Goedemiddag,
Volgend jaar gaan wij een kleine 4 weken met onze 2 dochters naar Maleisie.
De tickets zijn gekocht en we hebben er ontzettend veel zin in!!!
Graag zouden wij wat tips ontvangen over fijne hotels. Hoeft niet superdeluxe te zijn, als het maar schoon is en een eigen toilet heeft op de kamer. gedeelde douche geen probleem.
De route wordt ip als volgt…
Kuala Lumpur- evt Tioman…Pangkor- Penang- Kota Bahru- Perhentians- Pulau Redang
Borneo hebben wij er niet tussen staan ivm het Malaria risico en de hoeveelheid muggenbulten zelfs met smeren deet …
Graag ook hier ervaringen mee?
Taman Negara hadden we er eerst ook tussen staan maar het schijnt zo tegen te vallen qua “wildlife”…ervaringen?
Weet iemand de namen van reisbureautjes in Maleisie waar je leuke trips kunt boeken?
Groetjes!
Hoi,
Wat leuk dat jullie volgend jaar naar Maleisië gaan! Maleisië is heel gemakkelijk zelf te bereizen. Je kan gemakkelijk een auto huren of je neemt het openbaar vervoer. Taman Negara kan tegenvallen als je al bijvoorbeeld in Borneo of in Sumatra bent geweest, maar mocht dit je eerste wildlife ervaring zijn, dan is het best ok. Althans dat vond ik toch. Je kan er met een houten boot naartoe en je hebt er een mooie canopy tour. De avondwandeling vond ik ook erg leuk. Gaan jullie van Penang naar Kota Bahru vliegen of gaan jullie overland, want dan zou je nog bij de Cameron Highlands kunnen stoppen. Er zijn verschillende leuke hotels, het hangt er helemaal van af wat jullie zelf willen. TripAdvisor geeft meestal wel een goed beeld van een accommodatie.
Ik kan je helpen met leuke excursies maar je kan ze ook vaak nog ter plekke boeken.
Veel plezier met voorbereiden!
Hoi,
Wat tof dat jullie met jullie meiden naar Maleisië gaan! Het is een heel mooi en divers land, waar van alles te zien en te doen is. Ik heb dit jaar zelf een jaar in Maleisië gezeten voor vrijwilligerswerk. Ik zat op de Perhentian Islands, waar ik voor een Community & Conservation project werkte. We kregen geregeld gezinnen die voor een aantal dagen of een week met ons meedraaiden. De kids hadden leeftijden van 3 t/m 15 jaar, allemaal even leuk.
Binnen het project wordt een aantal keer per week les gegeven op de lokale basisschool (Engels, Computer, snorkelen, natuur etc.). Je wordt uitgenodigd bij gezinnen thuis voor een traditioneel Maleisisch avondmaal, er wordt een kookworkshop aangeboden, je kunt snorkelen, helpen met schilderen of tuinieren. Net wat er op dat moment nodig is en ook wat jullie als gezin graag zouden willen doen! Super leuk en leerzaam voor de kids en vaak een hele bijzondere ervaring voor de ouders omdat ze hun kinderen hun eigen gang konden laten gaan.
Je slaapt in het vrijwilligershuis midden in het enige dorp dat er is op het eiland. Het huis is eenvoudig maar schoon en wordt gedeeld met eventuele andere vrijwilligers. Maar er is ook de optie om in een guesthouse in het dorp te verblijven, gewoon even aangeven.
Dit is de website van het project: ecoteerresponsibletravel.com
En hier is de blog van een van de gezinnen die bij ons is geweest, leuk om te lezen: Perhentian Islands Archives - Travelling Anyway
Als je interesse hebt kun je altijd even een mailtje sturen via ecoteerresponsibletravel.com of met een berichtje via facebook Perhentian Eco Education Project.
Succes met alle voorbereidingen en alvast heel veel plezier!
Groetjes, Janneke
Wat een leuk vooruitzicht, met het hele gezin naar Maleisië, je gaf aan dat je Borneo niet op je lijstje hebt staan in verband met muggen etc. Ik zou je toch willen adviseren om ook op de andere plekken toch iets van muggenbescherming mee te nemen. Ook als jullie overdag op stap gaan is het handig om je daarvoor te beschermen. Wat veel mensen niet weten is dat overdag de tijgermug actief is. Zelf neem ik altijd Deet mee, maar ook een klamboe heeft mij goed geholpen om in de avond bescherming te bieden, dan zijn de malariamuggen nl. actief. Ik heb even opgezocht en de klamboe die ik mee had was van het merk Care Plus.
Veel succes met de voorbereidingen!
Taman Negara niet overslaan. Het ligt er geheel aan hoe je je tijd daar invult of je iets gaat zien en zo ja: wat!
Een avondwandeling in het park biedt een goede (grote) kans op een tapir. Een avondrit langs de plantages met een auto biedt een goede kans op verschillende kleinere dieren waaronder katachtigen, eekhoorns en nog veel meer. Eekhoorns zie je vrijwel overal, apen worden vooral waargenomen langs de rivieren. Mocht je een nacht in een hide willen overnachten heb je een goede kans om ook een tapir, herten, zwijnen en zelfs op sommige plekken olifanten en andere grote dieren (luipaarden) te zien. In de ochtend heb je trouwens een goede kans om wel apen te zien, zeker wanneer je er enigszins naar zoekt!
Toen ik in Taman Negara was, heb ik 2 nachten in hides geslapen en heb hier een tapir gezien en veel zwijnen, herten en nog veel meer! Helaas geen apen overigens, maar gelukkig zie je die in Kuala Lumpur (Batu Caves) ook al. Eventueel kan je een dagtocht overwegen naar de vuurvliegjes en de apen - vanuit Kuala Lumpur voor een andere soort apen.
Taman Negara mag je naar mijns inziens niet echt overslaan, maar het is ook afhankelijk van hoe oud de kinderen zijn. Wanneer ze erg jong zijn, dan is het minder leuk dan wanneer de kinderen iets ouder zijn - vooral omdat je soms ook langere tijd niks ziet en vooral rondloopt. Mocht je vooral dieren willen zien en niet veel willen lopen dan is een overnachting in een hide ideaal in combinatie met een nacht rijden langs de plantages. Dus 2 nachten moeten dan voldoende zijn.
Perhentians zijn overigens echt geweldig, maar het koraal wordt wel steeds minder mooi. Doe zeker een snorkeltocht waarbij je de drie bekende punten langsgaat - turtle point, shark point en coral point. Ga niet op Coral Bay overnachten overigens, het zwemmen is daar niet half zo mooi. Long Beach heeft één van de mooiste stranden, maar er liggen veel boten. Op het grote eiland is het wellicht iets beter geregeld allemaal, maar daar is het ook iets duurder.
Heel veel plezier alvast!