Geweldige routes Kohraya! Hmmm, ik zou ze zo ten uitvier willen brengen, alleen niet in de gegeven tijd…
Wat is het doel van je reis? Wil je zo snel mogelijk zo veel mogelijk zien en alleen voor de highlights gaan, of wil je wat meer verdieping? Gaat het om de bestemming of om de reis? Want hoewel lange bobbelige busreizen op het moment zelf niet altijd je-van-het zijn, zijn ze wel een manier om van het landschap te genieten, in contact te komen met locals en om de cultuur en gebruik van een land te leren kennen…
Uitgaande van route 1, zou ik niet EN naar Borneo gaan, EN naar peninsular Maleisie. Borneo is geweldig, veel natuur, supergroen en wilde Orang Utans zijn absoluut een van de meest bijzondere dingen die ik ooit heb gezien. Zo groot en toch zo gracieus! Aan de andere kant: wanneer je even minder primitief wilt reizen en behoefte begint te krijgen aan steden i.p.v. afgelegen dorpen en ‘inheemse’ stammen, dan kun je voor de afwisseling beter naar het schiereiland gaan. Bovendien is het weer daar in onze wintermaanden beter
. Maar zelfs wanneer je deze aanpassing aanbrengt, is het nog een hoop vliegen…
Dus blijft route 2 over. Meer reizen over land en een minder strakke planning. Indonesie is mooi en afwisselend, je zult je niet vervelen. Vulkanen: de Bromo (in het oosten) en de Tranguban Perahu (bij Bandung). (De Merapi bij Yogya is even geen aanrader…). Jungle: behalve Sumatra kun je naar Pangadaran op Java. Lieftallig dorpje, maar op het moment een beetje leeg door de uitblijvende touristenstroom. Wat over blijft: jungle voor trekkings, apen en andere beesten, stranden en heerlijke verse vis!
Zelf ben ik niet kappot van Taman Negera in Maleisie, met name omdat het afgeladen vol was met touristen toen ik er was (zomer 2004). En hoewel ik ook heel erg van planten hou, miste ik de beesten toch wel!
Mocht je er toch heen willen: plan een paar dagen in KL, bezoek de Petronas Twin Towers, de KL tower, Little India en natuurlijk Merdeka Square.
OK, dan nog over het vliegen: kijk op http://www.airasia.com voor goedkope vluchten binnen Azie naar een groeiend aantal bestemmingen. Wanneer je op tijd boekt, is dit meestal de goedkope maatschappij. Voor binnenlandse vluchten binnen Indonesie kan ik Lion Air (of Merapi) aanraden. Niet te boeken vanuit NL (kan alleen voor het duurdere Garuda, al hebben die soms ook scherpe aanbiedingen), wel op vele plekken binnen IND. Geen probleem wanneer je slechts een paar dagen voor vertrek boekt, tenzij er net feestdag is. Leberan is echter eind oktober al, dat scheelt… :retard:
Voor meer tips zou ik je wilen verwijzen naar mijn eigen reissites:
http://www.ikreis.net (Java, Maleisie Peninsular, Borneo en Thailand)
http://www.outofasia.nl (meer Thailand, Bali en Sulawesie)
En voor een goede en goedkope chauffeur/gids op Bali, stuur een mailtje naar Made: [EMAIL=“bali_happy2004@yahoo.com”]bali_happy2004@yahoo.com (Hij regelt ook vliegtickets enzo.)
Ehhhh, voor meer info moet je maar mailen… Zit de komende 3 maanden in IND…
Jenny