Wat kan je in Bali doen... ?

… Als je ‘alles’ eigenlijk al gezien hebt?

We gaan eind september 2017 naar Sulawesi en willen er graag nog enkele daagjes Bali aan vastplakken (Sanur en Kuta). In 2013 en 2015 zijn we al in Bali geweest en hebben we de mooiste bezienswaardigheden al gezien. Zijn er minder toeristische plekken, ‘secret places’ die nog onontdekt zijn? Kortom, leuke typische Balinese plaatsen die je naast de ‘best of’ toch ook wel gezien moet hebben.

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Isabelle

Hoi Isabelle,

Als je naar minder toeristische plekken wilt, waarom ga je dan naar Sanur en Kuta? Dit zijn twee van de meest toeristische plekken van het eiland, dus logischerwijs is het in deze omgeving (Zuid-Bali) lastig om niet-toeristische plekken te vinden. Daarnaast liggen Sanur en Kuta heel dicht bij elkaar (10 km ofzo), dus het klinkt mij wat vreemd in de oren om naar Sanur én Kuta te gaan.

Als je naar minder toeristische plekken wilt op Bali zul je meer naar het noorden moeten. Het minst toeristisch is het noordwesten van het eiland, maar ook in de bergen en verder langs de noord- en oostkust zijn nog wel allerlei plekken waar minder toeristen komen.

Ik vind het een beetje moeilijk om aan te geven waar je heen zou kunnen gaan, omdat je zegt dat je “de mooiste bezienswaardigheden” al gezien hebt. Je zou bijvoorbeeld het meer Batur (Danau Batur) in de bergen kunnen bezoeken. Langs de hoofdweg zjin wel grote toeristische restaurants, maar de meeste dorpjes rondom het meer zelf zijn nauwelijks toeristisch, en je kan er bijvoorbeeld een boottochtje maken (en als je er tegen kunt de begraafplaats van Trunyan bezoeken). Maargoed, als je dit soort plekken wilt bezoeken vanuit Sanur/Kuta als dagtrip dan is dat wel wat ver reizen.

Wellicht hebben anderen nog betere ideeën, die ook dichter bij Sanur/Kuta zijn. Een optie is ook een tocht naar het eilandje Nusa Lembongan. Dat is vrij toeristisch, maar een stuk minder dan Bali zelf. Je kan daar overnachten, maar je kan ook een dagtour doen met bijvoorbeeld een zeilboot.

Groeten,

Eriwn

Eind september gaan we eerst een rondreis maken door Sulawesi, vandaar dat we toch graag wilden eindigen in Bali, aan het strand om onze vakantie ‘rustig’ af te kunnen sluiten. We wilden echt graag nog een (halve) dagexcursie doen vanuit deze badplaatsen om toch nog iets te doen op deze laatste dagen. Maar ik merk dat het inderdaad geen goede uitvalsbasis is voor uitstapjes die minder toeristisch zijn, omdat deze meer in het noorden liggen.

We zaten te denken om naar Petulu Village te gaan vanuit Sanur tegen zonsondergang om al die reizigers bij elkaar te zien komen. Is er iemand die hier ook is geweest?