Ik wil deze zomer graag drie weken gaan interrailen. Mijn eerste plan was om dit door Oost-Europa te doen maar nu hoor ik van verschillende mensen dat Oost-Europa enorm tegenvalt en ga ik toch twijfelen of ik dan niet beter naar het Zuiden kan gaan., dan twijfel ik ook nog tussen bijv. Frankrijk en Italie of Griekenland. Daarom zou ik graag jullie mening willen. Misschien heeft iemand ervaring met beide delen van Europa?
Laat je niet leiden door dat soort onzinnig commentaar, als je wilt kiezen tussen Zuid- en Oost-Europa dan zou je gewoon moeten kijken naar je eigen interesses. Laat je leiden door je intuïtie, in geheel Europa zijn er leuke bestemmingen te vinden, ikzelf bijvoorbeeld heb vooral een band met Italië maar tegelijkertijd vind ik Rusland een fantastisch land.
Nou, als jij in de zomer van plan bent om in Italië gaan rond te reizen en het inkomen hebt van een gemiddelde student, dan gaat het waarschijnlijk lastig worden. Italië is in het hoogseizoen niet veel goedkoper dan Nederland en bovendien is het er ook ontzettend druk dan (en heet). Dit geldt ook voor landen zoals Spanje en Griekenland. Frankrijk is wat gematigder qua klimaat maar niet goedkoper maar waarschijnlijk net zo druk.
Daartegenover staat dat Oost-Europa, hoewel de prijzen van ho(s)tels geleidelijk toenemen, toch uiteindelijk een stuk goedkoper zal zijn. Je hebt prachtige landen zoals Roemenië waar je culturele sporen terugvindt van de eerder genoemde Romaanse landen. Maar je hebt ook veel Oostblok-lelijkheid, dat heeft echter ook weer zijn charme, je kunt een heleboel originele en authentieke dingen ontdekken in Oost-Europa. Zeker landen zoals Servië of Albanië en Moldavië zijn nauwelijks bekend bij het grote publiek.
Soms heeft toeristische infastructuur ook zijn voordelen, zeker omdat je al die talen daar waarschijnlijk niet beheerst. Ik denk dat landen zoals Polen, Tsjechië, Hongarije, Roemenië genoeg te bieden hebben voor een toegankelijke reis die een stuk minder duur zal zijn dan een vakantie in Zuid-Europa.
Verder kan ik ook Argentinië aanraden. Dat is praktisch een Zuid-Europees land, vooral cultureel, maar dan een stuk armer, en is in de periode dat jij wil gaan rustig en de infastructuur is er goed. Ook niet zo super goedkoop als een land als Cambodja, maar je zult bijvoorbeeld voor je overnachtingen en eten VEEL minder betalen.
Weet niet hoevaak je in Zuid Europa bent geweest ? Zoals Don Agucho zegt… Oostblok lelijkheid kan ook z’n charme hebben. Bijvoorbeeld de grauwe Communistische gebouwen in bijvoorbeeld Warschau in bepaalde wijken kunnen je echt een heel appart gevoel geven. Je voelt echt het communisme eraf spatten. Maar verder heb je natuurlijk prachtige steden zoals Krakau in Polen, Praag, Budapest. En als je beetje de steegjes opzoekt in deze steden kun je heel goedkoop eten. Je zou ook Couchsurfing.com Events kunnen bezoeken om met locals en/of studenten die daar wonen in contact kunnen komen en feesten. Of gewoon met mensen uit de Hostel lekker stappen of activiteiten onder nemen. Bezoekje aan een concentratie kamp oid.
In hostels is er vaak genoeg info over te vinden.
Het is maar net wat je leukt vind… en wat je wilt doen.