Mobiele telefoon

10 november zal ik voor een half jaar naar Latijns Amerika vertrekken. Ik zal daar de landen: Argentinie, Chili, en Peru aandoen. Ik zit nog een beetje in dubio of ik wel of niet een mobiele telefoon moet meenemen. Aan de ene kant is het wel handig in noodgevallen en om met de mensen die ik daar ontmoet te kunnen communiceren etc. Aan de andere kant zijn er daar genoeg telefooncellen, betekent een mobiel weer extra kosten, en nog iets wat risico heeft gejat te worden (naast mn geld, paspoort, digitale camera, etc.).
Ook vraag ik me af of een zo’n ‘quat band’ in zowel Argentinie, Als Chili en Peru werkt, qua bereik?
Zo ja het aanschaffen van een mobiele telefoon: is het dan handiger om die in Nederand te kopen of in Latijns Amerika zelf? Maakt dat qua prijs/kwaliteit uit?
Ik zou graag reacties krijgen van mensen die hier al ervaring mee hebben.
Natuurlijk zijn alle andere tips over reizen door Latijns Amerika van harte welkom.
Alvast bedankt!
Groetjes,

Nina

hallo Nina,

een telefoon in zuid amerika kopen is niet echt makkelijker of goedkoper.
Prepays zijn enkel voor nationaal gebruik en als buitenlander (zonder bankrekening aldaar) kun je normaal gesproken geen postpay abonnement (= voor internationaal gebruik noodzakelijk) krijgen.
Dan zit je én met een telefoon met SIM Lock (en sommige telefoons werken niet ens met een SIM chip maar is ingebouwd in de telefoon!!) en moet je in elk land een aparte kaart kopen (wat in Argentinie dus bv weer een dagtaak is…)
Een nederlandse triband telefoon moet je minimaal hebben om daar te kunnen gebruiken.
telfort van debitel is het goedkoopste in SMS gebruik vanuit Zuid Amerika (Scheelt zeker de helft!). Werkt helaas weer niet in uruguay…
Kun je de bomen nog zien…?

Hey nina,

ik ben het met landcruiser eens. Je moet geen mobiel meenemen. Heb je nog weer iets extra’s waar je op moet letten, je kunt het alleen maar kwijt raken. En daarnaast is het zo ongelofelijk goedkoop om vanuit Zuid-Amerika naar Nederland te bellen. De kwaliteit is niet altijd even goed, maar zo erg is dat ook weer niet.

Dan nog ff over je route…als je een half jaar hebt, waarom trek je dan ook niet een paar weken door Bolivia? Prachtig land, vriendelijke mensen, heel goedkoop en interessante geschiedenis. Neem het in overweging zou ik zeggen.

In ieder geval heel veel plezier.

Groetjes,

Ramon

Hallo Landcruiser en Ramon,

Bedankt voor jullie reacties! Jullie hebben me overgehaald, ik neem geen mobiele telefoon mee:).
Wat Bolivia betreft: ik houd in Latijns Amerika zeker de optie open om nog meerdere/andere landen aan te doen. Het ligt er helemaal aan wie ik daar ontmoet en wat hun plannen zijn.
Maar daarnaast is Bolivia toch de laatste tijd een paar keer negatief in het nieuws gekomen, dat is één van de redenen geweest om te besluiten het land in de eerste instantie niet op mn lijstje te zetten.
Natuurlijk sta ik open om mijn vooroordeel weg te laten nemen door Bolivia toch te bezoeken. Ik wil het risico (jong blond meisje alleen op reis) alleen niet bewust opzoeken. Vandaar.

Groetjes!

Nina

is inmiddels weer bedaard hoor. President is afgetreden. Maar ik was in Bolivia tijdens de laatste tumulten (mei jl)maar voor reizigers is er geen direct gevaar hoor. Het was gericht tegen de regering en dat werd vooral dmv wegblokkades gedaan. Afgezien dat er ook bijna geen brandstof te krijgen was werden degenen die nog wel door reden met stenen bekogeld. Maar zolang je bleef zitten waar je zat was er niks aan de hand…
Gewoon gaan dus naar Bolivia, krijg je zeker geen spijt van, heetf heel veel te bieden.

groetos,

Marcel

[Hallo]

Misschien een domme vraag hoor, maar je schreef dat prepaids alleen voor nationaal gebruik zijn. Betekent dat ook dat wanneer je in zuid-amerika (ecuador) bent en je beschikt over een daar aangeschafte prepaid telefoon
je niet gebeld kan worden vanuit nederland of sms-berichten vanuit nederland kunt ontvangen (en hierop kunt reageren).

Graag hoor ik van je,
Tineke

ik bedoelde in zuid amerika aangeschafte prepaids.Als je daar een prepay telefoon/kaart koopt kun je hem enkel , voor zover ik weet, in t land zelf gebruiken. Je kunt wel gebeld worden of SMS berichten ontvangen vanuit Nederland. Echter…in de meeste zuidamerikaanse landen werken de providers met geselecteerde providers in NL. Dwz je kunt bv met een TIM van Brazilie enkel een SMS versturen of bellen, naar een Telfort of Orange klant in NL. Niet naar andere netwerken. Te ingewikkeld allemaal, dus ik zou aanraden óf niks meenemen (zeker als backpacker is het t gezeul met de extra rotzooi niet waard en trouwens dáár waar je een netwerkverbinding hebt zijn ook genoeg gewone (=goedkopere) telefoons te vinden) , óf anders vanuit NL meenemen (wel triband dus).
Ecuador waar jij t nu over hebt is weer een heel aparte… Is t enige land in zuid amerika waar ik (en anderen met andere providers) volgens Telfort en Vodafone, wel ontvangst had moeten hebben maar het heeft nooit gewerkt.(april jl).

Heeft er iemand ervaring met de abonnementen van TrendCall? Een kennis is stewardess en die zei dat je bij Trendcall nederlandse simkaartjes kan krijgen waarmee je in bijna heel zuid amerika voor 20 cent per minuut met Nederland kunt bellen.