Mobiel bellen/internet Zuid Amerika

Hallo,

Vanaf februari ga ik hoogstwaarschijnlijk een half jaar naar Zuid Amerika (welke landen is nog niet helemaal duidelijk). Nu probeer ik uit te zoeken hoe het daar zitten met mobiel bellen en internet, maar ik kom er niet helemaal uit, dus ik vroeg me af of iemand daar misschien ervaring mee heeft?

Gezien mijn eigen abonnement volgende maand afloopt zit ik in twijfel wat te doen. De opties zijn:

• een sim only abonnement met eenvoudige telefoon zonder internet houden zodat ik dat op kan zeggen als ik weg ga en daar een simkaart kopen om af en toe te kunnen bellen en smsen
  • een sim only abonnement met internet en een losse smartphone zodat ik op kan zeggen en daar een abonnement met internet aanschaffen zodat ik kan skypen en whatsappen met mijn telefoon (?)

Kan iemand mij vertellen wat daar mogelijk is met een nederlandse telefoon en hoe het zit met simkaarten en mobiel internet? En of het een beetje betaalbaar is.

Alvast bedankt!
Groetjes, Ivon Cuijlits

Ik zit in Rio gebruik mijn xperia mini met een Braziliaanse simkaart van Tim (Volgens mij 10 reais). Als ik internet gebruik wordt er 50 centavos berekend en kan ik de rest van de dag het net gebruiken. Niet een super netwerk, maar goedkoop.

Bedankt voor je reactie! Het is dus wel gewoon mogelijk om met een Nederlandse telefoon daar van een internet netwerk gebruik te maken. Goed om te weten.

Toevallig nog mensen meer tips?

Als je je huidige telefoon wilt houden, let dan op of die het ook wel doet in Zuid-Amerika. Bijvoorbeeld in Brazilië heb je een andere golflengte nodig.

Op www.kropla.com kan je allerlei info vinden over telefonie in het buitenland.

Je hebt enorm veel goedkope internet café’s waar je gewoon voor ongeveer EUR 0,50 - 1 per uur kunt internetten met hun computers. Vrijwel allemaal hebben ze ook webcams, koptelefoons en microfoontjes om te kunnen skypen, en dvd branders om bv. foto’s te back-uppen.

Zelf zou ik in plaats van een smartphone, eerder een mini-laptop aanschaffen om mee te kunnen internetten en foto’s selecteren en bewerken. Telkens meer café’s en hotels hebben gratis wifi.

Ik heb geen idee hoe het met het bereik is gesteld als je bijvoorbeeld daar een internet-abonnement voor je telefoon neemt… bijvoorbeeld in de bergen van Peru, of daar dan 3G ofzo is, en hoe duur dat is. Je zou dat eens kunnen vragen in het Lonely Planet forum. Meer kans op antwoorden van bv. mensen die daar wonen.

Je kunt ook een Nederlands nummer nemen bij http://www.wereldnummers.nl en in elk Zuid Amerikaans land waar je bent de goedkoopste sim kaart kopen.
Het thuisfront kan jou dan altijd gewoon bereiken via je Nederlandse nummer (kost hun dus niks of lokaal tarief) en jij betaald meestal 6 cent per minuut.
Om te bellen kun je bellen en ophangen met de afspraak dat ze je terugbellen op je Nederlandse telefoonnummer. Zo kun je gewoon bellen van mobiel naar mobiel voor 6 cent per minuut, zonder Internet en zo.
Het bestemmingsnummer (wanneer je van land veranderd) kun je steeds online in 2 klikken aanpassen.

ik neem een mini-laptop mee om onderweg gratis te bellen via skype (overal in zuid amerika heb je gratis wifi in hostels)
en ik neem een NL-se telefoon mee met Ben-zuinig abonnement van 3 euro per maand
zo kun je wel gebeld worden en sms-en