Persoonlijk vind ik de Thaise keuken de beste en lekkerste ter wereld !
Zelf ben ik verzot op Massaman kai een gerecht dat bereid wordt van kipfilet in een smaakvolle kerriesaus. De kerriesaus wordt bereid van massaman curry, kokosnoot room, kokosnoot melk, tamarindepasta en vissaus,moet je beslist eens proberen bij gelegenheid!
Wat is nou jullie meest geliefde Thaise gerecht ?
En mocht je zelf erg goed Thais kunnen koken en heb je nog een recept dat je graag wereldkundig wilt maken, plaats deze dan hieronder in een reactie !
Ik blijf een zwak houden voor Pad Thai, daar kan ik mee ontbijten, lunchen of dineren ![]()
Mijn nummer 1 is:Khai Phad Med Mamuang, maar Pad Thai of Thom Yam Goong is ook top! En niet te vergeten een lekkere Som Tam salade.
Wat een schande !
De optie: Ik ben geen liefhebber van Thais eten, dus kies liever voor de McDonalds en KFC…
Mensen die dit aankruisen moeten van dit forum worden verwijderd ! ![]()
Mijn nummer 1 staat niet op de lijst: Phad Phak Ruam, gemengde Thaise groenten in soyasaus. Knoflook zit er altijd in, de rest van de groenten wisselt nogal eens: Ik trof er eens puntjes van boomvarens in aan, verrrukkelijk ! Bambooshoots, minimaiskolfjes en asperges (groene) zitten er ook weleens in, in alle gevallen vers en knapperig…
Nummer 2 is Tom Kha Khai, alleen kom ik nogal eens in niet-toeristische gebieden, en daar is dit gerecht vaak VEEL te heet.
Hans.
:chin:mijn vriendin maakt wel eens thaise nasi met veel zeevruchten heerlijk :dag:
Er zijn er vele voor mij: Kung che naam pla (rauwe garnalen)
pad krapauw moo kai dao
Moo bep diauw (in zon gedroogd varkensvlees
Keng som
\ Tom Yam kung
voor deze gerechten kun je me wakker maken
Ingrediënten
[ul]
[li]4 dl kokosmelk, uit blik (liefst Thaise)[/li][li]8 dl kippenbouillon[/li][li]400 gr kipfilet, in reepjes of blokjes[/li][li]4 cm verse galanga (zie kooktip 1 – 2), in dunne plakjes[/li][li]1 citroengrasstengels in stukken van van 5 cm, gekneusd (zie kooktip 3)[/li][li]5 kaffir-citroenblaadjes, gescheurd (zie kooktip 4)[/li][li]1 vers groen pepertje, ontpit en zeer fijngesneden (of gedroogde)[/li][li]250 gr champignons, in vieren of plakjes[/li][li]2 à 4 el vissaus (liefst Thaise / Nam Pla – zie kooktip 5)[/li][li]1 à 2 tl bruine (palm) suiker[/li][li]2 à 4 el limoen- of citroensap[/li][li]verse koriander, fijngehakt[/li][li]versgemalen zwarte peper en zeezout[/li][/ul]Bereidingswijze[ol]
[li]Doe de galanga (of gember), citroengras, citroenblaadjes, kokosmelk en bouillon in een pan.[/li][li]Breng aan de kook en laat op een zeer zacht vuurtje 10 minuten sudderen, zodat alle smaken kunnen vrijkomen. Roer af en toe, want kokosmelk kan snel aanbranden.[/li][li]Men kan nu het kookvocht zeven of men kan de niet eetbare dingen, zoals het citroengras en de galangaplakjes, gewoon aan tafel uit de soep vissen.[/li][li]Voeg de kip, champignons, pepertjes, vissaus en suiker toe en laat de soep nog 10 minuten zachtjes koken tot de kip gaar is. Af en toe roeren.[/li][li]Breng de soep verder op smaak met limoensap, peper en eventueel zout.[/li][/ol]Serveertips
[ul]
[li]Verdeel de hete soep over diepe borden of kommetjes en bestrooi met koriander. Serveer direkt.[/li][/ul]Kooktips[ol]
[li]Galanga of loas is familie van de gember, maar qua smaak is de galanga verfijnder dan de gember. De wortelstok is vaak roodbruin van buiten en gelig tot lichtbruin van binnen. Wordt onder andere toegepast in bouillons, soepen, curryschotels, groenten en stoofgerechten (van vlees, vis en gevogelte).[/li][li]4 cm verse galanga = 2 cm gedroogde galanga = 1 tl galangapoeder (of laospoeder): men kan eventueel, als het niet anders kan, het vervangen door verse gemberwortel of poeder. De smaak van verse laos-wortel, gedroogde wortel, laospoeder of gemberpoeder is niet identiek, dus dit kan smaakverschillen opleveren. En daarom gebruikt men voor deze soep het liefst verse galangawortel. Plakjes gedroogde galangawortel eerst een half uurtje laten weken in een beetje heet water voor gebruik (dit is niet nodig voor gerechten die lang gestoofd of gekookt worden)[/li][li]Citroengras is een grasachtig kruid en heeft een zure, frisse en zachte citroenachtige smaak, dat zeer veel in de Thaise en zuid-Aziatische keuken wordt gebruikt. Wordt meestal meegekookt en daarna, juist voor opdienen, verwijderd. Het kruid is vers, gedroogd en in poedervorm verkrijgbaar.[/li][li]Kaffir-citroenblaadjes (verkrijgbaar in oosterse winkels) kan vervangen worden door citroenmelisse (verkrijgbaar in supermarkten) of zestes van citroen.[/li][li]Vissaus of Nam Pla is een kruidige, scherpe Thaise saus op basis van gefermenteerde vis en wordt in de Thaise keuken vaak als vervanging van zout gebruikt. Met mate gebruiken: proeven en bijkruiden is de boodschap. Men kan deze saus eventueel vervangen door de zoute variant van sojasaus/ketjap.[/li][/ol]
Ik ben ook een groot liefhebber van Massaman Kai, als ik er nu aan denk krijg ik er alweer zin in.
Nou vroeger ging ik altijd voor masserman Khai,naar het Prakop Guesthouse in Kao San Road.
Ik at gewoonlijk 3 porties zo lekker was het klaargemaakt,maar spijtig genoeg bestaat het Prakop Guesthouse niet meer (is nu een internetshop geworden)
Als het wat mij betreft over het kiezen van lekkere gerechten gaat, is mijn keuze niet te beperken tot alleen de Thaise keuken. De vraagstelling gaat echter nadrukkelijk over de Thaise keuken, een keuken waarvan ik eveneens een groot liefhebber ben. Er is hierin een zeer groot scala aan gerechten waaruit gekozen kan worden.
Voor mij persoonlijk is het dan niet mogelijk er slechts 1 te kiezen. Een voorkeur kan na verloop van tijd, of wanneer je binnen een redelijk korte tijd een bepaald gerecht vaker gegeten hebt, veranderen. Er is niet slechts een gerecht te noemen, dat zover boven andere gerechten uitsteekt, dat het met recht het predicaat “Mijn favoriete gerecht” verdient.
Het feit, dat er - ook waar het alleen de Thaise keuken betreft - keuze is uit vele, heerlijke gerechten, is op zich een groot compliment voor die keuken.
Door het benoemen van slechts 1 gerecht uit de legio gerechten die deel uitmaken van die keuken, doet men de Thaise keuken tekort vind ik.
Trangerkuda is filosoof…
volgens mij is keng massaman nou niet echt een thais gerecht
Ik denk dat baco101 wel eens gelijk zou kunnen hebben. De oorsprong van het gerecht is wellicht eerder terug te voeren tot de Maleise en/of Indonesische keuken. Afgaand op de naam - waarin elementen uit woorden als Musselman en moslim lijken te zitten - en op de ingredienten, komt dit gerecht waarschijnlijk oorspronkelijk uit de door de islam beïnvloede Indonesische/Maleise keuken.
Ik heb geen uitgesproken favoriet…kaeng massaman kai, tom kha kai, een goede pad thai op z’n tijd, phat phrik kaeng moo khrop, moo khrop broccoli…er zijn teveel lekkere gerechten om een keuze te maken…
geweldig!!!
ben zelf kok van beroep,en stap uit nieuwsgierigheid als ik in thailand ben de keuken in en vertel dat ik kok ben in Holland krijg dan meestal een kookdemonstratie.
heb kortgeleden nog diverse thaise gerechten gekookt maar de massaman kreeg een 10+ en is daarmee ook een van mijn faforieten:eten:
Even voor de duidelijkheid: “meest favoriet” is geen Nederlands. “Favoriet” volstaat. Flauw he, Haha. Nou, ik maak zelf vaak Thaise rode/groene curry met kafferlimoen (beetje santen erbij) en wokgroente. De kip maak ik klaar in een niet te hete (curry-) saus, waarbij ik verse gember doe. Vissaus is ook bij mij het geheim van de smit. Onontbeerlijk. Daarbij pandan-rijst, gekookt in water met tikkie olijfolie, zout en citroen, en het feest kan beginnen. Krijg er al weer zin in.
Hi marc als hobby kok doe je vast je best haha
Maarrrrrr 1 doe geen olijfolie bij je kookwater kennen ze ook niet in de thaise keuken
Olijfolie (extra v)voeg je pas toe aan een gerecht als het klaar gaar is voor de smaak
Probeer ns vers pandanblad koop je in de toko
Als je die met je doodgewone rijst kookt zalig!!!
Enne je curry te heet voeg kokos toe of neem een extra hap rijst Nog beter neen er een lekker potje bier bij haha
Succes mieke:sliepuit:
Staat nu net mijn lievelings gerecht Lab Kai er niet bij Zowel in Thailand als in Nederland is die overheerlijk. Het recept is ook op internet te lezen en is daadwerkelijk een smaaksensatie .
Mijn nummer één staat er niet op:
Khun Cha Naam Pla (rauwe garnalen)
en mijn nummer twee ook niet:
Pooh Cha Naam Pla (Rauwe krab)
Mijn nummer drie,
Masseman Moo (varken)
vier:
Thom Ka Kai
Heb gestemd op Thom Kha Kai. Kwam er laatst achter dat m’n broer die erg lekker kan maken met een flinke lading aan verse ingrediënten. Ik was zo blij als een kind :eten:
Ben weliswaar liefhebber van Thais eten, maar toch ga ik in Bangkok langs de fastfoodketens die in Nederland onbekend zijn. Bijvoorbeeld De John Long Silver en MOS Burger in de foodhall van Siam Paragon en in MKB zitten ook een paar obscure ketens waarvan ik de namen niet heb onthouden. En de Japanse fastfood van de Yoshinoya in CentralWorld sla ik ook nooit over :eten:
Ik beweer altijd: Bangkok (en Singapore) zijn goede hubs voor transport in ZO Azië. Beter gezegd: het zijn culinaire kruispunten :eten: