Reisschema Bolivia/Peru

Ik ben van plan om eind juli in 3 weken via Salta in Argentinië door Bolivia en Peru te reizen, maar aangezien dit natuurlijk heel kort is, vroeg ik me af of jullie denken dat het haalbaar is om de volgende dingen te bezoeken in die korte tijd:

dag 1: busreis Buenos Aires - Salta
dag 2: Salta
dag 3: busreis Salta - Uyuni
dag 4: Uyuni
dag 5: bus naar Potosi
dag 6: Potosi
dag 7: bus naar Sucre
dag 8: Sucre
dag 9: vlucht Sucre - La Paz
dag 10: La Paz
dag 11: naar Titicaca
dag 12: Titicaca
dag 13: naar Machu Pichu
dag 14: Machu Pichu
dag 15: Machu Pichu
dag 16: naar cuzco
dag 17: cuzco
dag 18: vlucht cuzco - lima
dag 19: lima
dag 20: vlucht lima - ba

Het is echt een krap schema, dus ik zal wat dingen weg moeten strepen, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat het handigst is om weg te laten. Bijvoorbeeld als ik Potosi en Sucre oversla, weet ik niet hoe ik het snelst vanuit Uyuni in La Paz kan komen…

Misschien is het handiger om vanuit Cuzco terug naar BA te vliegen en Lima over te slaan? Maar eerlijk gezegd lijkt Lima me mooier dan La Paz. Dilemma! Ik weet het even niet meer.

Wat raden jullie aan?

Is het trouwens wel redelijk om een dag steeds te rekenen voor de tijd die je kwijt bent aan transport?

Wel krap inderdaad, ik zou zeggen probeer wat meer tijd te besteden bij de zoutmeren van Uyuni en daarna met de bus vandaar naar La Paz en Sucre en Potosi dan maar overslaan.

ook de reis van titicaca naar MP is erg ver, beter om een nacht in Cusco te blijven en als je nog geen treintickets heb dan die zo snel mogelijk te regelen, liever online van te voren zodat je na een nacht in Cusco meteen de trein in kunt en dezelfde dag nog MP kunt zien.

Het is goed om tijd in te plannen voor het reizen vooral als je met de bus reist.
Succes met de reis en de hoogtepunten zijn de zoutmeren en MP, dus daar zou ik me op concentreren.

Ik denk om te vliegen naar BA je wel via Lima of La Paz moet.

Frank

Ik ben niet zo goed in krappe schema’s beoordelen want ik neem zelf altijd veel meer tijd, maar in ieder geval ben ik het eens met Frank dat je veel meer tijd zou moeten uittrekken voor die zoutvlakte bij Uyuni, dat is een van de mooiste gebieden die ik ter wereld heb gezien. Standaard toertjes duren 3 of 4 dagen. Je hebt ook toertjes die beginnen in het ene land (misschien wel vanuit Salta? Of Tupiza?) en eindigen in Uyuni, Bolivia. Dat is logistiek gezien het handigst.
Je ziet dan gekleurde meren en bergen, flamingo’s in the middle of nowhere, moddergeisers, raar gevormde rotsen waar Salvador Dalí inspiratie vandaan haalde, een gigantische zoutvlakte met mooie patronen en een hotel van zoutblokken, een gek eiland vol metershoge cactussen, een hot spring waarin je kunt badderen… het is allemaal zo bizar en indrukwekkend!

Lima vind ik inderdaad mooier dan La Paz, beide zijn wel de moeite waard maar verdienen elk wel meerdere dagen, wil je echt toe komen aan de mooie dingen zien. Lima is wel wat minder populair, de meeste mensen vinden het een rotstad, maar als je interesse hebt kan ik je wel verwijzen naar een lijst met goeie tips. De stad heeft echt veel mooie dingen.
Lima is goedkoper om op / vanuit te vliegen dan La Paz.
Vliegen van het ene land naar het andere is hoe dan ook ERG duur in Zuid-Amerika, dus vergis je daar ook niet in.

Vergeet ook niet dat juist de natuur en de ruïnes in deze landen erg indrukwekkend zijn. Er zijn ook mooie steden, maar zie je reis niet als een aaneenschakeling van stedenbezoekjes. In Peru is bijvoorbeeld de Colca Canyon super, een canyon dieper dan de Grand Canyon waar je gigantische condors kunt zien vliegen en ook weer in een hot spring kunt zwemmen.

Al met al lijkt jouw schema mij een nachtmerrie van alleen maar onderweg zijn en bijna nooit ergens meer dan een uur rustig kunnen genieten. Sorry dat ik het zeg! Zelfs reisorganisaties proppen over het algemeen niet zoveel in 3 weken. Zelfs 4 weken voor alleen Peru en Bolivia zou al heel weinig zijn, laat staan minder weken en meer landen.
Het is denk ik alleen te doen als je veel vluchten gebruikt en dat is superduur.
Er hoeft maar iets mis te gaan met stakingen of een kapotte weg of kapotte bus of dat je ziek wordt, (of wat er dan ook allemaal mis kan gaan) en je zit al in de problemen met je schema.
Is er een speciale reden dat je op Buenos Aires vliegt? Waarom niet op Lima, hou het bij één of twee landen, en bewaar Argentinië (+ Chili?) voor een toekomstige vakantie?? (als het daar zomer is!!)

Mocht je toch zoveel willen zien in zo’n korte tijd, dan loont het allicht de moeite om toch eens te kijken naar georganiseerde reizen, want dit schema zal je erg veel stress kosten om het allemaal gepland te krijgen! En erg veel geld kosten. Juist de voordelen van zelfstandig reizen kun jij in dit geval niet benutten: ergens langer blijven als je het leuk vindt; de tijd nemen om zelf een leuk hotel te zoeken; kosten besparen door langer op een plek te blijven en bussen te gebruiken; vrijheid en flexibiliteit… dat soort dingen heb jij geen tijd voor. Dus dan kun je wellicht beter die regel-dingen uit handen geven en lekker achterover leunen terwijl een organisatie jou in sneltreinvaart langs de highlights van drie landen voert. Qua kosten zou ik het knap vinden als je het zelf goedkoper zou weten te doen… met zo’n krap schema.

In juli is het volgens mij best wel hoogseizoen in die landen omdat dan de VS en Europa hun grote vakanties hebben. Dus ook nog kans dat het lastiger is om ter plaatse hotels te vinden. Misschien kom je ook nog feesten tegen die zorgen voor extra drukte, is Inti Raymi in Peru bijvoorbeeld niet in juli??

Oef hoe meer ik erover nadenk hoe vermoeiender dit schema me lijkt! :slight_smile:

Suerte,
Cécile

1 like

Dankje voor de tips en meningen!!

Het is idd een erg strak schema en ik weet het, het is niet bepaald de ideale reissituatie, maar het probleem is dat ik echt niet langer weg kan. Ik zit nu in Buenos Aires en heb hier tot 17 juli tentamens en 14 augustus gaat mn vlucht naar NL (vanuit BA), dus het zit allemaal en beetje krap…

Ik heb inmiddels de boel een beetje omgegooid, wat dingen weggestreept & aan toegevoegd (hoewel het dan natuurlijk niet opschiet, maar goed)…

Mn voorlopige schema:

dag 1: busreis Buenos Aires - Salta
dag 2: Salta
dag 3: tour Salta - Uyuni
dag 4: Uyuni
dag 5: Uyuni
dag 6: Uyuni
dag 7: trein Uyuni - La Paz
dag 8: La Paz
dag 9: via Titicaca naar Puno
dag 10: Puno - Arequipa
dag 11: Arequipa
dag 12: Arequipa
dag 13: Valle del Corca
dag 14: Valle del Corca
dag 15: naar Cuzco
dag 16: Machu Pichu
dag 17: Machu Pichu
dag 18: Machu Pichu
dag 19: terug naar Cuzco
dag 20: vlucht cuzco - ba
of misschien, nog eerst naar lima en vanuit daar terug, maar dat kost weer een hoop meer tijd en mocht er iets mis gaan mis ik mn vlucht naar Amsterdam, wat niet erg handig zou zijn.

Denken jullie dat bijvoorbeeld trein- en busreizen ter plaatse te boeken zijn of moet dat echt van te voren? Ik denk namelijk niet dat ze in Bolivia erg up-to-date zijn wat betreft e-tickets etc?

Treinen en bussen van tevoren boeken is lastig, alleen voor de trein naar Machu Picchu moet je dat volgens mij wel proberen.
Inderdaad hebben de meeste maatschappijen geen website of hij is niet up-to-date.

Tussen La Paz en Uyuni zou ik ook een bus kiezen, daar gaan er veel meer van en die zijn goedkoper en sneller. Treinen hebben vaak urenlange vertragingen (ik heb 11 uur in een woestijn gestaan op de grens tussen Chili en Bolivia).

Om tijd te winnen zou je ook nachtbussen kunnen gebruiken. Let dan wel erg goed op je handbagage (slaap er bovenop als kussen). En let op of een bus wel verwarming heeft, zo niet (of bij twijfel of die wel werkt) neem dan veel warme kleding en een muts mee als handbagage.

Je zou een dag minder voor Arequipa kunnen uittrekken en een dag meer voor het Titicacameer, om de eilanden te bezoeken en te overnachten bij een lokale familie. Vooral de drijvende rieten eilanden zijn uniek (maar erg toeristisch… maar ja dat is met wel meer highlights).

Wat dacht je van dit reisschema?

1. BA-Salta
    Busrit van 22 uur, hou daar rekening mee…en koop bij aankomst direct je busticket naar je volgende bestemming. Vliegen op Salta is ong. 100 euro, scheelt je wel een hoop tijd…
  2. Salta
    Hosteltip: Inti Huasi, vlakbij het busstation.
  3. Salta - Tupiza
    Is veel dichterbij dan Uyuni, nl. vier uur vanaf de grens, en veel leuker/mooier.
    4,5,6,7 Tour Tupiza - Uyuni + nachtbus La Paz
    Geweldige vierdaagse tour die eindigt bij de zoutvlaktes en verder zoals beschreven door Cecilia. Ga met Tupiza Tours, die zijn supergoed en kunnen ook je aansluitende busticket naar La Paz voor je regelen. www.tupizatours.com. Daar vind je ook emailadressen. De eigenaresse heet Beatriz, spreekt redelijk engels en is heel behulpzaam).
  4. La Paz
    (rust vooral lekker uit die dag!)
    Hosteltip: The Adventure Brew. Hebben ook een travel agency ter plaatse waar je een busticket kunt kopen voor de volgende ochtend heel vroeg naar Copacabana. Je wordt opgepikt bij het hostel, dus lekker makkelijk. Koop weer direct bij aankomst in Copacabana je busticket voor de dag erop.
  5. La Paz - Copacabana (Titicaca)
  6. Copacabana - Puno - Cuzco
  7. Cuzco
  8. 's middags busje Cuzco - Ollantaytambo + 's avonds trein Agua Calientes (voor MP). Treintickets zijn online te boeken via www.perurail.com, mits je een visa card hebt. Heb ik ook gedaan, werkte prima.
  9. Machu Picchu + trein terug naar Cuzco (evt. weer via Ollantaytambo, dit is veel goedkoper nl)
    Tip: sta om 4 uur op, dan zie je de zonsopgang bij MP en kun je evt. Wayna Picchu beklimmen voor een schitterend uitzicht over MP.
  10. Cuzco + nachtbus Arequipa
  11. Arequipa
    Tip: Sla het Santa Catalinaklooster niet over en trek er voldoende tijd voor uit.
    16, 17, 18 Colca Canyon
    Of een extra dagje Arequipa + 2 dgn wat anders wat je leuk lijkt: die vallei of bijv. al richting Lima via de Nazca-lijnen en Huacachina nabij Ica (een oase in de woestijn waar je kunt sandboarden van de enorme zandduinen).
  12. bus Lima
  13. vliegen BA

Veel hostels kunnen je trouwens ook helpen met boeken van bustickets of weten hoe je het het beste kunt aanpakken. Volgens mij is het niet mogelijk van Cuzco naar BA te vliegen. Dan moet je eerst naar Lima vliegen.

Groetjes,

Eva

Overigens hoef je je geen zorgen te maken over een slaapplaats in Agua Calientes (bij MP). Zodra je de trein uitstapt staan er diverse mensen te flyeren voor goedkope hostels (die van ons was echt prima en schoon). Gewoon je bed induiken en de wekker vroeg zetten. De eerste bussen naar MP gaan om vijf uur geloof ik.

Mocht je Wayna Picchu willen beklimmen, loop dan na de ingang van MP helemaal door naar de achterzijde (gewoon de bordjes volgen). De eerste honderd gegegadigden mogen 's ochtends de berg beklimmen. De tweede honderd mogen 's middags en that’s it. Ik vond dat het gaafste, had het niet willen missen. Het is wel zwaar, want heel steil!

Onwijs bedankt voor jullie tips!!! Eva, heb je zelf ook ongeveer dit schema afgelegd? En is het te doen met de hoogte, ik hoorde bijv. dat je het in het begin rustig aan moet doen dat je eraan kan wennen?

La Paz kan wel heftig zijn, ook al zou je het rustig aan doen. La Paz ligt op bijna 4000 meter. Ik had zelfs al last op 2700 meter… Het verschilt per persoon en ook per keer! Jaren later had ik bijvoorbeeld helemaal geen last op 3400 meter.

Rustig aan doen, veel water en thee drinken, geen alcohol of zwaar eten, veel slapen…
Je lichaam heeft tijd nodig om extra bloedlichaampjes aan te maken die de (weinige) zuurstof kunnen vervoeren. De meeste mensen hebben gemiddeld 3 dagen rustig aan doen nodig voordat ze een beetje gewend zijn, maar sommige mensen moeten echt weer even dalen, en het later opnieuw proberen. Je kunt eraan dood gaan, dus lees je even goed in.

Hoi,

Ik heb qua tijdsbestek en highlights idd min of meer hetzelfde schema gedaan tijdens mijn reis van zes maanden. Een vriend van me kwam me opzoeken en die wilde veel zien in relatief weinig tijd, dus wij hadden ook een vrij strak schema en ik had veel vooraf geboekt en geregeld om die reden. Ook de nachtbussen, treinen en tours gedaan zoals in het schema dat ik je gaf.

Alleen begon ik in Arequipa (waar ik al zat voor een weekje Spaans, heb daarvóór ook Colca Canyon en het sandboarden in Huacachina gedaan) en eindigde ik in La Paz. Ons schema van vier weken: Arequipa-Cuzco-MP-Cuzco-Puno-Copacabana-La Paz-3 dgn jungle-Rurrenabaque-3 dgn pampas-La Paz-Oruro-Tupiza (+dagje paardrijden, super!)-4 dgn tour zoutvlaktes Uyuni-La Paz. Ik ben daarna vrijwilligerswerk gaan doen met wilde dieren, dat was in de buurt van La Paz, bij Coroico aan het einde van de World’s Most Dangerous Road. Geweldig!!! Zowel de trip van vier weken als het vrijwilligerswerk.

Wat betreft de hoogte: daar moet je zeker voorzichtig mee zijn en het rustig aan doen. Nou zou jij eventueel beginnen in Tupiza en vanuit daar de trip naar de zoutvlaktes doen. Hoogtes van meer dan 5600 meter. Maar je zit lange dagen in de jeep, dus in die zin doe je het gewongen rustig aan ;-). En zorg er vooral voor je veel water drinkt, niet te zwaar eet en weinig tot geen alcohol drinkt. Ieder mens reageert er anders op, sommigen hebben geen last en anderen veel, maar ik had tijdens de tour totaal geen last van de hoogte. Wél in La Paz en dat wijt ik dan maar aan een combi van de hoogte en de uitlaatgassen. Hou het gewoon in de gaten en doe inderdaad een beetje rustig aan in het begin. Ben geen arts, maar dit zijn de adviezen van iemand die het ook heeft gedaan en lang niet altijd in de gelegenheid was langzaam te stijgen.

Groetjes

Haha, zie nu pas de reactie boven die van mij, met dezelfde adviezen. Veeeeeel cocathee drinken ook, het helpt echt! Met een beetje suiker is het erg lekker, vind ik.

Haha ja het zijn de standaard adviezen maar het helpt ook echt.
Door alcohol bijvoorbeeld droog je uit, terwijl je juist extra vocht nodig hebt. (Ik geloof dat koffie ook niet zo goed is.)
Maar toen ik net voor het eerst op wat hoger gelegen gebied kwam en me helemaal suf dronk aan cocathee en water, moest ik daar wel enorm vaak van plassen dus time het ook een beetje handig! Niet 2 liter drinken vlak voor een lange jeepreis! :slight_smile:
Ja cocathee met honing of suiker is erg lekker.

Hier nog wat tips, wel van leken…

Ik ben een van die mensen die erg tegen het gebruiken van symptoombestrijders zoals Diamox is… de symptomen maskeren kan gevaarlijk zijn vind ik, je hebt die symptomen juist nodig als signaal van je lichaam dat je moet dalen.

Wél in La Paz en dat wijt ik dan maar aan een combi van de hoogte en de uitlaatgassen. Hou het gewoon in de gaten en doe inderdaad een beetje rustig aan in het begin. Ben geen arts, maar dit zijn de adviezen van iemand die het ook heeft gedaan en lang niet altijd in de gelegenheid was langzaam te stijgen.

Klopt, La Paz is wat dat betreft een irritante stad. Het centruim ligt op 3600 meter hoogte, en El Alto (het vliegveld) ligt op 4000 meter. Maar door een combi van smerige uitlaatgassen, en het feit dat er geen straat horizontaal loopt, lijkt het in La Paz erger te zijn. Sowieso mijn stad niet trouwens La Paz.

De mijne ook niet eerlijk gezegd, geef mij Sucre maar, alleen je kunt niet echt om La Paz heen met zo’n reis. En ik moet zeggen, na een week wist ik het als stad wel beter te waarderen dan in het begin. Sommige wijken zijn best prima, het heeft een mooie ligging en het heeft ook wel een leuk uitgaansleven vind ik.

Mijn huisarts weigerde het me om die reden ook te geven voor vertrek.

Ik heb uiteindelijk ook redelijk wat tijd doorgebracht in La Paz hoor. Vooral omdat het zo’n mooie uitvalsbasis is he (op en neer naar Rurre, Chacaltaya, maar ook dingen die ik niet gedaan heb als death road en Huayna potosi). Maar toch, een mooie stad is het niet (1 mooi plein geloof ik), die hoogte en uitlaatgassen zijn irritant, en ik vond het uitgaansleven niet zo boeiend (misschien niet goed gezocht). Daarna naar Cochabamba gegaan, en dat vond ik eerlijk gezegd wel een lekkere stad om even bij te komen. Wel niks te doen helaas. Sucre was ook wel ok, maar beetje overrated hoor vond ik.

Ik vond La Paz ook niet super. Werd gek van die steile straatjes in combinatie met ademnood door de grote hoogte. En inderdaad wat een stank en uitlaatgassen, en viezigheid overal op straat. Alleen de kathedraal vond ik wel mooi, ook omdat ik daar Kerstmis heb meegemaakt. Oh ja en de begraafplaats is heel mooi.

Ik vond Sorata vooral een erg leuk stadje. En Sucre ook mooi.

En ter vergelijking is Lima ook wel een stinkstad met veel smog, maar daar heb je wel veeeeel meer mooie dingen te zien, bijzondere wijkjes, mooie pleinen, leuke cafeetjes, parkjes, oude gebouwen en kerken, china town, etc.