Wat kost een mobiele telefoon in Brazilië

ik ga volgende week naar Pipa en ben nodig aan een nieuwe mobiele telefoon toe. Iemand een idee of het voordeliger is om er daar een
aan te schaffen.

je kan soms toestelletjes voor een prikje op de kop tikken MAAR die zijn dan wel SIM-LOCKED dwz dat je enkel een simkaart van de operator kunt gebruiken waarbij je het toestel gekocht hebt (hier Oi, Tim, Vivo of Claro)
eens terug in Nederland is je toestel dan onbruikbaar als je daar je nederlandse chip/sim kaart zou in steken

waarom doet men dit ?
omdat de operator die het toestel zo goedkoop verkoopt zelf het toestel subsidiert (er dus een deel van de kostprijs van betaalt) en dus vindt die het dan (begrijpelijkerwijze) logisch dat je er niet mee naar een andere operator loopt :wink:

er bestaat natuurlijk een omweggetje, de zgn sim-unlocking software
daarmee kan je je toestel weer toegankelijk maken voor alle operatoren (kan met vele nokia’s en sony-ericssons)
maar, hieromtrend maak je dan best van tevoren je huiswerk en stel dus een lijst op van toestellen waarmee dit kan (sommige telecomwinkels doen het unlocken mits betaling ook wel voor je, dus even navragen) op voorhand en koop dan enkel iets uit je lijst

tot slot, mijn advies, als je niet exact weet waar je mee bezig bent koop je best je toestelletje in Nederland (heb je ook 2 jaar garantie, hier slechts 1 jaar)

tropische groet

ixke

Ik vind electronica niet echt goedkoop in Brazilie.

Mobiele telefoons in Brazilie zijn heel duur, goedkoper dan 200 reais zie je ze niet. Gewoon een prepaid kopen in NL en simlock vrij laten maken voor 5 euro, dan ben je klaar.

dàt is ook mijn ervaring
vorig jaar een nieuwe camera-body en een laptop gekocht … in Europa
met de prijswinst op mn laptop alleen al heb ik meer verdiend dan wat mn vliegticket kostte, en dan wil ik het nog niet hebben over het fotomateriaal dat ik mee bracht (dergelijke zaken kosten hier gewoon het dubbel, omwille van de protectionische taxatie van geïmporteerde goederen zoals electronica en auto’s)

voor de mensen die naar de watervallen van Foz d’Iguaçu gaan (en die dan toch ‘koopdrang’ hebben ;)) kan het interessant zijn om daar even de grens over te steken naar Paraguai (Ciudad del Este) waar je wel koopjes kan doen tov. de braziliaanse markt (op dit moment heb ik er geen zicht op hoe de prijzen vergelijkbaar zijn met de europese)

tropische groet

ixke

de verschillen waren vroeger heel groot, inmiddels zijn ze nihil!
een klein kuttoestelletje heb je al voor 100 R$

een iphone misschien beter in nederland kopen!