Wat is het ineens stil op ons forum?

Beste Lezers,

Het is de afgelopen dagen ineens stil op ons forum;zijn jullie met andere dingen bezig?

Sinterklaas,Kerstmis?

Wij die hier wonen gaan anders met die gevoelens om;morgen weer een dag.

Sta er verder vanaf maar heb wel gevoelens over de feestdagen;hoe gaan jullie er mee om?

Moet eerlijk bekennen dat ik “sinterklaas,wie kent hem niet” van het Goede Doel gedownload heb en regelmatig beluister.

Zou graag reacties horen van degene die hier wonen.

Groetjes,

Jullie forumbeheerder,

Hans.

ook reacties van iemand die hier woont?

ik heb het inderdaad wel erg druk met sinterklaas en kerst.
in de winkel is het erg druk, en ook thuis. we vieren het 2x (afgelopen vrijdag en morgen) en het is gewoon ontzettend gezellig. ik zou het ook niet willen missen hoor, en kan me best wel voorstellen dat mensen die hier in deze periode nu niet zijn dat wel een beetje doen. hoe gezellig je het daar ook kunt maken met zn allen, het lijkt me toch anders. wij zijn echt al weken aan het voorbereiden en met elkaar aan het smoezen over de kado’s en gedichten en surprises voor de ander, iedereen weet al van elkaar wie hij heeft, maar niet wie jou heeft, hartstikke gezellig gewoon.

en inderdaad, volgende week ga ik met mn moeder een kerstboom kopen (mijn allereerste eigenste) en die ga ik ook versieren en mn kerststalletje opzetten e.d. en dan kerstmis natuurlijk met de hele familie.
vind december zeker een ontzettend gezellige periode.

en Hans: das toch een hartstikke leuk liedje :wink: zo blijf je toch nog een beetje in de stemming

Jaja wij missen Sinterklaas best wel. De pepernoten, marsepijn etc.
Met kerst zijn we wel veel bezig. Cadeautjes kopen en de kerstboom staat al in huis en ook in onze Lounge Bar! Eerste kerstdag zijn wij gezellig met vrienden en tweede kerstdag zijn we open! Met oud en nieuw hebben we ook leuk een feestje in onze Bar.

Groetjes Stacey!

Hallo Hans,

Kijk ook regelmatig naar het forum,maar er beweegt weinig. En bijna geen vragen.
Sinterklaas, denk ik ook wel aan, maar de kleinkinderen wonen in Belgie,heb geld gestuurd naar mijn dochter kan ze dan kopen wat de kinderen graag willen. De kleinste wil een driewieler fietsje vertelde ze me en het meisje was gisteren nog een brief aan het schrijven naar Sinterklaas vertelde ze me,ze was prentjes aan het uiknippen wat ze allemaal wilde om bij de brief te plakken. Zo , mijn dochter regeld dit dan wel voor mij. Al zou ik er liever zelf bij zijn.Die dagen denk ik dan ook aan de mooie tijd dat ik zelf kind was ,hoe het in onze tijd ging…en dan de tijd van mijn eigen dochter en haar wensen. Nostalgie, herinneringen en zoveel mooie dingen noemen ze dat. Het was mooi …

Met kerst dezelfde gevoelens, mijn cd’s met kerstliederen heb ik ook al uit de kast gehaald ,kan ik toch wat kerstmuziek beluisteren. Heb vandaag een paar kaarsen met kerstversiering gekocht bij Migros . Kwestie om iets van sfeer te hebben. Dit mis ik toch ook de gezelligheid van de familie rond de kerstboom en de geschenkjes, de nieuwjaarsbrief van de kleinkinderen.

Stuurt mijn dochter dan wel op. Maar het is toch anders, die dagen mis ik echt ook mijn moederland.
Elk jaar terug zeg ik, met de eindejaarsfeesten ga ik naar Belgie, maar altijd komt er iets tussen. Zo dit jaar ben ik vanaf de 23 ste december in Side, zal dan met kerst daar ergens op hotel zijn. Maar niets boven je eigen kerstboom en kerststal in je eigen land. Ik mis die kerstsfeer en die echte kerstmarkten wel van bij ons. En sneeuw met kerst bij ons in europa is toch zo mooi,daar kan het mooie weer en de warmte hier volgens mij niet tegen op.
Ik heb echt heimwee met die dagen…maar gelukkig is er televisie en zijn er veel kerstprogrammas op de europese zenders, blijf ik een beetje in de sfeer.
Ik denk dat velen dit zelfde gevoel hebben. Kerst en Nieuw is zo mooi als je met je kinderen en kleinkinderen samen kan zijn of met je eigen familie…maar helaas…mischien volgend jaar???

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Ja,Franka,

Steevast met kerst ben ik in nederland,vier het samen met mijn moeder.
Familie,vrienden en kennissen zoek ik dan weer op;heel veel gesprekstof.
Een tijd van bezinning,daarvooraf regel ik een hoop zaken waar je voor aanwezig moet zijn in nederland.
Immers,tussen kerst en oud en nieuw ligt zo’n beetje heel holland plat.
Toch gaat het na 14 dagen weer kriebelen;dan moet ik terug,naar mijn katten,mijn huis.
Ben daar een vreemde,toerist in eigen land.Heb er niks,plus de kou,daar kan ik slecht tegen.
Een keer heb ik het hier gevierd maar dat leeft hier niet;20 graden,een blauwe lucht en je omgeving snapt er niks van.
Nee,kerst vier ik in nederland.

Groetjes,

Hans.

Ook ik mis met de feestdagen ons eigen landje wel!

Mijn familie had mij en mijn vriend hier een surprise pakket gestuurd voor Sinterklaas avond, dat hebben we gisteren gevierd omdat mijn vriend vanavond naar Muğla moet (üniversiteit, hij heeft 's avonds les), maar dat gaat nu toch niet door omdat hij gisteren door een bij is gestoken in zijn duim en vanmorgen wakker werk met een hele opgezwollen hand, niet normaaş, het glimde helemaal, de hele morgen in het ziekenhuis gezeten en nu zijn we dan eindelijk thuis en mijn vriend ligt op met met een hand als een ballon en behoorlijke koorts!
Maar onze avond gisteren was super gezellig, in de surprise hadden ze een cd gestopt met allemaal Sinterklaas liedjes (Van Henk Temming gloof ik), dus die gisteren geluisterd, en pepernoten en een chocoletter voor ons en een spel scrablle met choc, als je won mocht je de letters eten, en gedichtjes op een mooie kaart en kadootjes (een lekker reukje voor ons beide)…Het was echt super leuk en we hebben een leuke Sint avond gehad gisteren!
Toch heb ik de aankomst van de Sint wel gemist met zijn boot omdat ik nog geen Nederlandse tv heb hier, het is voor kinderen maar ik vind gewoon dat dat wat heeft!

Kerst vieren mijn vriend en ik ook gewoon!
Ook heeft mijn familie alweer een kerstpakje naar ons gestuurd!
De kerstboom is al in huis en een kerstmannenpop en sneeuwmannen, in de grote supermarkten zoals Migros en Tansaş en de Gima verkopen ze veel kerstspullen maar toch mis ik ook de kerstmarkten en alle huizen versierd enz.
Toch gaan we er gewoon ook weer een hele leuke kerst van maken hier in Turkije!

Met Nieuw-Jaar gaan we meestal naar de barstreet, super leuk maar toch mis je wel het thuis zijn met familie en het jaarnieuwskijken en vanalles leuk op tv en oliebollen eten en dan naar buiten en met de hele straat vuurwerk afsteken, ik heb hier met nieuwjaar nog geen vuurwerk gezien, en dat hoort er toch echt bij vind ik, en dat in het centrum van Marmaris!

Zo mis ik dus wel wat dingetjes van mijn thuislandje maar hier vieren we alles net zogoed en het is ook super gezellig en leuk en Marmaris is versiers met sterren en zelfs in het midden een soort grote kerstboom!

Door dit onderwerp wil ik nu gaan kerstshoppen, ik wilde nog zo’n groot pluche rendier en toevaliig net in een boekjes gezien van Koç Taş, 50 cm groot en zo’n dikke snuit, ga ik nu toch even kijken!

Heel veel groetjes vanuit İçmeler…:wave:

Tjsa, als leerkracht ben je weer op een hele andere manier met Sint en Kerst bezig.

Vanochtend hadden we surprises in de de klas.
Ik geef nl. les in de Middenbouw.
De mooiste dingen waren gemaakt een computer, voetbalveld, mobile telefoon, stoomboot, een paardenhoofd en nog veel meer.
Ik kreeg een vliegtuig met een fake ticket voor Turkije, met erin een kaars en deodorant. We doen op school voor 3 euro iets geinigs. Ik had een heel spel bedacht om de cadeautjes uit te delen.
Vanmiddag haaden we allerlei toneelstukjes, playbacken, dansjes, en een breakdance nummer.

Volgende week gaan we de kerstboom in de klas zetten en mooie versieringen maken.
Ik werk op een Chr. school, dus vieren we het met de kinderen en de ouders in de kerk. Daar wordt een heel programma voor samengesteld.

Natuurlijk vier ik dit soort feesten ook nog in familiekring.

Het is op zich een gezellige tijd met z’n allen en we proberen maar te genieten.

groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Hallo çicek,

Je hebt dezelfde gevoelens als ik. Mis ook echt mijn thuisland maar alleen met kerst en Nieuw. En zoals Hans zegt, de sfeer van in Nederland kan je hier nooit hebben.Ik leef hier dan ook alleen, is ook nog anders of met jullie beidjes samen zijn en je hebt nog ouders die het voor jullie gezellig maken.

Ik hoop dat die duim snel genezen is. Moet je gestoken worden van een bij in december.

In Kusadasi hebben we ook een kerstboom op de boulevard, en wij hebben wel … VUURWERK op het strand hier aan de Boulevard. En dat vind ik dan wel leuk. Zoals je zegt ,dit hoort er dan wel echt bij, horen om 24 u dat het echt nieuwjaar is.
Ik vind het wel vervelend dat het hier een uur later Nieuwjaar is dan in Belgie, moet ik een uur vroeger mijn dochter opbelllen om Nieuwjaar te wensen.,terwijl het nieuwe jaar er dan nog niet is. Zou dan ook liever persoonlijk bij hen zijn,maar wie weet???..mischien volgend jaar.

Groetjes ut Kusadasi,
Franka

Beste Cicek,

Ben ex-apothekersassistent en als ik het verhaal zo hoor van je vriend duidt dat op een acute allergische reaxtie op de steek.
Dat kan verholpen worden door een injectie met een anti-histaminica(latijns voor geneesmiddel tegen allergie)
Dat betekend wel dat als hij in de toekomst werderom een steek krijgt de reactie erger zal zijn dan nu.

Met oud en nieuw dan gaat het dak eraf bij Wiels restaurant;hoop dat ik het dan nog trek want ik land om 00.15 de ochtend van de 31e in Antalya.
Vuurwerk en het glas heffen met nederlanders en engelsen…

Groetjes,

Hans.

Beste Franka,
Ik mis ook alleen mijn eigen landje heel erg met de feestdagen!
Maar mijn ouders en mijn vriend maken het inderdaad heel leuk voor mij!
Ja, wordt je gestoken door in bij midden December, maar we hebben echt een bijenplaag hier, is het bij jullie ook zo erg?!

Hans, bedankt voor je reactie!
Mijn vriend is dus 3 dagen geleden in zijn duim gestoken door een bij maar al zijn vingers en zijn hand en zijn arm tot aan zijn elleboog zijn nog steeds als een ballon en rood en warm en het doet erg pijn!
We zijn 3 dagen terug toen het gebeurde meteen naar het ziekenhuis gegaan en hebben ze hem een injectie in zijn bil gegeven, een antihistaminik - antialerjik, het heet ‘Avil’ Ampul IM/IV 2 ml (daar kan ik uithalen dat het zowel intramuscileer als intraveneuz gegeven kan worden, ik heb 1 jaar de verpleegkundige opleiding gedaan) verder staat erop Feniramin hidrojen maleat, na mijn inzien is dat de goede injectie!
Verder hebben we een doosje met 5 van die ampullen mee naar huis gekregen zodat we als hij nog eens gestoken wordt meteen met zo’n ampul naar de dichtsbijzijnde dokter of ziekenhuis kunnnen gaan!
Veder hebben we ook een flesje Amoniak gekregen zodat als het nog eens gebeurd we dat meteen erop kunnen doen!
Nu moet hij 2 keer per dag ‘Roxin’ slikken en 3 keer per dag ‘Dicloflam’!
Na de injectie moest je binnen 2 uur al resulaat zien dat het minder werd maar het is nog steeds hetzelfde na 3 dagen!
Weet U misschien of dat normaal is (naar mijn inzien niet) en weet U misschien wat me moeten doen, ik denk gewoon weer opnieuw even langs gaan!
Ik hoop dat het snel geneesd!

Heel veel groetjes uit İçmeler…:wave:

Vieren de Turken ook kerst dan op 24 en 25 december ?

Zo’n beetje wel ja!
Het huis van onze buren is al helemaal van onder tot boven met rode lampjes versierd en mijn schoonfamilie heeft de kerstboom al in huis!
Zij vieren het niet als ons, ze vieren het op oudjaarsavond en dan nieuwjaarsdag!
Dat noemen ze ook Kerstmis maar mijn vriend en ik vieren het ook dan nog op 24, 25 en 26 December!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…:wave: