Beste allemaal,
Wij denken aan een reis naar Maleisie- Borneo volgend jaar zomer (juli/ augustus 2016). Ik ben wat aan het googlen geweest maar ik zie de bomen het bos even niet meer. Er zijn zoveel aanbieders en zoveel prijzen (waar ik ook wel van schrik) We willen individueel reizen maar hoeven niet perse alles zelf organiseren ; een beetje hulp zou fijn zijn, maar we vinden het ook leuk om een beetje ons eigen stempel er op te kunnen drukken.
Ik kan niet goed inschatten of het via een reisorganisatie veel duurder uitvalt.
Ik heb tal van vragen:
Aan welk budget moet je denken met een gezin met 2 kinderen (11 en 13 jaar) voor een reis van +/_ 3 weken?
Welke reisorganisatie is goed en betrouwbaar?
Is het beter zelf te regelen; en zo ja waar beginnen we dan en wat zou dan een mooie reis zijn qua volgorde?
En zijn er voor Borneo malaria pillen nodig?
Kortom; wie wil zijn ervaringen delen en is het misschien zelf al eerder geweest met zijn of haar tieners?
We horen het graag!
groetjes
Familie K.
Hoi familie met tieners,
Wat leuk dat jullie Maleisie plannen hebben. Wij zijn vorig jaar zomer met onze dochter van toen 12 jaar, drie weken door Maleisie gereisd. We hebben alles zelf geregeld, wel alles voor vertrek geboekt.
Op zich is dit in Maleisie prima te doen, kost een beetje uitzoekwerk, maar dan kun je ook zelf je route bepalen, en je bespaart veel geld. Ik weet niet wat je wil zien en of dit de 1e x Azie voor jullie is?
Onze route was als volgt;
Ams - Singapore, twee dagen geweest.
Vlucht naar Kuching, Borneo. Hier zijn we 5 dagen geweest en dit was wel een van de hoogtepunten. Eenvoudig hotel in Kuching, vanuit daar uitstapjes gemaakt naar Bako park (neusapen gezien) en andere natuurparken in de omgeving.
Vanuit daar binnenlandse vlucht naar Penang, 2 nachten.
Daarna Cameron Highlands 2 nachten
Met de bus door naar Taman Negara, 2 nachten
En vanuit daar met de bus/boot naar Pulau Perhentian een heel mooi strand paradijs.
vlucht terug naar Kuala Lumpur en daar nog 2 nachtjes.
Wij hadden alle binnenlandse vluchten met Air Asia geboekt, prima te betalen en hotels gewoon via booking.com. Alleen Perhentian rechtstreeks met acco geregeld. Dochter vond het prachtig, genoten van natuur, maar natuurlijk ook van strand. Dolfijnen, schildpadden en andere prachtige dieren gezien.
Borneo hadden wij geen malaria, maar ligt volgens mij aan welk gedeelte je bezoekt. Wij hadden geen hele luxe hotels, behalve Perhentian en Taman Negara die wat duurder waren. Ik geloof dat we bij elkaar ( inclusief de vluchten) iets van 4500 tot 5000 kwijt waren.
Als je vragen hebt, stel ze gerust. Succes met plannen!
Groet,
Erika
1 like
Hoi Erika,
Dank je wel voor je reactie! Echt heel fijn deze info. We hebben inmiddels besloten dat we er echt voor gaan en dat we het ook zelf gaan regelen :-). Leuk vooruitzicht!
Voor ons is het niet de eerste keer Azië, we zijn jaren geleden eens naar Thailand geweest; daar een mooie backpack-reis gemaakt. Vonden het daar heel goed te doen allemaal en hadden niets van te voren geregeld. Was ook niet nodig. Maar nu met kinderen wil ik het wel iets meer plannen. Voor onze jongens is het de eerste keer dat zij überhaupt zo’n verre reis gaan maken. Spannend voor ze en ik denk een geweldige ervaring nu ze 11 en 13 zijn.
Nu op jacht dus naar een beetje betaalbare vlucht.
Ook wij willen eerst doorreizen naar Borneo en dan terug naar West Maleisie en daar verder reizen
Hebben jullie de plaatselijke uitstapjes gewoon daar ter plekke geregeld? Of ben je op eigen houtje op stap gegaan?
En hoe heb je je daar verplaatst? Hebben jullie een auto gehuurd of ben je met het OV gaan reizen?
Zijn er dingen die je echt moet hebben gezien en ook dingen die je beter kan laten?
Ik zou erg graag meer van je ervaringen willen horen en ook tips voor overnachtingen. Sta je er voor open dat ik je rechtstreeks mail? Laat maar weten of je dat wil.
Hoor je graag!
groetjes
Marieke
Hoi Marieke,
Graag gedaan hoor, leuk die plannen maken! Voor de jongens inderdaad een prachtige ervaring en voor jezelf natuurlijk ook!
Wij hebben alle uitstapjes ter plaatse geregeld en alles met openbaar vervoer gedaan. Ging allemaal prima.
Ik heb nog een schema met alle hotels, maar wij hadden wel altijd een driepersoonskamer en de hotels daar ook vaak op geselecteerd. Wellicht is het voor jullie anders, omdat je met z’n vieren reist. Mocht je naar de Perhentians willen, wat ons betreft een van de hoogtepunten, dan is het handig daar de overnachtingen op tijd te boeken. Wij hebben vier nachten bij Tuna Bay geboekt toen, gaat niet via de reguliere sites maar rechtstreeks per mail. Erg mooi, huisje op het strand met prachtige onderwaterwereld voor de deur. Dure accommodatie, maar wat ons betreft zeer de moeite waard.
Stuur me anders een privebericht via deze site, dan kun je al je vragen stellen.
Groetjes,
Erika
Hoi Familie K,
Wat leuk dat jullie met het gezin naar Maleisië gaan. Borneo is ontzettend mooi. Je hebt de regio van Kuching waar inderdaad veel te beleven is, maar ook de regio van Kota Kinabalu is de moeite waard. Wat misschien ook het overwegen waard is om in plaats van naar Borneo te gaan, is om te vliegen naar Sumatra. Hier zie je ook orang-oetans, kan je een jungletocht maken en in Tangkahan zijn er olifanten die je kan wassen (duurzaam toerisme project). Het voordeel van Sumatra is dat het relatief goedkoper is dan Borneo.
Ik weet niet wanneer in de zomervakantie jullie willen gaan, maar voor zowel Maleisië als Indonesië is het handig om rekening te houden met de ramadan. Veel restaurants etc zijn dan namelijk overdag gesloten en op het einde van de ramadan is het heel druk omdat iedereen dan naar familie gaat.
Mochten jullie kiezen voor Sumatra dan zou ik niet meer naar Taman Negara gaan, want dat gaat dan tegenvallen. In Maleisië vasteland kan je gemakkelijk een auto huren, mochten jullie dat willen. Openbaar vervoer of transfers kunnen ook.
Tuna Bay op de Perhentian Besar is een mooie accommodatie, maar inderdaad vroeg boeken is de boodschap.
Succes met de voorbereidingen en het plannen. Je mag altijd contact met me opnemen, mocht je dat willen.
Hoi!
Als je een eigen stempel op jullie reis wil drukken, dan kun je je altijd nog oriënteren op een aantal dagen vrijwilligerswerk binnen een project! Ik heb zelf een jaar lang op de Perhentian Islands gezeten (inderdaad paradijs!) voor vrijwilligerswerk voor een Community & Conservation Project. Wij hadden een aantal gezinnen met kids van 3 t/m 15 jaar en dat was echt heel gaaf. Er wordt les gegeven op de lokale basisschool (Engels, computer, natuur, snorkelen etc.). Je gaat snorkelen en doet tegelijkertijd koraalmetingen (waarmee je wereldwijde onderzoeksorganisaties ondersteunt), kunt helpen met schilderen en tuinieren etc. Plus je wordt bij lokale gezinnen uitgenodigd voor een traditioneel Maleis diner en krijgt een kookworkshop. Slapen doe je in het vrijwilligershuis in het midden van het dorp waarmee je je dus tussen de lokale bevolking begeeft. Heel gaaf en iets om nooit te vergeten voor de jongens! Kijk maar eens op de website of het iets voor jullie zou zijn: ecoteerresponsibletravel.com. Je kunt altijd vragen naar de mogelijkheden voor enkele dagen, een week of aangepast programma.
En dan zijn er ook nog twee andere projecten in Maleisië die zich meer richten op de jungle, maar ook beide gericht zijn op cultuuruitwisseling met de lokale bevolking. Zie de website :-).
Veel succes met organiseren en alvast heel veel plezier!
Groetjes,
Janneke
hallo Janneke,Marieke en Erika,
Ook wij zijn ons aan het oriënteren voor een backpackreis met 2 jongens van 11 en 14 door malesie.
Bedankt voor jullie tips , hier kunnen wij ook veel mee.
Groet Ciel
Hoi Erika,
Wij gaan deze zomer ook met jongens van jullie leeftijd naar Malesie.
Ben je al veel wijzer geworden en heb je wat tips voor mij.
2 jaar terug zijn we met de jongens met rugzak door Thailand getrokken en dat ging super goed.
Groetjes Ciel