(origineel bericht op be-more.nl)
Wat is reizen toch mooi!!
Het is voor mij heel stom om te zeggen maar mijn reis hier in Zuid-Afrika zit er helaas bijna op. Het is nu dinsdag en vrijdag vliegen Thomas en ik weer terug naar Nederland. Maar wat hebben we veel meegemaakt en veel gezien. Wat was onze reis leuk, leerzaam, gezellig, indrukwekkend, kleurrijk, contrastrijk, grappig, zonnig, heftig en onvergetelijk. Sinds we Kaapstad hebben verlaten hebben we echt een heel stuk gereden. Terwijl ik dit typ zitten we een half uur van Durban af.
Nadat we Kaapstad verlaten hadden zijn we via Stellenbosch naar Hermanus gereden. Het was op dat moment heel slecht weer, het regende en waaide ontzettend hard en het was koud. Dus veel van Stellenbosch met zijn wijnvelden en boerderijen hebben we niet gezien. In Hermanus aangekomen checkten we in bij een hostel dat we in de Coast to Coast gids hadden gezien. Het viel helaas een beetje tegen. Het was er muf, donker en dan met de regen was het een beetje triest haha We wilden eigenlijk 2 nachtjes blijven maar we besloten na 1 nacht weg te gaan en onze reis naar Mosselbay te vervolgen. Savonds aten we in een restaurantje aan de kust in een haven maar het eten was niet heel lekker en de bediening was onaardig. Al met al was Hermanus dus niet echt geslaagd. Jos en ik hadden zo afgesproken dat we op dezelfde dagen in Mosselbay zouden zijn. Dus in Mosselbay aangekomen zat Jos rustig op de bank in de lodge op zn laptop. Hij zag ons niet eens binnen komen en hij stond dan ook even raar te kijken toen ik opeens voor zijn neus stond haha Het was heel en gezellig om een paar daagjes met zn drietjes door te brengen. Het weer was nog steeds niet fantastisch maar we hebben wel wat dingen kunnen doen. Lekker pizza eten savonds, naar een opvang voor leeuwen tijgers puma’s luipaarden enz, een poging tot ontbijten doen in de haven en natuurlijk bijkletsen. Het autoverhuurbedrijf van ons autootje had gebeld dat ons bakje een onderhoudsbeurt nodig had opeens ofzo en dat we een nieuwe auto zouden krijgen. Ik vond het heel jammer om ons goeie vertrouwde karretje te moeten afstaan. Maar we hebben er een goeie auto voor terug gekregen. Bijna dezelfde alleen wat nieuwer.
Na Mosselbay reden we verder. We besloten via Wilderness en Knysna naar Plettenbergbay te gaan. Hier zaten we in een super mooi huis/lodge/hostel. De inrichting was heel mooi licht, wit en veel hout. Aan de voorkant en aan de achterkant zat een balkon. Dus aan de ene kant hadden we uitzicht op zee en aan de andere kant op de bergen met weilanden ervoor waar sochtends in de ochtendmist een groep apen speelden tussen de paarden die daar ook rustig liepen te grazen. We hadden weer niks te klagen dus haha Echt, wat een geluk hebben we steeds. Al die mooie plekken, natuur en aardige mensen. In Plettenbergbay besloten we een dag te gaan kanoeen op de Keurboomriver. Dit is een natuurreservaat. Het was het heel mooi om die rivier op en af te kanooen. Je gaat daar tussen de bergen door met af en toe een strandje. Het was er heel erg stil en geen andere mensen te bekennen. Thomas en ik stopten even met peddelen om de stilte te horen, wat peacefull was dat!! Dat je alleen maar de geluiden van de natuur hoort. Echt heel mooi. Daar peddel je dan, in alle rust en stilte over het gladgestreken water met af en toe de roep van een vogel in de verte. Dit zijn echt de mooie memorabele momenten.
Na Plettenbergbay was Addo aan de buurt. Hier zit het Addo Elephant National Park. De eerste nacht hier sliepen we op een citrusfarm in een chalet aan een rivier. Ook dit was weer een ongelofelijk mooie plek. Thomas had pasta gekookt en we aten dit buiten op terwijl in de verte lichtjes brandden van huisje van arbeiders die hier op de tientallen citrusboerderijen en verwerkingsfabrieken werken. Af en toe was er een vuurvliegje te zien en was het super helder waardoor er heel veel sterren te zien waren. De volgende ochtend waren we heel vroeg op gestaan om zo vroeg mogelijk het park in te kunnen. We hadden besloten om met onze eigen auto door het park te rijden. Je kan ook een tour met een gids doen maar we hadden begrepen dat met je eigen auto erdoor heen rijden ook heel goed kon dus dat deden we. Na wat zebra’s en struisvogels te hebben gezien zagen we opeens een hele groep olifanten, en dan bedoel ik er niet 5 of 6. Nee echt ee stuk of 30. Zo indrukwekkend, zo dichtbij!! Ze stonden daar heel rustig in het gras met zn allen. Tussen de rustig kauwende oudere olifanten liepen kleintjes rond te dartelen en met elkaar te spelen. Het waren ook wel een klein beetje donderdsteentjes. Later op de dag zagen we nog veel meer olifanten. En dit keer waren het er wel een stuk of 150. Het is niet te beschrijven hoe dat is om dat te zien en om je heen te hebben. De zon ging al een beetje onder en de olifanten liepen verspreid door het veld allemaal dezelfde richting op. Het zijn hele grote dieren maar er gaat zo’n rust van ze uit. Heel indrukwekkend!
Na Addo reden we richting Cintsa. We hadden van heel veel mensen gehoord dat het daar super mooi was en dat we echt in de Buccaneers lodge en backpackers moesten slapen. Dus daar reden we heen. Wat we hier allemaal beleeft en gezien hebben en de dagen daarna zal ik vertellen in mijn volgende blog. Ik heb zoveel dat ik wil en kan vertellend dat ik het maar even spreid over 2 bloggen. Voor nu een dikke kus voor iedereen in Nederland en ik kan eigenlijk al zeggen: tot snel!