Braziliaans telefoon abbonnement (mobiel)

Ik ga voor langere tijd naar Brazilie en nu wil ik daar graag een simkaart kopen. Het liefst wil ik daar een (jaar)abbonnement afsluiten met internet (aangezien ik een blackberry heb).

Kan iemand mij hier meer over vertellen:

• is het mogelijk om daar een telefoonabbonnement af te sluiten of is een prepaidsimkaart met internet ofzo handiger?
  • Wat zijn ongeveer de prijzen voor een telefoonabbonnement met internet?

maar het belangrijkste:

• Waar moet ik over beschikken om een telefoonabbonnement af te sluiten?

Weet iemand hier meer over of heeft iemand hier ervaring mee?

een abonnement afsluiten kan je (in theorie) alleen met een “comprovante de residencia” (bewijs dat je in Brazilie woont en gedomicilieerd bent dus)
alternatief is een braziliaan zoeken die die verantwoordelijkheid voor jou wil nemen … geen evidente zaak
beter een prepaid nemen
TIM bvb, die hebben interessante tarieven (25cent timtim bellen zonder tijdslimiet, 50cent naar vaste foon lokaal, internet 50cent per dag max 10mb)
maar er zijn mischien wel alternatieven die anderen hier zullen vermelden :zon02:

Ohja, ook voor een prepaid heb je een CPFnummer nodig
Maar dat kan je zelfs als gringa aanvragen in een postkantoor of in een SAC

Ik heb ook een TIM prepaid.

Bedankt voor de info, ook jij Saywhat. BraBahx jij zegt dat je voor ongeveer 50 cent per dag kan internetten met max 10mb per dag. Is 10mb niet ontzettend weing, voor als ik bijvoorbeeld ook whatsapp gebruik etc.?

Volledig akkoord dat 10mb weinig is!
Het is dan ook enkel en alleen bedoeld om emails (en NIET de bijlagen!) te bekijken denk ik (en dus ook vooral een marketingstunt van TIM :wink:
Geen idee wat het verbruik van je blackberry apps zijn
Het is en blijft prepaid en een ‘noodoplossing’

Is dat niet meer dan 10 MB? Toen ik vorig jaar in Brazilie was, had ik ook een Internet per dag voor 0,50 cent met mijn prepaid TIM. En kon er gewoon de hele dag mee internetten. Dus websites opzoeken, emailen en heb zelfs foto’s (enkele) opgeladen via mijn mobiel.
Op hun site staat overigens Internet Ilimitado en er staat niet bij dat het een limiet aan zit.

Maar ik kan TIM prepaid wel adviseren.
Let wel op, als je naar een andere staat gaat binnen brazilie dat je roamingkosten betaald
om telefoontjes te ontvangen. Dus ik zou een nr pakken in de staat waar je het langst blijft =D
Ook handig als mensen uit NL je willen bellen. Betaal je niets voor het ontvangen van gesprekken

Bedankt voor alle reacties. Ik hoor veel mensen die TIM adviseren, dus het beste lijkt mij om hier even als ik daar ben naar te gaan kijken met een Braziliaan die mij daar opvangt. Iniedergeval weet ik nu wel wat de mogelijkheden een beetje zijn en wat je hiervoor nodig hebt. Nogmaals bedankt en als iemand meer tips of ervaringen heeft altijd welkom.

TIM werkt goed in de steden maar ben je ook maar een beetje buiten de bewoonde wereld is de kans groot dat TIM geen bereik heeft. Hier zijn Claro of de Vivo dan weer wat beter vind ik.

Je kan ook Oi nemen, die hebben volgens mij geen slechte service… TIM komt vaak negatief in de media… een Braziliaan vragen de verantwoordelijkheid te nemen zal moeilijker zijn, bij een eventuele niet betaling van een abonnement krijgen ze problemen (als CPF ingehouden wordt)

Timoteo

Oi is zo mogelijk nog beruchter dan Tim en Claro wat service betreft, zo erg dat ze een tijdje geen nieuwe abonnementen mochten verkopen van Anatel.

Veel keuze is er dus niet, je moet maar roeien met de riemen die je hebt zullen we maar zeggen.

Ik heb geen problemen met TIM gehad. (als prepaid dan), was alleen in Ilha Grande geen bereik. Verder in Sao Paulo (steden en kleinere plaatsen), Rio (streek en plaats), Belo Horizonte en Florianopolis en Curitiba, overal prima bereik. Meeste braziliaanse vrienden van mij advisren en hebben TIM.

(voor iedereen die nog geinteresseerd is in dit onderwerp:) Bellen met anderen die Claro hebben is met een Claro prepaid heel goedkoop. Langs een Claro winkel gaan (in elke shopping mall) en paspoort meenemen. CPF (BSN nummer) is niet nodig, dus als buitenlander kun je gewoon in de officiele winkel van de provider je prepaid SIM kopen.Internetten doe je in je hotel met de overal gratis Wifi op je smartphone of de computer van het hotel. Naar buiten neem een goedkoop mobiel van 10 of 20 euro mee met daarin de lokale SIM kaart. Je smartphone in het hotel laten.

Bij zowel TIM en CLARO was 2 jaar geleden voor mij een paspoort niet voldoende om een prepaid kaart te kopen en de wet is duidelijk over het feit dat je zonder CPF geen simkaarten mag kopen. Ik weet niet of winkels uitzonderingen maken voor paspoorten. Brazilianen zouden voorzichtig moeten zijn met het uitlenen van hun CPF voor een prepaid kaart. Op het ministerie van educatie hier is dit jaar een medewerker aangehouden die verdacht werd van zware criminele feiten. De reden was een prepaid simkaart die hij 3 jaar daarvoor weg had gegooid en door verschillende mensen sindsdien gebruikt was. De politie was al enige tijd het nummer aan het tappen. Na stemanalyse heeft hij kunnen bewijzen dat hij niet het persoon aan de andere kant van de lijn was, echter de bewijsplicht lag geheel bij hem…

Ik zit met het werk in Brazilië tijdens het WK. We vliegen telkens heen en weer tussen de speelsteden Manaus, Curitiba en Cuiaba. Nu vraag ik mij af wat het voordeligste abonnement of prepaid kaart is, en hoe ik daar aan moet geraken?

TIM, Claro en Oi zitten over het hele land. Volgens mij hoef je geen roaming te hebben voor de deelstaten, maar wat wel vervelend is (i.v.m. de kosten) is dat je aan het netnummer vastzit.
Volgens mij moet je gewoon een prepaid chip kopen, bij elke telefoonwinkel kan dat. Voor een abonnement moet je inderdaad een woonadres in Brazilie hebben. Bijstorten bij diverse winkels en de sigaren/krantenkiosken.

De snelheid is denkelijk max 10Mb, dat is in Nederland vast veel hoger maar het moet werken. Ik kan met ADSL (max 2 Mb) al goed uit de voeten, meestal.

Volgens mij zijn er wel roamingkosten als je buiten de deelstaat van je nummer bent. Wellicht verschilt het per pakket, maar dat begrijp ik in ieder geval uit mijn prepaidtarieven (Tim Infinity). Ik bel zelf zo weinig mobiel dat ik het niet heb getest.

Ook voor prepaid heb je een Braziliaans belastingnummer nodig om dat nummer te activeren. Sommige telefoonwinkels doen dat voor je met hun belastingnummer (of een gefingeerd, dat weet ik niet).

Bij prepaid gaat de snelheid van mobiel internet al snel omlaag bij een bepaald verbruik (waar je snel aan toe bent).

Bij de noodzaak voor intensief gebruik is een abonnement (plano) aan te raden, denk ik. Brazilië heeft zo’n beetje de hoogste telefoontarieven van de wereld.

Er bestaat een CPF generator, wellicht een oplossing voor een prepaid als je geen CPF hebt

http://www.geradorcpf.com/

Mocht je met meerdere collega’s in Brazilië zijn en ook onderling veel moeten bellen, neem dan met die collega’s simkaarten van dezelfde provider. Binnen het netwerk van je eigen provider bellen is altijd veel goedkoper.

De reden dat de multi-sim telefoons hier ook zo populair zijn. Verkrijgbaar tot zelfs 4 simkaarten, voor smartphones zijn zelfs speciale apps beschikbaar die kijken van welke operator een telefoonnummer is en dan de juiste SIM kiezen om uit te bellen. gesprekken binnen de zelfde operator zijn bij een abonnement meestal gratis, bij een prepaid betaal je een vast bedrag per gesprek (R$0.50)

Online kan je via http://www.qualoperadora.net/ controleren bij welke operator een nummer is aangesloten