Wat is jou TOP 5 in Bolivia?

Wat vind jij de 5 mooiste plekken die je gezien hebt en in het kort waarom. Ik ga daar een maand heen en hoor natuurlijk graag leuke tips!

Zo maken we een mooi lijst met reis tips voor iedereen!

Wie start?

zoetwaterdolfijnen in de rio mamore bij trinidad
op de top van de chacaltaya (5300 m.) bij la paz
route la paz-coroico death road
route sucre-potosi en route potosi-uyuni
salar de uyuni

ik heb niet echt een nummer 1 maar dat mag voor mij wel heel bolivia zijn.
in dit land heb ik wel geleerd dat een landkaart en de werkelijkheid erg veel kan schelen met name de afstanden die we op enkele dagen moesten afleggen met onze huurauto om onze vooraf ingeplande stop te bereiken.

Ter aanvulling:

Beklimming Huayna Potosi: supergaaf om zonsopgang te zien boven de 6000 meter. Een prachtige tocht.

De Umajalanta grot in parque Torotoro. Niet aan te raden als je claustrofobie maar anders geweldig. 3 uur lang onder de grond klimmen, glijden en tijgeren. Verder is het dorpje gezellig en is er ook nog een prachtige canyon en honderden dino voetstappen.

Succes met de reis,

Ik weiger om te kiezen, maar de tocht door/in het Amazonewoud staat toch wel voor eeuwig in mijn geheugen gegrift, denk ik!

Je moet ook gewoon eens het carnaval in Oruro meegemaakt hebben, inclusief de bus-/taxirit ernaar toe.

1 huany potosi
2 salar de uyuni
3 Pampas
4 Death Road
5 Potosi

Tupiza erg cool en laidback western dorpje, meerdaagse paardentoch is een aanrader…

1 Salar de Uyuni
2 Rurrenabaque (jungle)
3 Rurrenabaque (pampas)
4 Samaipata
5 Potosí-zilvermijnen

Iemand nog aanvullingen? Nog mooie speciale Bolivia plekjes die je eigenlijk geheim wilt houden maar mat ons wel wilt delen? :wink:

Rik

Ok dan, nog eentje: vanuit Santa Cruz kun je de trein nemen naar Puerta Suarez en vandaaruit kun je de Pantanal (weliswaar met name het Braziliaanse gedeelte) bezoeken…

Salar de Uyuni
Coroico tijdens carnaval
tihuanacu op 21 juni
Samaipata
Sucre

Ga ook eens kijken naar de carnavalsoptocht in La Paz of naar de processies tijdens Pasen.
Ook chacaltaya is prachtig.

Tinku Festival schijnt geweldig te zijn, helaas twee dagen te laat op de hoogte over het festival.

Sucre geweldige stad. Vooral na aantal maanden reizen weer wat nederlandse zoetigheden te eten. (veel nederlandse cafés)

3 daagse tocht Salar de Uyuni.

  1. Letterlijk uitblazen aan Laguna Verde
  2. Eindeloos wandelen over de Salar de Uyuni
  3. In vrije val naar Coroico
  4. Terug naar het wilde westen in Tupiza
  5. Een blik uit het vliegtuigraampje bij aankomst in La Paz
  6. De stilte bij Laguna Colorada

Het valt me trouwens op dat in geen enkele lijst het Titicaca-meer is opgenomen. Het was bij mij ook niet meteen het meest spectaculaire (zeker niet als je het bezoekt op het einde van je reis), maar het lijkt erop dat ik niet alleen ben. En Sajama is schijnbaar ook een grote afwezige.

1- 3 daagse tocht uyuni-san pedro de atacama
2- 5 daagse mountainbike-boottocht sorata rurrenabeque
3- Tarabuco Markt nabij sucre
4- busrit van oururo naar arica Chili
5- Huayna potosi (denk ik) wij waren te ziek om hem te beklimmen.

  1. Salar de Uyuni, een van de meest bizarre, buitenaardse en mooie landschappen ter wereld. Behalve in IJsland heb ik nog nooit iets gezien dat in de buurt kwam, terwijl ik toch aardig wat gereisd heb. Dus hieronder valt ook Laguna Colorada, Laguna Verde, het eilandje met de bizarre cactussen, de rare rotsen, de gekleurde bergen, de lama’s en vicuña’s, etc etc.

  2. Sucre, leuke mooie stad

  3. Sorata, leuk klein plaatsje op 5 uur van La Paz, in lager gebied dus meer zuurstof en groenere omgeving. Goed startpunt voor mooie wandelingen van een paar uurtjes, tot meerdaagse tochten tot aan een gletsjer. Leuk dorpsplein, leuke hotels met pooltafel, films, bibliotheek, info over wandelroutes, etc. Niet zo toeristisch.

  4. De mijnen bij Potosí, absoluut niet leuk maar wel heftig en goed om te zien.

  5. Isla del Sol, Titicacameer. (Maar Copacabana vond ik vreselijk.)

Zo… net terug uit Bolovia en mijn top 5 is:

  • salar de Uyuni (nummer 1, zeker)

  • death road

  • beklimming van een Andes gletsjer

  • Isla de Sol

  • La Paz

Net terug van Bolivia en nog vers in mijn geheugen is dit mijn top 5:

  1. Salar de Uyuni (Lagunas met flamingo’s, Vulkanen, Rotspartijen, Woestijn en natuurlijk de Salar => Fantastisch en zo ‘peaceful’

  2. Death Road (Downhill M-Biken van La Cumbre 4.700m naar Coroico 1.500m)

  3. Slenteren / Shoppen in de kleine straatjes van La Paz

  4. De stad Sucre (met zijn witte gebouwen, Casa de Libertad, etc.

  5. Gewoon het land en de mensen zelf, al mogen die eigenlijk ook gewoon op 1 (boven Uyuni) :nod:

  1. Parque Toro Toro: Ligt 6 uur rijden ten zuiden van Cochabamba. Heel mooi park waar je onder andere voetafdrukken van dinosaurussen kan vinden. Daarnaast Canyons, grotten en mooie gebergtes. Y ademas niet duur. Inclusief verblijf, tours en transport vanaf Cochabamba was ik voor het hele weekend slechts EUR 40 kwijt(moet je het wel zelfstandig doen).

  2. **Samaipata: **Ongeveer vier uur rijden vanaf Santa Cruz. Mooie groene valleien. Mooie gebergtes en ligt dichtbij jungle. Je kunt hier trouwens ook de Che Guevarra trail doen.

  3. **Coroico: **Ligt ten noorden van La Paz. Je kunt dit dorpje bezoeken na de Death Road. Geweldig uitzicht.

  4. **Tupiza: **Voor mooie paardrijtochten in dit willde westen look a like omgeving. Daarnaast ook mooi om vanaf hier de Salar Toch te doen van vier dagen.

  5. **San Jose de Chiquitos: **Vijf uur rijden vanaf Santa Cruz. Mooie zwembaden tussen de bergen. Met name bekend vanwege zijn jesuiten kerk.

Afgelopen zomer geweest en dit is onze top 5, maar dan niet in volgorde, gewoon willekeurig 5 geweldige ervaringen!

  1. Op een bootje in het regenwoud vlakbij Trinidad (met zn tweetjes liggend op hangmatten op een boot, een gids die middenin de natuur een heerlijke lunch klaarmaakt, geweldig!)

  2. Deathroad (wederom geluk dat we maar met zn tweetjes waren en de gids. Geweldige adrenalinekick!)

  3. La Paz (Super leuke stad, heerlijk slenteren, gewoon top!)

  4. Natuurlijk Uyuni (de tocht gedaan vanaf San Pedro, de atacama woestijn was ook geweldig trouwens!!)

  5. Tupiza, mooie omgeving, daar paardgereden in het ‘Wilde Westen van Tupiza’.

Zoveel moois in Bolivia, maar dit zijn mijn favorieten:

  1. Sorata naar Rurrenabaque (per mountainbike / boot, 4 dagen)
  2. Zwemmen met rivierdolfijnen in de Rio Yacuma (pampa bij Rurrenabaque)
  3. Salar de Uyuni (4 dagen)
  4. Isla del Sol
  5. Choro trekking