Wat is jouw Bolivia moment?

Als forumbeheerder vind ik Bolivia natuurlijk vooral móói, maar wat vind jij?

Wat was je meest bijzondere, spannende, enerverende, happy of juist je meest vreselijke moment tijdens je verblijf in Bolivia?
Je wist bijvoorbeeld: ‘hier doe ik het voor!’ of ‘nu wil ik écht naar huis’.

Tell me!

En ik ben ook erg nieuwsgierig naar wat je is opgevallen in Bolivia.
Waar heb je jezelf over verwonderd, verbaasd of opgewonden?

Ik maak een top 3:
1 huayna potosi
2 death Road
3 zout vlaktes
(4 Potosi)

Shoppen in la paz was ook leuk!

Wellicht moeten de mensen wel bovenaan de lijst staan.

  1. salar de uyuni
  2. death road
  3. pampas

Meest bijzondere was toch wel heel de trip die ik heb ondernomen om 6 dagen te kunnen wandelen in het schitterende Noel Kempff National Parc. Echt heel bijzonder.

Uyuni en Huyana Potosi waren erg indrukwekkend.

Verder was het erg lekker om na een paar weken op de koude hoogvlakte lekker in het een hangmat te slingeren met een cerveza in Santa Cruz s’avonds :slight_smile:

Hey Sander, dat klinkt goed! Waar is dat park te vinden? Heb er nog nooit van gehoord, is het bij Santa Cruz in de buurt?

Dan zal ik met jullie mijn ergste moment delen. Na vijf maanden in Bolivia was het de eerste (en enige!) keer dat ik dacht: ‘en NU wil ik naar huis!’ Namelijk met carnaval. Ook al was ik nog zo gewaarschuwd, door gebrek aan werkende pinautomaten in Sucre moest ik geld opnemen in Oruro en dus met mijn creditcard over straat. En 1x raden: na vijf minuten schuim in de ogen en hoppekee, weg die pas! Mobiel vergeten mee te nemen, twee nachten nauwelijks geslapen en die waterballonnen en dat schuim bleef maar komen. Tot overmaat van ramp raakte de vriendin waar ik samen mee was in het ziekenhuis door het eten van een slechte hotdog en zat ik te knikkebollen naast haar bed tijdens de derde nacht zonder slaap. De volgende ochtend gauw de bus terug naar Sucre genomen, maar daar moest ik nóg drie dagen waterballonnen doorstaan, heb ik me opgesloten in internetcafés en veel geslapen om het carnaval uit te zitten.

Mijn vriend is vastbesloten me te laten zien dat carnaval écht héél leuk kan zijn. Kan niet wachten, pfff :disgust:

Nahja niet echt bij Santa Cruz in de buurt, er gaat wel vanuit Santa Cruz 1 keer per week een oude bus richting de amazone, stuk boven concepcion en San Ignacio de Velasco. Hier heb je een NP liggen aan de grens met Brazilie die Noel Kempff Mercado NP heet. Je wordt dan ergens uit de bus gegooid en dan moet je nog 50 km naar een dorp (geen bus). We hadden van te voren een Jeep geregeld die ons op zou pikken (enigste in dat dorp). Van daaruit kreeg je een gids mee en brachten ze je over een dramatisch weg naar het basiskamp in het park. Van hieruit een km of 150 gewandeld door de schitterende natuur.
Als je bang ben voor ongedierte en insecten zou ik er niet heengaan :P, verder erg de moeite waard.

Bolivia heeft echt veel meer te bieden dan La Paz, Potosi, Sucre, Rurrenabaque en Uyuni, wat de meeste mensen zien, op zich jammer vind ik.

Meest slechte in Bolivia was toch wel dat mijn maag regelmatig ondersteboven stond :wink:

De 5 daagse tocht van Sorata naar Rurrenabeque. 2 dagen downhill mountainbiken en 3 dagen per boot door de Jungle

Ik maak een top 3:
1 huayna potosi (zeker als je boven bent geweest…)
2 pampas
3 death Road
(4 zout vlaktes)

Maar vooral een schitterend land!

Voor mij was het de 3 daagse jeeptocht in de buurt van de zoutvlaktes met als hoogtepunt de laatste dag toen we over de over de zoutvlakte richting Uyuni gingen, helemaal top en het was een onderdeel van een 30 daagse groepsreis de altiplano met Ashraf reizen, nu is dat al een paar jaar Koning Aap reizen.

Op hoogte, de kou en de kale vlakten waren echt geweldig. Eenmaal op de zoutvlakte aangekomen uitstappen en een strak blauwe lucht, in het midden van het gezichtsveld de horizon en de onderkant alleen maar wit, ongeloofelijk mooi!

Frank

Foto’s waren nog uit de tijd voor de digitale camera.

Ook salar de Uyuni en als tweede Potosi

Alles met uitzondering van de hoogteziekte! Death Road, La Senda Verde, Coroico, Rurre, jungle, pampas, Sucre, Tupiza, altiplano, zoutvlakte, La Paz, Copacabana…echt een groot, adembenemend hoogtepunt!!! Zelfs het afzien, daar doe ik het de volgende keer weer voor!

Mijn “ik bol het hier af” moment: ergens tussen de eerste en tweede verdieping van dat budget hotelletje in La Paz, net van de vlieger gestapt en genadeloos geveld door zuurstoftekort.
Mijn “dit is het” moment: 's avonds en 's morgens door de straten van Sorata slenteren op zoek naar een frisse pint of een kop mate de coca.
Foto’s proberen te maken van een colibri met de besneeuwde toppen van de Cordillera Blanca op de achtergrond…

het is weer te lang geleden…

Hoogtepunten:

  • Salar de Uyuni, bizar, geweldig!
  • Sorata, superleuk stadje met leuke restaurantjes, mooie plaza, gemoedelijk sfeertje en prachtige groene omgeving
  • Vrijwilligerswerk in gaarkeuken in La Paz tijdens Kerst

Dieptepunten:

  • Moeite met zien van armoede, bedelende kindertjes en volwassenen in Sucre en La Paz
  • In Potosí lezen en horen en zien onder welke erbarmelijke, levensgevaarlijke omstandigheden de mijnwerkers werken, dat de meesten binnen 15 jaar (geloof ik) sterven door stoflongen of ongelukken…

1 eerste keer in la paz en gelijk in een verkeerde taxi gestapt die me wilde beroven met behulp van twee handlangers, gelukkig goed afgelopen.
2 traditionele tinku gevechten meegemaakt in een dorpje in potosi.
3 nationale mars en het hele circus eromheen om de nieuwe grondwet af te dwingen.
4 nu… de betogingen van gisteren tegen de huidige president die de benzine prijzen zowat heeft verdubbeld en de betogingen die gepland staan.

(kvind het leuk om wat reallife/actie fotos te maken vandaar dat ik wat minder toeristisch doe als ik in Bolivia ben)
Maar ook van de natuur, cultuur, eten, mensen en steden kan ik echt genieten!!

  1. Salar de Uyuni, 3 daagse Jeep tocht… Fascinerend!!
  2. De dodenweg fietsend van La Paz naar Coroico… Op het meest smalle stukje ging een Australiër uit mijn groep bijna onderuit, waardoor ik moest remmen, bij een waterval en naar links kijkend zag ik alleen een diep dal…
  3. Uitgaanswereld in La Paz. De vele stap avonden waren geweldig. Een Coup de Libre was nog goedkoper dan een biertje…

Bolivia was helemaal top, maar hetgeen mij het meest bijblijft was een privé rondleiding door de mijn van Potosi door almaar nauwere gangen en steile ladders om dan zelf met explosieven een stuk rotswand op te blazen.

Me zelden zo claustrofobisch gevoeld!!!

mooie tweede was de hot spring bij de zoutvlaktes: 's morgens de zon zien opkomen vanuit een warm bad terwijl het vriest dat het kraakt!

De laatste reactie is al weer een tijdje geleden hier! Ik ben net terug.

Hoogtepunten:

  • 4 daagse jeep tocht van Tupiza naar Uyuni door Eduardo Avaroa. Met Lagona Colorada en Salar de Uyuni als hoogtepunten!
  • death road
  • ijsklimmen bij Huayna Potosi
  • Madidi National park, 4 dagen lopen door het regenwoud
  • Shoppen in La Paz en Sucre

Dieptepunten (niet veel):

  • kinderarbeid en bedelende mensen
  • niet weten dat er een tijdsverschil is tussen Peru en Bolivia en daardoor de bus missen (zo stom!)

Waar ik aangenaam verrast ben geweest:

  • Hoe veilig ik me voelde! Veel mensen denken toch dat het gevaarlijk is om als meisje alleen door Bolivia te reizen. Maar ik heb me super super veilig gevoeld. Altijd (al heb ik onveilige wijken natuurlijk wel gemeden).
  • De enorme vriendelijkheid van mensen.

Poeh Bolivia is een groot hoogte punt.

Ik heb Bolivia beleeft tijdens mijn 5 weken backpackend door Peru-Chili-Bolivia-Peru.

Mijn eerste ervaring was licht negatief ik had last van zware hoofdpijn toen we 's avonds bij Laguna Colorada aankwamen voor een overnachting. Daar voor de al het mooi laguna verde gezien. In de barak waar we sliepen bij Laguna Colorada kreeg ik een kruit (geen coca bladeren) in warm water en dit zorgde er voor dat mijn hoofd pijn verdween.

Super hoogte punt 1:

We reden met de jeep richting Laguna Colorada. Het leek dichter bij dan het was. In dit landschap ben je de verhoudingen totaal zoek. Eenmaal bij het meer stopte we bij een stijl stukje dat naar de oever liep. Ik stond daar te kijken naar het immens weide landschap met daarin het die rode meer en op de achtergrond de bergen in een verschijningsvorm dat bijna het hele kleurenpalet bezit. Ik was daar met nog 4 mede reizigers en chauffeur als enige aanwezig. Ik stond daar te kijken en er kwam een overweldigend gevoel over me heen. Ik voelde me zo klein, werkelijk heel klein, in dit immense landschap. Kippenvel en tranen in mijn ogen dat ik dit mee mocht maken. Ik voelde me een bevoorrecht mens dat ik dit mocht of kon aanschouwen.

De volgende dag gingen verder op naar aantal hoogte punten. We sliepen in plaatsje niet ver van Salar de Unyni bij een familie die een paar kamers verhuurde. Wat een vriendelijk volk. Alles was erg primitief, 's avond ging de generator aan en was er voor een uur licht en warm water. 's avond gegeten bij kaars licht. Heel authentiek en dat maakt dit ook zeker tot een hoogte punt.

Super hoogte punt 2:

De ochtend brak zeer vroeg aan. We hebben onze spullen in geladen op de jeep en vertrokken naar Salar de Unyni om hier de zonsopkomst te aanschouwen. Het was weer een uitgesterkt landschap waar enig besef van menselijke maat ontbrak. Dit in combinatie met de zonsopkomst gaf het een extra dimensie. De schaduwen van ons waren mega lang door het vlakke landschap. De temperatuur was voor de opkomst koud en na opkomst werden mutsen en handschoenen al snel uit gedaan gevolgd door de dikke jassen en truien. Dit alles op een prachtig in kleur veranderende zoutvlakte. Wederom een kippenvel moment.

Toen naar het cactuseiland midden op de Salar. Ook prachtig met zijn uitzichten over de Salar. Vervolgens op naar Unyni waar ik de volgende dag richting La Paz zou gaan.

Super hoogte punt 3

La Paz wat een prachtige stad zo gebouwd tussen en op 2 berghellingen. De sfeer was voortreffelijk. De stad was welvarender dan de rest wat ik van Bolivia heb gezien. Helaas heb ik hier tekort kunnen blijven (2 nachten) maar wat ik heb gezien beviel me zeer. Nu na 4 jaar geleden er te zijn geweest kriebelt het nog steeds om hier naar terug te keren en dan ook de rest van het land te ontdekken.

Veel zullen het niet met deze stelling eens zijn, maar ik wel :dag:

Isla del sol (het eiland van de zon) in het Titicacameer was een absoluut hoogtepunt.
Het eiland is voor de bevolking heilig omdat op deze plaats de eerste inca geboren zou zijn. Het is een eiland met prachtige natuur en ruines. Je kunt er lange wandeltochten maken over de oude inca paden, genieten van de rust, het geweldige uitzicht over Lago Titicaca en een heldere hemel vol sterren. Ook al loop je hier en daar tegen een pizzahut-achtig restaurant aan, gelukkig kun je ook nog plekken vinden waar je typisch boliviaans kunt eten.

Daarnaast vindt ik La Paz, met zijn heksenmarkt, en Uyuni ook erg indrukwekkend.