Wat is jullie ervaring met grensovergangen naar/uit Laos ?

Via welke grensovergang zijn jullie Laos binnen gekomen.
en wat is jullie ervaring bij deze grens ?
moest je lang wachten, kon je een visum kopen aan de grens, en moest je de douanes extra betalen ?

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

3 maal-verspreid over enkele jaren.
Via brug/Nongh khai-2x en ferry Ch.Kong-1x.
OP vrijwel alle grenspunten is inmiddels visum-on-arrival te verkijgen-neem liefst gepast geld in US$+foto mee. het is nu 37 USD voor NL/BE
NOOIT extra moeten dokken-ook nooit naar gehengeld. berichten daarover op andere welbekende engelse fora ook vrijwel nihil. WEL is er een offisiele overtime fee= 1of 2 USD-als je VOOR 8.00 of NA 18.00 binnenkomt-of soms de hele dag weekend. dat is wel officieel en je krijgt er een receipt voor.
de enige praktische van belang zijnde grens waar (nog?) GEEN Laos-visum is te verkrijgen is die VAN Camb naar Laos-bij Doi Kralor of zo iets, ri 4000 isles. de overige posten zijn zo ver weg en verstoken dat geen enkele mainstream bekpekker daar zal komen-of ze zelfs zal weten te vinden

Anderhalve maand geleden ging ik met de boot op de Mekong over bij de grensovergang van Chiang Khong (Thailand) naar Huay Xai (Laos). Visum voor 31 dagen schoof ongeveer $ 38, schijnt de normale prijs te zijn. Douaniers zijn ontzettend laid-back. Had geen dollars, dus mocht wel even ‘illegaal’ de grens overlopen om 100 meter verder wat dollars te tappen uit de ATM in het dorpje. Na invullen van wat papierwerk en betaling kon ik doorlopen. Na de eerste post is er in Huay Xai (voor de vorm) nog een extra controlepost. Kortom, zonder wachtrij, in bezit van dollars en als je snel kunt schrijven, kun je theoritisch in vijf minuten de grens over. Niet echt ingewikkeld dus.

Cheers!

zelfde route gevolgd
alles bij elkaar een uurtje kwijt wasd er redelijk druk
maar de zaken worden dan ook met Communistische precisie uitgevoerd
kosten ! ach ja toeristen die moeten gemolken worden wij waren 35 euri kwijt p/p

Met nachttrein van Bangkok naar Vientiane gegaan. Bij aankomst kon ik visum regelen op treinstationnetjes (exit stamp was volgens mij weer ergens anders dan entry visa), geen extra kosten bahelve de normale prijs. Wel even her en der in rijtjes wachten. Verliep wel soepel, overal stonden mannetjes in uniform die je wezen waar je heen moest.

Van Laos terug naar Thailand was van Pakse naar Ubon Ratchathani en daar moesten we wel een extra bedragje (1 of 2 euro ofzo) betalen voor ‘werk buiten kantoortijden’ ofzo… daar hing ook een briefje over op het loket, dus was geen stiekeme corruptie… onze bus was net een kwartier te laat bij de grens om nog voor normaal tarief te kunnen. Hier ging de rij niet netjes maar drongen alle Aziaten voor, dus dat moet je zelf dan ook maar doen anders kom je nooit aan de beurt. Ook weer op een plaats exit stamp, even lopen en op andere plaats entry visa. Over het algemeen vrij soepel en de bus wachtte dan weer bij die tweede plaats op alle passagiers.