Wat is jouw favoriete vervoermiddel in Indonesië?

Hoe verplaats jij je het liefst in Indonesië? Licht je antwoord eventueel toe.

Het hangt wel af van de afstand die je moet overbruggen.
Bijv. van eiland naar eiland met het vliegtuig. Maar drie weken op Bali, wordt er van Zuid naar Oost vervolgens naar Noord en West en terug naar Zuid enkel gebruik gemaakt van een brommertje.

Op Java reis ik van Jakarta naar Bandung over de Puncak-pass en dan neem ik de openbare bus vanaf kampung Rambutan. Met de trein, de Lodaya van 7.30 uur, van Bandung naar Jogyakarta, vanwege het mooie uitzicht op het eerste gedeelte tot aan Tasikmalaya. Na Tasik wordt het al aardig vlak. Dit jaar heb ik van Surabaya naar Kediri een taxi genomen. Van Jogyakarrta naar Bali neem ik een vliegtuig van Garuda. Op Bali huur ik een auto om rond te reizen. Ik reis dus op verschillende wijze.

Ik reis als het kan bijna altijd met een auto , huurauto of geleende auto met chauffeur of taxi.
De reden is comfort , te weinig tijd ( maximaal vakantie van 4 weken , te veel familie en vrienden om te bezoeken) en relatief goedkoop .
Voor lange afstanden die ik snel moet halen neem ik de trein of vliegtuig.
Voor korte afstanden op Java (kris kras door Java) ga ik liever met de auto .Snel en relatief goedkoop, kan je veel zien .

geen enkele-elke reis daar blijft voor mij een bezoeking. verder hangt het natuurlijk van de rit, lengte, volheid van de prtomonnaire, etc, af. Het minst slecht is nog de kereta api/luks/eksekutif.