3 weken rondreis Maleisie (zelf geregeld)

Hallo,

Wij zijn net terug van een 3 weekse rondreis door Maleisie. Wij hebben dit zelf allemaal geregeld.

Ik was zelf al eens 3 weken op Sabah en Langkawi geweest maar mijn vriend niet.

Maleisie is een super land om door te reizen. Criminaliteit is laag en de mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam.

Tijdens de voorbereiding was het lastig keuzes te maken wat we wel en niet gingen doen. Wij hebben gekozen voor natuur (focus jungle, snorkelen).

We hebben de route van te voren vastgelegd en hebben alle hotels al via internet geboekt en ook alle binnenlandse vluchten. Reden was dat 3 weken toch kort is en we geen tijd wilden verliezen om elke keer een hotel te zoeken. Aangezien we geen studenten meer zijn, wilden we geen basic hotels. Maar dat is een keus die ieder voor zich maakt.

Ons reisschema was:
A’dam - Kuala Lumpur - Kuala Terengganu 3 nachten
Kuala Terengganu - Redang 3 nachten
Redang - Kota Bahru 1 nacht
Kota Bahru - Taman Negara 3 nachten
Taman Negara - Kuala Lumpur 2 nachten
Kuala Lumpur - Sandakan - Kinabatang River 1 nacht
Kinabatang River - sepilok 1 nacht
Sepilok - Lahad Datu - Tabin Wildlife 2 nachten
Lahad Datu - Kota Kinabalu - Singapore 2 nachten
Singapore - Tioman 4 nachten
Tioman - Singapore - Kuala Lumpur - Amsterdam

Wij hebben overal en alles gegeten (voornamelijk hawkers) en we zijn geen enkele dag ziek geweest.

De reis was super en we hebben het gevoel gehad dat we maanden weg waren omdat we elke dag nieuwe ervaringen opdeden. We hebben veel gezien en veel meegemaakt. Allemaal ontzettend positief.

De lokale bevolking is heel behulpzaam en we zijn vaak ook gewoon door de lokale bevolking met eigen auto naar een volgend busstation etc gebracht zonder dat ze er geld voor wilden hebben.

Het hangt er wel heel sterk vanaf hoe je jezelf opstelt.

Het is teveel om alle verhalen per stad te gaan vermelden maar als iemand specifiek iets wil weten, reageer dan gewoon dan kan ik je onze ervaring delen.

Wij hadden een rugzak als bagage mee (begin 11 kilo en aan het eind 13 kilo).

Ik hoor het wel als je meer wilt weten :chin:

1 like

Thanks! Fijn zo’n berichtje met ervaringen.

Ik ben wel benieuwd naar de Kinabatangan River, Sepilok en Tabin Wildlife. Dit staat ook op ons programma. Hoe heb je dit ervaren? En waar heb je overnacht? Wat zijn aanraders en wat juist niet?

Wij dachten aan de Sukau Rainforest Lodge, maar hebben hier nog niets voor geregeld. Verder hebben we wel al vast 3 overnachtingen in Borneo Rainforest Lodge geboekt. Ben jij ook in Danum Valley geweest?

Wij zijn van KL naar Sandakan (directe vlucht om 8:05 met MAirlines) gevlogen.

Vanaf Sandakan hebben we een taxi (RM35 vast tarief airport) genomen naar Uncle Tan (bus is volgens mij 7 RM pp maar wij kozen vaker voor een taxi ivm de tijd).

Normaal blijf je 2 nachten bij Uncle Tan. Je wordt vanuit het base camp naar het jungle camp gebracht. De accomodatie is heel basic. Een hut op palen met 3 matrassen en per matras slapen 2 mensen. Geen airco en de hut is open.

Wij hebben 1 nacht gedaan (ivm de tijd) en het jungle camp was redelijk vol (30 man ongeveer) maar de nacht erna waren er maar 6 mensen.
Uncle Tan zat vroeger op een andere plek in de jungle (ik was er 8 jaar geleden ook) en die vond ik mooier omdat er meer beesten in het camp kwamen. De jongens en gidsen in het camp zijn super en vooral Tony is een super spotter.

Wij hebben hier Gibbons en 3 x oerang utangs gezien (en uilen, vogels etc etc, helaas geen olifanten). Wij spraken een nederlands echtpaar die hadden de accomodatie van een belg (de logde met 500 traptredes omhoog) “Last Frontier Resort” en die waren daar helemaal wild van (heel goed eten, veel dieren gezien en ook de olifanten). Lees ook maar op tripadvisor.

Na deze nacht hebben we in Sepilok overnacht in Sepilok Nature Resort:

Een heel mooi opgezet hotel met een grote vijver en een orchideen tuin en walking trails. Het is letterlijk 2/3 min lopen van het Sepilok Rehab centre.
het hotel is super. Kamers zijn keurig en het eten was geweldig (gewoon vd kaart geen buffet genomen). WIj betaalden 240RM voor 1 nacht = 61 euro.
Wij waren hier graag nog een nacht langer gebleven.
Het is echt een aanrader (rustig, mooi opgezet, grote kamers/chalets, goed eten, goede service).

Het Sepilok Rehab centre is open van 10 - 12 en dan weer van 14:00-16:00.
Wij waren hier om 14:00 en toen was het niet druk. Tegen 15:00 komen er meer toeristen bussen vanwege de voedertijd om 15:00. Echter is het raadzaam om er gewoon vroeg te zijn en te blijven tot sluitingstijd. Het schijnt dat er 's ochtends meer oerang utangs komen naar de voederplaats.
Ik had het geluk dat er 1 bij mij opklom en niet meer weg wilde :slight_smile: Naru, een mannetje van 7 die lekker tegen mij aankroop en zich graag liet rondschouwen.

Van Sepilok zijn we met de bus naar Lahad Datu gegaan (gewoon de bus genomen langs de snelweg, handje omhoog en ze stoppen) en in Lahad Datu werden we opgehaald voor Tabin Wildlife.

Ik had geprobeerd Borneo Rainforest te boeken maar ik kreeg geen antwoord op mijn mails. Borneo Rainforest is qua prijs het dubbele van Tabin Wildlife. Maar Borneo Rainforest ligt meer in de primaire jungle.

Ik moet zeggen dat Tabin Wildlife absoluut mooi was (eten was minder goed). Wij zijn hier 2 nachten geweest en heel veel safari’s gedaan. Zowel lopend maar ook veel in een open jeep. De gidsen zijn goed en de accomodatie is schitterend. Wij hebben hornbills, gibbons van heel dichtbij, common palm civit, leopard cat, deermouse etc etc gezien). Olifanten waren dichtbij want er lag verse poep, helaas hebben we ze niet gezien.

Mijn foto’s staan op:
http://gallery.me.com/petraterpstra/100191
en het deel Sabah begint vanaf foto nr. P1000328 t/m P1000634

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Wij vonden het geweldig en hebben genoten van onze reis.
Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.

2 likes

Nog drie weken en dan vertrek ik Maleisie. Uiteraard helemaal zin in. WEl spannend. Want het wordt de eerste keer dat ik in mijn eentje ga reizen.

Nu lees ik dat jullie van Kota Bahru naar Taman Negara zijn gereist.

Ik wil graag vanauit Taman Negara naar Kota Bahru. Graag zou ik dan ook willen weten hoe jullie dat bereist hebben. Ik kan er namelijk niet zo snel op internet iets over vinden.

Groet,
Kim

Wij zouden met de jungle trein (vertrek om 04:00 vanaf Waku Bahru, Kota Bahru) maar deze had vertraging (uurtje of 4 - 5 - 6) dus we hebben de planning omgegooid.

Normaal heeft de trein niet vaak vertraging dus is niet standaard.

Wij hebben gewoon een express bus van Kota Bahru (richting Kuala Lumpur) genomen en zijn in Kuala Lipis uitgestapt.

Van Kuala Lipis snelweg zijn we door een prive persoon naar Kuala Lipis centrum en daar hebben we de laatste bus (8 RM pp) naar Jerantut genomen. In Jerantut hebben we een taxi naar Kuala Tahan genomen (taxi koste RM80)

Taman Negara = Kuala Tahan.
Van Kuala Tahan kun je met een bootje (3 uur) naar Kuala Tembeling of je kunt van Kuala Tahan met de bus/busje naar Jerantut.

In Kuala Tahan kun je of een local bus nemen naar Jerantut en daar overstappen naar Kota Barhu of je kunt via “NKS” je transport regelen.
NKS heeft een kantoor in Kuala Tahan in een vd laatste floating bootjes aan de rivier.

Wij hadden de pech dat onze bus onderweg nog 3 uur moest wachten op passagiers die moesten overstappen waardoor we te weinig tijd hadden.

Prijstechnisch is openbaarvervoer goedkoper maar NKS heeft het wel gewoon goed geregeld en is ook niet heel veel duurder.

Volgens mij vertrekt de local bus vanuit Kuala Tahan/Taman Negara om 07:00 en van NKS om 7:45/08:00

Ik heb vanuit Taman Negara een auto geregeld naar Kuala terrangganu. Dit transport duurde circa 6 uur. Denk dat naar Kota bahru nog een uurtje langer duurt.

Ik had dit geregeld via nrv.nl

hoi,

hebben jullie alles met bus, boot enz. gedaan of ook per vliegtuig?

Wat kosten 3 weken op eigen gelegenheid?

Bedankt voor je reactie! Lina