Wat is voor jou de reden om in India op vakantie te gaan?

Ik ga naar India op vakantie omdat mijn roots daar liggen.
Ik heb daardoor een speciale band met dit land.
India is mijn 2e land geworden.
Ik voel me er ook thuis, niets is mij daar vreemd.
Verder is India natuurlijk een prachtig land, vol met tegenstellingen.

En jij, is er iets speciaals dat je in India zoekt of hoopt daar te vinden?
Of is het gewoon een vakantieland zoals elke andere?

De eerste keer ben ik naar India gegaan om m’n sponsorkindjes te bezoeken. Na die eerste keer was ik verkocht, ik kan eigenlijk niet heel goed uitleggen waarom, maar ik moet er steeds weer naartoe.

Ik voel me er goed.

God wat leuk!
Ja, ik weet precies wat je bedoelt.

India is ook niet echt uit te leggen.
Je kunt je zomaar hechten aan dit land zonder dat je begrijpt waarom.

Maar is het misschien ook zo dat doordat je er sponsorkindjes hebt, dat je je dan anders opstelt t.o.v. dit land?

Ik kan me voorstellen dat je dan misschien alles wilt weten over het land waar ze wonen, hun cultuur, etc.

Is het toeval dat je sponsorkindjes in India hebt en niet in een ander land?

Het was toeval dat ik een kindje sponsorde in India. Ondertussen is hij afgestudeerd, maar ik steun nog een meisje die in haar laatste jaar zit en eentje dat pas naar school gaat. Door de jaren heen heb ik ginds heel wat leuke mensen leren kennen en het is steeds weer een blij weerzien.

De kids wonen een beetje buiten de gangbare populaire oorden, maar ik combineer een bezoek steeds met een rondreis naar plaatsen die ik nog niet eerder bezocht, dus kan ik nog wel honderd jaar verder :slight_smile:

Maar ik kan ook genieten van gewoon niks doen op één plaats voor een wat langere periode, gewoon go with the flow …

:zon02:

Wat leuk, je maakt echt het verschil voor ze in hun leven!
Is het van Plan of zo?
Ben je niet heel trots op jezelf en de kinderen? :zon02:

Als je er al 10 keer bent geweest, leer je inderdaad vanzelf leuke mensen kennen.
En door hen leer je veel meer van het land, denk ik.

Ik probeer ook elke keer een ander stukje van India te ontdekken.
Maar het land is zo groot, dat je inderdaad nog járen vooruit kunt!

Heb je ook wel eens een tijdje in een ashram gewoond?

Ik ben niet zo een spiritueel type. Ik heb wel eens een tiendaagse vipassana gedaan, maar dan gewoon in België. Als ik in India ben wil ik andere dingen doen, ik zou het een beetje zonde van de tijd vinden ginds.
Maar ieder z’n ding hé.

Ik was enkele weken geleden in Rishikesh (ook wel de wereldhoofdstad van de yoga genoemd) en ik heb een ashram bezocht om er eens rond te kunnen kijken.
Daar waren erg veel toeristen uit alle delen van de wereld, die speciaal daarvoor naar India waren gekomen.

In mijn vrienden- en kennissenkring willen de meesten juist vooral voor de yoga naar India.
Het trekt toch wel veel mensen.
Vaak is de 1e associatie die mensen met India maken juist ook de yoga.

Antwoord op de volgende twee vragen:

  • En jij, is er iets speciaals dat je in India zoekt of hoopt daar te vinden?
  • Of is het gewoon een vakantieland zoals elke andere?

India is mijn geboorte land, daar ligt mijn Roots. En daarom betekend het best veel voor mij. Ik ben al een aantal keer terug geweest en ook in dezelfde plaatsen. Het blijft altijd nog even intressant en mooi! Hopelijk ga ik snel nog een keer terug. Er is nog zoveel te zien… Wat ik daar wilde vinden, is helaas niet mogelijk en heb ik geaccepteerd.

Het meeste intresseerd mij de cultuur en het leven daar op straat, hoe het mogelijk is dit elke dag te moeten doen om in leven te blijven met helemaal niks. En wij westerlingen altijd maar zeuren over het minste of geringste wat wij hebben… Door dingen daar in India te zien, krijg je respect voor hun en maak je je niet meer zo snel druk over het leven hier. Dan zie je pas in, hoe goed wij het hier hebben…

DB1982,

Ja, ik denk dat ik een zelfde soort binding heb met India, dus ik weet wat je voelt.
En dat laatste over de cultuur en het leven op straat, ja dat heb ik ook.
Ik besef ook elke keer dat ik veel meer geluk in mijn leven heb gehad dan de meesten van hen…

Het gevoel… Alsof ik daar een beetje thuiskom :slight_smile:

3 keer geweest en een volgende keer zal zeker niet uitblijven. Ik kan me zelfs voorstellen er voor langere tijd te wonen, al is dat visum-wise niet zomaar mogelijk natuurlijk.

Ik heb aardig wat gereisd, maar India is in mijn hart gekropen. De mensen, de kleuren, het feit dat eigenlijk niks te gek is. Alsof je zintuigen continue geprikkeld worden, tot ze helemaal verzadigd zijn.

Heb veel vrijwilligerswerk gedaan in de sloppenwijken van Delhi. Heel bijzonder.

En inmiddels een redelijk uitgebreid netwerk van vrienden en kennissen opgebouwd. Zelfs een allerbeste vriend gevonden daar, dus voor hem ga ik zeker terug. Redenen te over!

Ik kan me herinneren, de eerste keer dat ik in India was, 16 jaar geleden, toen keek ik mijn ogen uit!
Ik verbaasde mij er elke dag over dat de Indiase vrouwen zoveel moeite deden om er altijd goed uit te zien.
Het maakte niet eens uit of ze in een sloppenwijk of een krotje woonden, als ze naar buiten kwamen zagen ze er altijd prachtig uit met hun mooie sari’s aan en hun mooie sieraden om.

Ik vind deze zin ook mooi, daarom…

Wij zijn (tot nu toe) vijf keer naar India geweest. Eerst Noord India en Nepal, toen Rajastan, daarna een reis door Centraal India, toen Zuid India en vorig jaar de Spiti vallei. En volgend jaar gaan we Spiti, Ladakh en Kashmir “doen”.
Na de eerste reis dachten wij: “Zo! Dat hebben we ook gezien.” Maar twee jaar later zogen we de lucht van Delhi weer op en we kraaiden allebei: “Wij zijn weer in India!”
En als ze ons vragen wat ons zo in India aantrekt, dan zeggen wij, dat het Prachtig en Chaotisch is. En dat het verder niet uit te leggen is . . .

In 1983 ging ik voor het eerst naar India. Ik wist toen van dat land alleen dat de Taj Mahal er stond, in mijn naïviteit wist ik zelfs niet of er wel wegen lagen. Sindsdien blijft India trekken, omdat het er anders is dan in andere landen.
Ik hou van de natuurgebieden, de hill stations, het eten en het idee dat je na iedere hoek iets tegen kunt komen waar je nooit eerder aan had gedacht. Altijd is er wel ergens een verassing. Een enorme tempel, een vergeten fort op een heuvel dat in geen enkel boekje staat of gewoon de tempelolifant tegen het lijf lopen.

Ik zou echt zoooo graag naar India willen, ben verliefd op de Taj Mahal… We hebben het plan om in maart/april te gaan… Mijn moeder denkt alleen maar dat het er zo vies is dat het ons gaat tegenvallen…

Precies! :zon02:

Dat heb ik ook, en alleen in India in zo’n erge mate!
Ik ga ook pas slapen als ik echt omval. :smiley:

Je moet dus gewoon gaan! >>>

En de Taj Mahal is niet eens het mooiste wat je daar kunt zien!
De Hari Mandir in Amritsar is bv. nog veel mooier!