Wat is beter georganisserde rond reis of op eigen initiatief rondreizen???

:zon02:Hallo lieve mensen:zon02:,

Mijn vriend en ik willen graag een rondreis maken door maleisie maar we zijn totaal onervaren. Wellicht kunnen jullie ons een handje helpen. Wat is beter, veiliger, goedkoper, leuker? het probleem vind ik bij georganiseerde rondreizen daar zitten vaker excuries tussen die me niet echt aanspreken wanneer je het op eigen initiatief doet heb ik de angst dat dat dan niet goed gaat geen slaap plek slechte hotels etc???
Ik hoop dat iemand mij tips kan geven wat ik het beste kan doen.
alvast bedankt!

hallo lompie, Maleisie is een land waar je prima zelf kan rond reizen, ook als je onervaren bent, zoals overal op deze wereld zul je op moeten letten maar het is een veilig land om te reizen, of het goedkoper is dat hangt er helemaal vanaf hoe je het daar ter plaatse doet, je kan dure hotels nemen en goedkope guesthouses, vaak is de vliegreis wel wat duurder maar het verblijf weer goedkoper persoonlijk vind ik het wel altijd leuker want als het je ergens goed bevalt blijf je gewoon wat langer en als het je niet bevalt ga je er gewoon meteen weer weg
en je angst dat je geen goede slaapplek zal vinden is niet terecht wees maar gerust want je vind overal wel leuke/goede slaapplekken als het je eerste keer is dat je zo zou gaan reizen raad ik je wel aan een lonely planet van maleisie aan te schaffen en voor je zelf een globale route uit te stippelen dan kan je hier met je LP alvast uitzoeken wat je zoe willen zien hoe er te komen en waar te slapen dan kan je daar ter plaatsen makkelijker je weg vinden, ik denk dat als je ooit zo gereisd hebt je niet meer georganiseert wilt, vooral niet als je bedenkt dat als je dit vaker zou doen je er steeds “beter” in wordt

Wat beter is voor jou, hangt heel erg van jezelf af!

Maleisië is absoluut niet moeilijk om door rond te reizen, en het is zeker niet moeilijk om een slaapplek te vinden. Ikzelf loop gewoon ergens binnen, maar als je dat eng vindt kun je ook de dag vantevoren telefonisch reserveren. Op internet zijn namen en telefoonnummers van slaapplaatsen te vinden, maar je kan ook een reisgids kopen als de Lonely Planet.

De Lonely Planet is ook handig om in op te zoeken hoe je het best tussen de verschillende steden kan reizen. Er staat niet in hoe laat bv. bussen precies vertrekken, maar je vindt wel een indicatie van de reistijd en het aantal bussen per dag. Ter plekke kun je precieze tijden navragen.

Er zijn veel bureautjes waar je excursies kan boeken, bv vanuit Kuala Lumpur naad Taman Negara of de Batu Caves. Meestal kun je gewoon devolgende dag terecht, je hoeft niet echt bang te zijn dat dingen vol zijn.

Zelf reis ik dus liever zelf dan georganiseerd, juist omdat je dan vaak leuke onverwachte dingen meemaakt en meer in contact komt met de lokale bevolking. Maleisië is absoluut veilig!!!

Hoi,

ik ben afgelopen september voor het eerst in mijn eentje gaan backpacken naar Borneo, nooit eerder gedaan maar super leuk. Geen enge of onveilige dingen meegemaakt. Ik vond t helemaal tegek, de mensen zijn zo vriendelijk!

Het hangt er vanaf wat je tijdens je reis zoekt waar je voor kiest (wel of niet georganiseerd):

• wil je juist in een groep reizen of niet
  • met een groepsreis zie je vaak in heel korte tijd heel veel, dat is vaak moeilijk om zelf zo te regelen.
  • wil je zelf veel regelen of vind je t lekker dat anderen alles voor je regelen.

Maar als je zelf gaat is Maleisie/ Borneo een heel geschikt land om dit eens uit te proberen!

groet
Hester

bedankt voor jullie reactie, ik heb nog een vraag je kan het natuurlijk zo duur maken als je wilt maar welk bedrag is reëel voor de reis inclusief excursies tickets etc we willen eigenlijk 3 weken gaan maar de laatste week willen we niet rondreizen maar verblijven in een luxe resort. Kunnen jullie me ook wat tips geven over de excursies wat MOET ik gezien hebben. Ik ben dol op mooie ongerepte natuur. hoe is het om bij de iban stammen te verblijven?

Afhankelijk van wanneer je naar Maleisie wilt gaan, kost een ticket meestal tussen de 700 en 850 euro. Kan goedkoper als je bv uit Brussel (Egypt Air) of Dusseldorf (Emirates) vliegt, maar het kan veel duurder.

Ter plekke zou ik voor twee personen rekenen op 40 euro per dag. Je wilt wat luxe de laatste week, laten we er dan maar 50 euro per dag van maken. Daarvan kom je met zijn tweetjes goed rond.

In het slechtste geval kost de vakantie 850 + 21*25 = 1375 EUR pp.

Aangezien je maar 3 weken gaat en een week wilt genieten, blijft er maar twee weken om te reizen. Daar gaat je vlucht vanaf, en dus houd je iets meer dan 1.5 week over. Ik zou er daarom voor kiezen om OF op het schiereiland te blijven, OF naar Borneo te gaan.

In 1.5 week is het leuk om te vliegen op KL, en daar rustig rond te kijken. Ga dan naar Taman Negara en/of Cameron Highlands voor iets van natuur, en sluit je reis af op bv Langkawi of Perhentians. Meer zou ik niet doen, omdat je dan alleen maar aan het racen bent!

Nou dat scheelt een hoop geld. heb je de excursies en eten etc ook meegerekend? namelijk een georganiseerde reis zit je tegen de 2000 of meer p.p. Ik neem aan dat het niet veel uitmaakt of ik de excursie in Nederland boek of daar?

groetjes

Als je niet al te luxe overnacht in Maleisie (maar wel warm water, en airco) dan ben je ongeveer 25-30 euro per nacht kwijt. (En je kan ECHT voor minder ook overnachten, maar dan zit je niet in een middenklase hotel.) Dat betekent dat je 20-25 euro overhoudt om te eten en voor vervoer. Als je niet teveel biertjes drinkt, dan kun je met zijn tweeen voor minder dan een tientje per dag eten. De rest van het budget kun je uitgeven aan vervoer en aan attracties :vak02:
Het budget is gebasseerd op reizen per openbaar vervoer. Wil je liever met een priveauto gaan dan ben je uiteraard meer kwijt.

Excursies zijn ter plekke veel en veel goedkoper dan hier!!!