Wat kies jij: Scandinavië of Oostblok?

In Januari ga ik een maand interrailen. Eigenlijk zou ik heel Europa wel aan willen doen, maar daar is een maand gewoon niet lang genoeg voor. Ik wil wel rustig van mijn reis kunnen genieten en niet alleen maar hoeven haasten om van hot naar her te komen. Nu ben ik maar aan het piekeren en piekeren, waar zal ik naartoe gaan? Scandinavië of het Oostblok?

Wat zou jij kiezen? En waarom?

Of ben jij misschien naar één van de twee - of allebei natuurlijk - geweest en kun je me dat echt aanraden?

vr. groeten!

ik zou vooral naar temperatuur kijken
jan en scandinavie en bepaalde van het oostblok kunnen mega koud zijn!!
wat wil je doen? wat wil je per se zien? is dat mogelijk in die tijd van het jaar?

Scandinavie lijkt mij practischer aangezien er meer Engels wordt gesproken en de natuur moet er fantastisch zijn. Ik weet voor de rest weinig over reizen in beide gebieden, maar het lijkt me prettiger reizen in Scandinavie.

Ik denk vooral dat je goed naar je budget moet kijken. Scandinavië is in vergelijking tot het voormalig Oostblok (wat een erg groot gebied is, dus misschien moet je dat voor jezelf nog even specificeren) erg duur. Finland is het goedkoopste land als je het vergelijkt met Zweden of Noorwegen, maar al 1,5 tot 2 keer zo duur als Nederland.
Maar Scandinavië is wel heel leuk en in een maand goed te doen, vooral als je wilt relaxen.

Succes met je keuze!

Doriss

het is maar net hoeveel geld je er voor over heb. want ja scandinavie is duur maar wel schitterend om te zien. alleen kwa weer neem je dan wel een gok. maar dat geld denk ik voor elke peride dat je die kant op gaat. je kan goed weer hebben maar het kan ook zomaar regen. doe wat je zelf wil.

scandinavie is echt super mooi! ik heb er van de zomer een maand rondgereisd met de auto, maar het is echt prachtig daar, het is wel waar dat het duurder is tov van nederland en het voormalig oostblok goedkoper. en je moet er ook rekening mee houden dat, hoe hoger je komt in scandinavie, hoe korter het licht is, zeker in januarie… van de zomer is het daar natuurlijk alleen maar licht. maar ik vind scandinavie echt super dus dat zou ik doen!

Is Scandinavie ook niet veel leuker om met de auto te doen ipv met trein? Lekker wildcamperen, etc (ook goedkoper daardoor wellicht…)

Ik zou voor het Oostblok kiezen. Maar de keuze zou voor mij sterk afhangen van mijn budget.

Ik ben al veel vaker in Scandinavie geweest… Heel toevallig ook een keertje met interrail, maar dan een paar jaar eerder en in de zomer. Interrailen daar was super, maar, zoals ook al door anderen genoemd werd: vreselijk duur! In Noorwegen moest ik minimaal 25 euro betalen voor een overnachting in een hostel (in vergelijking met de 11 euro die ik in Slowakije neertelde voor een hotelkamer met alles erop en eraan!), om slechts een simpel voorbeeld te noemen van de enorme prijsverschillen…
Ik heb niet extreem zuinig aangedaan toen ik in Scandinavie was, maar de dure prijzen hebben mijn uitgaven-patroon zeker beinvloed.

Maar, hier staan dan weer mooie natuur en vriendelijke Engelssprekende mensen tegenover.

Redenen voor mij om voor het Oostblok te kiezen zouden zijn: Het lijkt mij veel interessanter (Ik ben al ontelbaar vaak in Scandinavie geweest, en pas eenmaal in het Oostblok), deels omdat het wat onbekender is, maar ook deels omdat het veel minder op Nederland lijkt. Daarnaast heeft het Oostblok ook mooie natuur, is het prijspijl zeer gunstig, en die taalbarriere, die is ook wel overkomelijk. Sommige mensen spreken een beetje Duits, en met handen- en voetenwerk red je je ook wel.

Daarnaast zou ik ook goed nadenken waar ik met de kou het liefste zou willen zitten. In beide gebieden is het op toeristisch gebied wat stiller.
Ook zou ik goed nagaan in hoeverre treinverkeer in Scandinavie in de winter doorgaat. Er staat me vaag iets bij dat treinen in de winter minder frequent naar het verre noorden doorrijden. Ook moet je er rekening mee houden dat het hier veel sneller donker zal zijn.

Je zou trouwens ook kunnen overwegen beide gebieden te combineren! Bijvoorbeeld door via Finland door te reizen naar Estland, Letland en Litouwen te gaan. Schijnen ook hele mooie landen te zijn!

Hey,

Ik moet zeggen ik vind beide gebieden geweldig… ik ben van scandinavie alleen nog maar in Noorwegen geweest maar verliefd geworden op het land :wink: Het is wel zoals meerderen zeggen echt megaduur

nadeel van scandinavie is verder dat het er in de winter behoorlijk lang donker is. In de oostbloklanden is dit minder omdat het vaak zuidelijker ligt. Het oostblok is echt heel goed te bereizen en het is ook niet duur. Ook al spreekt niet iedereen engels ik heb altijd wel behulpzame mensen gevonden. Ik heb in Hongarije een 6 maanden gestudeerd en heb veel in hongarije en de landen eromheen gereisd en ik vond het helemaal geweldig!

Dus je zou het voor jezelf moeten uitzoeken en grootste verschil is vooral budget denk ik :wink: