Wat heb ik hier al veel informatie kunnen vinden, super fijn. Dit wordt mijn eerste reis alleen en heb nog wat moeite om de reis uit te stippelen.
Ik heb een ticket geboekt naar Bali van 11 tm 25 januari. Gezien de lange reis ben ik van plan de eerste 1 tot 2 nacht(en) in Sanur te blijven.
Inmiddels heb ik me ingelezen over de vele plaatsen en mogelijkheden en hier een samenvatting van gemaakt. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de volgende plaatsen wil bezoeken:
Kuta/Legian - Sanur - Ubud - Padang Bai - Denpasar
Alleen hiermee blijf ik dus in het zuiden. Heb het gevoel dat ik hiermee veel mis loop. Iemand tips of ideeën? Ik wil nog wel graag Java of Lombok bezoeken. Is dit de moeite waard qua reistijd? En dan per boot of vliegen? En wat is nou echt leuk om daar te zien.
Ik heb eigenlijk het verkeerde eiland gekozen (ben moslim). Ik zal niet aan het strand gaan zonnen (iemand een idee of het ergens een beetje prive is?) maar vind wandelen aan het strand/boulevard heerlijk. Hou van mooie natuur en uitzichten. Snorkelen is leuk voor een keer. Ik wandel graag, hou van markten, winkelen, spa, dieren, cultuur en zowel rust als drukte. Ik denk dat ik dit goed kan vinden in de plaatsen die ik wil bezoeken.
Als ik deze steden bezoek en dus vooral in het zuiden blijf, mis ik dan nog iets? Nog absolute aanraders qua plaatsen of excursies…
Beste Qisma,
Als je in het zuiden bent, kun je voor het wandelen langs het strand prima terecht. Zowel in Sanur als Kuta/Legian/Seminyak.
Ook qua winkelen zul je je hart kunnen ophalen.
Voor wat berteft de markten: als je een keer erg vroeg opstaat en dan om ca. 6 uur naar een lokale markt gaat (er zijn er veel, gewoon even navragen waar je verblijft), dan kom je op een echte Balinese markt terecht zonder toeristen (die liggen nog allemaal te slapen). Wij vinden het in ieder geval altijd erg leuk.
Bedenk je wel dat reizen op Bali niet is als reizen in Nederland, door de drukte kost het vaak veel tijd om van A naar B te komen.
Je ook van Bali naar Java (Yogyakarta) vliegen voor een uitstap om daar de Borobodur en de Prambanan tempels te bezoeken.
Kost wel een paar dagen als je het relaxt wil doen.
Maar op Bali zelf is overal heel veel moois te zien en het is genieten om te zien hoe de mensen er met hun cultuur omgaan.
Veel plezier met de voorbereidingen gewenst en hou wat ruimte over voor onverwachte dingen die je er wilt gaan doen.
Nog een tip: neem Deet mee (kan je bijv. bij de ANWB-winkels kopen), helpt prima tegen muggen.
Maarten
Als je privestranden wil dan moet je naar Nusa Penida gaan. Groot eiland voor de kust, geen of nauwelijks toeristen en mooie stranden. De voorzieningen zien niet gericht op toeristen, dus je vindt er geen luxe restaurants bijvoorbeeld. Een alternatief is Lembongan, dat al wel veel meer bezocht wordt door toeristen.
Ik zie dat jullie 14 dagen hebben op Bali, ik zou dan niet naar andere eilanden gaan. Reizen op Bali neemt heel veel tijd, Maarten heeft het hierboven al beschreven. Op Bali zelf is genoeg te doen en je zult je vast niet vervelen. Op de site van Actief in de Tropen vind je prachtige wandelroutes en fietsroutes, deze kun je gratis downloaden. Het start- en eindpunt is Ubud. Bali is de laatste jaren erg commercieel geworden, zoek je nog het oorspronkelijk Bali met de Hindoe cultuur en nauwelijks commercie dan moet je vanuit Sanur oversteken naar het eilandje Nusa Penida. NiekR schreef hier al over. Het is een eilandje waar ik zelf altijd naar toe ga en je kunt er ook goedkoop overnachten bij de locals: actiefindetropen.nl - This website is for sale! - actiefindetropen Resources and Information.
Hans