Wie weet hoe het momenteel zit met de grens bij laos naar cambodja bij veun kham???
Wat wil je weten? Wij zijn hier afgelopen november de grens overgegaan van Laos naar Cambodja. Visum voor Cambodja ter plekke gekocht. Je moet een gezondheidsverklaring kopen (USD 1 of 2) maar dat wijst zicht allemaal vanzelf. Neem er wel de tijd voor want voor je alles hebt gehad (uitstempelen laos, stukje lopen niemansland, gezondheidsverklaring, visum, stempel paspoort) ben je wel 1 tot 1,5 uur bezig. Na de grens staan er bussen om verder te reizen klaar.
bedankt voor je bericht! Ik heb in verschillende boeken en op sites gelezen dat je wanneer je de grens daar over wil eerst moet kijken of die wel toegankelijk is omdat dat nog weleens wil veranderen.
Ik dacht je kunt daar toch wel gewoon de grens over dus dat moet ook wel gaan lukken.
Hoeveel kostte daar de visum? En ben je toen met de bus naar Stung threng gegaan?
groetjes channa
Hoi Channa,
Ze zijn volop aan het bouwen daar aan de grens en toen wij er waren was het ook best druk. Het zag er daar ook niet zo uit dat de grens maar af en toe open was. Er kwam net zelfs een hele tourbus van een reisorganisatie aan. Visum kostte USD 23,00 (USD 25 als je geen pasfoto hebt). En bij de douane moet je voor je stempel (of zo?!) nog een keer USD 2,00 betalen. Zorg dus voor wat losse dollars als je de grens overgaat. (Laos uit kost ook USD 2 en de gezondheidverklaring ook). Ze kunnen wel teruggeven maar dan moet je meestal even wachten tot ze losse dollars van andere reizigers hebben ontvangen. Wij zijn gelijk doorgereisd naar Phnom Phen (met tussenstop in Stung treng) en dat was een hele lange reisdag.
Ik ga pas in september er heen dus dat duurt nog even maar de voorbereidingen zijn zo leuk. Het lezen van reisverhalen en over het land zelf. Waar ben je toen overal geweest in cambodja en wat zou je aanraden of juist afraden?
groetjes channa
Hoi Channa,
Wij hebben eigenlijk alleen een aantal highlights van cambodja gedaan. We hadden in totaal 4 weken vakantie en hebben een combi met Laos gedaan, waar we wat meer tijd hebben doorgebracht. Van Khone Island (absolute aanrader) zijn we naar de grens van Cambodja gegaan en vanaf daar direct door naar Phnom Phen. In Phnom Phen hebben we een dag een tuktuk gehuurd en die heeft ons naar de killing fields gereden, het tuol sleng museum en het koninklijk paleis. Daarna zijn we naar Siem reap gegaan, daar zijn we 5 dagen gebleven. Natuurlijk naar Angkor Wat, prachtig en fantastisch en naar de floating village op het tonle sap meer. Siem Reap zelf is ook een leuke stad. Van siem reap terug naar phnom phen en van Phnom Phen door naar Kampot. Daar hebben we ons best vermaakt omdat we daar ook een dag een tuktuk hebben gehuurd die ons de omgeving heeft laten zien. Maar zelf vind ik Kampot geen aanrader er is eigenlijk weinig te doen (omgeving is wel leuk). De laatste drie dagen van de vakantie hebben we in sihanoukville aan het strand doorgebracht.
Wij vonden Cambodja overigens fantastisch, niet alleen het land en de bezienswaardigheden (oke, killing fields en tuol sleng zijn natuurlijk heftig) maar vooral de mensen zijn er vriendelijk en vrolijk. Dat zijn ze in Laos overigens ook maar in cambodja zijn ze nog iets spontaner naar mijn idee.
Ik ben volop bezig met het reisverslag, maar het duurt denk ik nog wel even voor het af is. Als je vragen hebt, stel ze gerust hoor.
die grensovergang is al jaren open. ligt nu trouwens niet meer bij veun kham maar is opgeschoven naar nong kiang / trapaeng kriel. het beste koop je een buskaartje op don det naar stung treng of kratie; dit is goedkoper dan enkel tot de grens gaan en daar proberen zelf iets anders te fixen.