de kosten van medische ingrepen liggen op eenderde tot de helft van wat ze in België en Nederland moeten voor betalen)